جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامروزههای مستحبی
روزۀ مستحبی گاهی وقت خاصی ندارد، مانند روزهگرفتن در همۀ روزهای سال که به یقین سپری در مقابل آتش است؛ و گاهی وقت معین دارد، از جملۀ آنها ایام سهگانۀ هر ماه میباشد:
· اولین پنجشنبۀ هر ماه
· آخرین پنجشنبۀ هر ماه
· اولین چهارشنبه دهۀ دوّم ماه
کسی که این سه روز را به تأخیر بیندازد مستحب است قضا نماید و میتواند به اختیار خود آنها را از تابستان به زمستان به تأخیر بیندازد و اگر از روزهگرفتن عاجز بود مستحب است بهجای هر روز، یک مُد طعام صدقه دهد.
· روزۀ ایامالبیض که ۱۳، ۱۴ و ۱۵ هر ماه قمری است
· روزۀ روز غدیرخم
· روزۀ روز ولادت پیامبر(ص)
· روزۀ روز بعثت پیامبر(ص)
· روزۀ روز دحوالارض [۲۵ ذیقعده]
· روزۀ روز عرفه برای کسی که باعث ضعیفشدنش در دعا نمیشود و روز اول ماه برایش معلوم باشد.([362])
· روزۀ روز عاشورا به جهت اظهار اندوه.
· روزۀ روز مباهله
· روزۀ هر پنجشنبه و جمعه
· روزۀ اول ذیحجه
· روزۀ کل ماه رجب
· روزۀ کل ماه شعبان
در هفت مورد بااینکه نمیشود روزه گرفت -بهعنوان تربیت نفس- مستحب است از خوردن و آشامیدن خودداری شود:
1. روزۀ روزی که مسافر قبل از ظهر یا بعدازظهر به وطن بازمیگردد، یا به شهری میرسد که قصد ده روز اقامت در آن را دارد، درحالیکه قبل از اینکه به آنجا برسد روزهاش را باز کرده باشد.([363])
2. روزۀ روزی که مریض خوب شود.
3. حائض یا نُفَسا، اگر در اواسط روز پاک شود.
4. روزۀ روزی که کافر، مسلمان شود.
5. روزۀ روزی که کودک، بالغ شود.
6. روزۀ روزی که دیوانه، عاقل شود.
7. روزۀ روزی که بیهوش، به هوش آید.
واجب نیست روزۀ مستحبی را بعد از شروع، ادامه دهد و میتواند آن را در هروقت که بخواهد بشکند، البته شکستن آن بعد از زوال (اذان ظهر) مکروه است.
· روزۀ عرفه، زمانی که میداند در اثر روزه در دعا ضعف پیدا خواهد کرد؛
· و یا زمانی که در رؤیت هلال اول ماه ذیحجه شک داشته و نمیداند امروز عرفه است یا عید قربان.
· روزۀ مستحبی در سفر، مگر سه روز در مدینه که به نیت رفع نیازی باشد.
· روزۀ مستحبیِ مهمان بدون اجازۀ صاحبخانه، و نیز روزۀ فرزند بدون اجازۀ پدر.
· روزۀ مستحبی برای کسی که به غذا دعوت شده است.
[362]- تا مطمئن شود که روزهاش در روز عید قربان واقع نشده است و مرتکب حرام نمیگردد. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 53)
[363]- ولی اگر قبل از اذان ظهر برسد و روزهاش را هم باطل نکرده باشد، روزۀ آن روز را میگیرد و صحیح است. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 54)