جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
تقدم أن الموظف الذي يكفيه راتبه يجب فيه الخمس إن فاض عن مؤونة سنته عند حلول رأس سنته الخمسية، وإلا فلا خمس فيه.
در مورد کارمندی که حقوقش وی را کفایت میکند گفته شد: اگر از خرجیِ سال وی هنگام حلول سال خمسیاش مقداری افزون آید، خمسش واجب است وگرنه خمسی نخواهد داشت.
ولو حصل على مكافئة سنوية من الشركة التي يعمل فيها فعليه أن يخمسها أو ما بقي منها عند حلول سنته الخمسية، لا حين الاستلام. وكذا الحال في الهدية غير النقدية يخمسها في رأس السنة إن لم يستخدمها.
حال اگر از شرکتی که در آن کار میکند پاداش سالیانه دریافت کند، باید خمس آن یا مقداری از آن که هنگام حلول سال خمسی ـنه هنگام دریافت آنـ باقی مانده است را، بپردازد. به همین صورت در مورد هدیۀ غیرنقدی اگر در رأس سال از آن استفاده نکرده باشد، خمس آن را پرداخت میکند.
وها هنا سؤالان:
در اینجا دو پرسش مطرح میشود:
الأول: إذا استلم الموظف راتبه قبل رأس سنته الخمسية بمدة قليلة جداً كيوم مثلاً، وكان هو مصدر رزقه، فهل يعد ما بيده من الراتب - أو ما تبقى منه - زائداً على مؤونة سنته ويجب فيه الخمس ؟
اوّل: اگر کارمندی حقوقش را به فاصلۀ خیلی کمی پیش از رأس سال خمسی ـمثلاً یک روز پیش از آنـ دریافت کند و این حقوق منبع درآمدش باشد، آیا حقوقی که گرفته است ـیا مقدار باقی ماندۀ آنـ افزون بر هزینۀ سالانۀ وی به حساب میآید و نیز خمس آن واجب خواهد بود؟
الجواب: يجب فيه الخمس.
پاسخ: خمس آن واجب است.
والثاني: هل يجب على الموظف الخمس في راتبه الذي حان وقته واستلمه عنه شخص ما، ولكن لم يوصله إليه إلا بعد رأس سنته الخمسية، مثلاً: لو كانت رأس سنته الخمسية يوم (١٠) رمضان، وكان راتبه يوم (٨) منه، ولكن لم يصله إلا بعد ذلك ؟
دوّم: کارمندی که زمان حقوقش فرا رسیده و شخص دیگری آنرا به جای وی دریافت کرده ولی آنرا به دست وی نرسانده و آنرا پس از رأس سال خمسیاش به او رسانده است، آیا خمس آن واجب است؟ مثلاً اگر رأس سال خمسیاش روز دهم رمضان باشد و دریافت حقوقش روز هشتم ماه رمضان است ولی به دست وی نرسیده و پس از آن به دستش رسیده باشد.
الجواب: يجب فيه الخمس.
پاسخ: خمس آن واجب است.