جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
Centre for the Study of Ancient Documents, SteliosIoannou School for Research in Classical and Byzantine Studies,
66 St Giles, Oxford, OX1 3LU
http://www.csad.ox.ac.uk/POxy/beast616.htm
The Other Number of the Beast: 616
P.Oxy. LVI 4499
The newest volume of Oxyrhynchus Papyri contains a fragmentary papyrus of Revelation which is the earliest known witness to some sections (late third / early fourth century). A detailed discussion of its place in the MS tradition is given in the printed volume. You will find images at 150dpi and 300dpi in the papyri section of this site, accessible from the main menu.
One feature of particular interest is the number that this papyrus assigns to the Beast: 616, rather than the usual 666. (665 is also found.) We knew that this variant existed: Irenaeus cites (and refutes) it. But this is the earliest instance that has so far been found. The number — chi, iota, stigma (hexakosiaideka hex) — is in the third line of the fragment shown below. But why does it matter what the number is? For that, we have to turn to ancient Greek ideas
(ص)
Centre for the Study of Ancient Documents, Stelios Ioannou School for Research in Classical and Byzantine Studies,
66St Giles, Oxford, OX13LU http://www.csad.ox.ac.uk/POxy/beast616.htm
The Other Number of the Beast: 616
P.Oxy. LVI 4499
The newest volume of Oxyrhynchus Papyri contains a fragmentary papyrus of
Revelation which is the earliest known witness to some sections (late third / early fourth century). A detailed discussion of its place in the MS tradition is given in the printed volume. You will find images at 150dpi and 300dpi in the papyri section of this site, accessible from the main menu.
One feature of particular interest is the number that this papyrus assigns to the Beast: 616, rather than the usual 666. (665 is also found.) We knew that this variant existed: Irenaeus cites (and refutes) it. But this is the earliest instance
that has so far been found. The number — chi, iota, stigma (hexakosiai deka hex) — is in the third line of the fragment shown below. But why does it matter what the number is? For that, we have to turn to ancient Greek ideas
در فرهنگ کتاب مقدس حداقل دو احتمال برای ساعیر بیان میشود:
«ساعیر: به «سعیر» رجوع شود... (۳) کوهی در سرزمین یهودا (یوشع ۱۵: ۱۰) و بین روستای یعاریم و بیت شمس است و چه بسا همان رشتهکوههایی باشد که روستای ساریس در بلندای آن قرار دارد و از جنوب غربی به روستای یعاریم و از شمال غربی به اورشلیم ختم میشود و آثار جنگلهایی که بر روی آن میروییده تاکنون باقی مانده است.» (فرهنگ کتاب مقدس، مجمع کلیساهای شرقی: ص ۴۶۶ و ۴۶۷)
اما در شرح کلمۀ «کوه سعیر» فقط به ذکر کوهی که در سرزمین یهود است بسنده میکند:
«کوه سعیر، واژهای عبرانی بهمعنای «دارای موی بسیار» است:
کوهی در سرزمین یهودا (یوشع ۱۵: ۱۰) و بین روستای یعاریم و بیت شمس است و چه بسا همان رشتهکوههایی است که روستای ساریس در بلندای آن قرار دارد و از جنوب غربی به روستای یعاریم و از شمال غربی به اورشلیم ختم میشود و آثار جنگلهایی که بر آن میروییده تاکنون باقی مانده است.»
متن عبری و ترجمه فارسی آن و سَعیر از قاموس استرانگ:
[[یشوع ۱۵: ۱۰ : و این حد از بعله بهطرف مغرب به کوه سعیر برگشت و بهطرف شمال از جانب کوه یعاریم که کسالون باشد گذشت و نزد بیت شمس به زیر آمده از تِمْنَةَ گذشت.
ִמ ב ֲע ָ ֥ל ה ה ְג ֨ב וּ ל בַ ְו ָנ סַ
ֵׂשִִִ֔עיר ֶאל־֣הריָָָ֙מַָָָ֙ה
ְוָעָ֥בַרבֵֵּֽׂׂׂית־ֶשֶמשְוָיָ֥רד ְכָסֹ֑לון ִ֣היאוָנה ִמָצפַהר־ְיָעִ֛רים ֶאל־ֶ֧כֶֶּתףְוָעַ֕בר
ִת ְמ ָנ ֵֽׂהַ׃
فرهنگ استرانگ:
H8165
שעי ַר )ώê‛îyr(
‘say-eer
;Formed like H8163; rough
Seir} a mountain of Idumaea and its aboriginal {occupants} also } One in Palestine: -Seir
ـ در واقعیت:
کوههایی در وسط فلسطین هستند که دو کوه را در بر میگیرد، کوههای نابلس و کرمل، و کوههای قدس و خلیل، و این کوهها ارتفاعی بیش از ۱۰۰۰ متر دارند. (کوه حلحول ۱۰۱۳ متر، کوه سعیر ۱۰۱۸ متر) و شهر قدس در میان این کوهها قرار دارد.
http://www.arab-ency.com/index.php?module=pnEncyclopedia&func=display_term&id=162854&m=1
عکس شهرداری سعیر و تصاویر ماهوارهای این شهر که در فلسطین و بین خلیل و بیت لحم واقع است.
(ص)
(ص)
(ص)
(ص)