جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
س٥٠/ ورد في وجوب الغسل التقاء الختانين، فما المقصود به ؟
پرسش ۵۰:
در واجب شدن غسل آمده است: تلاقی دو ختنهگاه. منظور از این عبارت چیست؟
پاسخ:
منظور از آن: به طور تقریبی داخل شدن سرِ آلت تناسلی جنس مذکر (شوهر) ـیا به اندازۀ آنـ به درون فرج جنس مونث (زن) میباشد؛ و معنای تلاقی دو ختنهگاه: تلاقی جلوی آلت تناسلی جنس مذکر که همان محل ختنهگاه شناخته شده است با باز شدن واژَن در آلت تناسلی جنس مونث.
س٥١/ هل أن القشرة الكثيرة في الشعر تعد حائلاً في الغسل الواجب ؟
پرسش ۵۱:
آیا شورۀ زیاد در سر مانعی در غسل واجب محسوب میشود؟
پاسخ:
مانع به حساب نمیآید.
س٥٢/ إن كان قد شعر بالاحتلام في نومه وبعد نهوضه لم يجد أثر المني على لباسه، فهل يجب عليه الغسل ؟
پرسش ۵۲:
اگر شخصی در خواب احساس کند محتلم شده و بعد از بیدار شدن اثری از منی در لباسش نیابد آیا غسل بر او واجب است؟
پاسخ:
واجب نیست.
س٥٣/ ورد بحق من شك ببلل بعد الغسل أنه (إن كان قد بال أو استبرأ قبل الغسل لم يعد)، هل المقصود هو الاستبراء عن المني بنفس طريقة الاستبراء عن البول ؟
پرسش ۵۳:
در مورد کسی که بعد از غسل کردن شک کند که رطوبتی دیده آمده است: (اگر قبل از غسل ادرار یا استبرا نموده باشد غسل را تکرار نمیکند). آیا استبرا از منی به همان روش استبرا از ادرار است؟
پاسخ:
همانند روش استبرا کردن (استبرا از ادرار) میباشد.
س٥٤/ ما حكم عبادة من لم يغتسل غسل التوبة بعد الإيمان ؟
پرسش ۵۴:
حکم عبادت کسی که بعد از ایمان آوردن غسل توبه نکرده باشد چیست؟
پاسخ:
عبادتش صحیح است ولی غسل توبه از او ساقط نمیگردد.
س٥٥/ مراقد الأئمة (علیه السلام) لها حكم المساجد، ولكن ما هو المقصود بالمرقد تحديداً ؟
پرسش ۵۵:
زیارتگاههای امامان(علیهم السلام) حکم مسجد را دارند؛ ولی به طور مشخص منظور از زیارتگاه (مرقد) چیست؟
پاسخ:
زیارتگاه (مرقد) قبر به همراه اولین بنایی است که محیط به آن میباشد. اگر آن بنا توسعه یابد مقدار توسعه یافته نیز در این حکم وارد میشود و اگر کوچکتر شود آن سطح، کنار گذاشته شده، از حکم خارج میشود.
س٥٦/ مراقد أبناء المعصومين (علیهم السلام) كالسيدة معصومة عليها السلام وغيرها هل تلحق بمراقد الأئمة (علیهم السلام) من حيث الأحكام التي تتعلق بالجنب والحائض ؟
پرسش ۵۶:
آیا حکم زیارتگاههای امامزادهها ـمثل سیده فاطمه معصومه (علیهم السلام) و دیگر امامزادههاـ از نظر احکام مربوط به جنب و حائض مثل حکم مرقد ائمه(علیهم السلام) است؟
پاسخ:
نیست.
س٥٧/ ماذا يفعل لو كان قد وشم على بدنه اسم الجلالة أو اسم أحد المعصومين في مواضع يصعب التحرز من وصول النجاسة لها، ولو كان يصعب إزالته عليه فهل يجب عليه التطهر فوراً عن الحدث الأصغر والأكبر تجنباً لمسه وهو غير متطهر ؟
پرسش ۵۷:
اگر کسی بر بدنش نام جلاله (الله) یا نام یکی از معصومین را خالکوبی کرده باشد آنهم در جاهایی که دور نگاه داشتنشان از رسیدن نجاست سخت است و اگر از بین بردن خالکوبی نیز برای این شخص دشوار باشد، آیا واجب است که این فرد بلافاصله خود را از حدث اصغر و حدث اکبر تطهیر کند تا در حالی که پاک نیست از لمس کردن آن موضع اجتناب کرده باشد؟
پاسخ:
خالکوبی این نامها بر بدن جایز نیست، و اگر چنین کرده باشد اگر میتواند باید آن را برطرف نماید وگرنه نجس کردن آن قسمت جایز نیست، و اگر نجاستی با آن قسمت برخورد کرد آن را پاک کند. پاک نگاه داشتن خود از حدث به دلیل لمس کردن خالکوبی بدنش بر او واجب نیست.
س٥٨/ هل روايات المعصومين أو النجمة أو الأحراز والأدعية لها نفس حكم آيات القرآن وأسماء المعصومين (علیهم السلام) من الحكم بعدم جواز المس إلا بطهارة ؟
پرسش ۵۸:
آیا حکم روایات معصومین، ستاره (داوود)، حرزها یا دعاها از نظر جایز نبودن لمس کردن آنها مگر با طهارت همانند حکم آیات قرآن و نامهای معصومین(علیهم السلام) است؟
پاسخ:
برای لمس کردن آنها طهارت داشتن واجب نیست.
س٥٩/ لو كان على المكلف أكثر من غسل ومن ضمنه غسل الجنابة، فإذا لم يذكر غسل الجنابة في النية ونوى غسلاً آخر، هل يجزيه ذلك عن غسل الجنابة ؟
پرسش ۵۹:
اگر بر مکلف چند غسل ـکه غسل جنابت نیز ضمن آنها استـ واجب شده باشد، اگر در نیت خود، غسل جنابت را یادآوری نکرده و نیت غسل دیگری را کرده باشد، آیا این غسل، غسلِ جنابت را نیز کفایت میکند؟
پاسخ:
برای غسل جنابت نیز کفایت میکند حتی اگر غسل دیگری که در نیتش بوده است مستحب بوده باشد.
س٦٠/ إمناء الرجل معلوم، فما هو إمناء المرأة ؟
پرسش ۶۰:
بیرون ریختن منیِ مرد (اِمنا) روشن است؛ اِمنای زن چگونه است؟
پاسخ:
اِمنا در زن به دو صورت محقق میشود: 1- غالب شدن شهوت جنسی یا رَخوَت و سستی و لرزش در بدن، 2- سرازیر شدن مایع روان به فرج.
س٦١/ ماذا تعني الكراهة في العبادة ؟
پرسش ۶۱:
معنی (مکروه بودن) در عبادت چیست؟
پاسخ:
مکروه بودن یعنی انجام ندادن آن عمل بهتر است.
س٦٢/ امرأة كانت تحتلم ولم تكن تعلم بوجوب الغسل فما حكم صلاتها ؟
پرسش ۶۲:
زنی محتلم میشود. اگر نداند غسل بر او واجب شده است، حکم نمازش چیست؟
پاسخ:
نمازش را قضا میکند.
س٦٣/ هل يجوز وطئ المرأة في الدبر ؟
پرسش ۶۳:
آیا نزدیکی کردن از مقعد زن جایز است؟
پاسخ:
جزئیات آن در کتاب نکاح موجود است.
س٦٤/ يحتاج الرجل أحياناً إلى إخراج المني لغرض فحصه ومعرفة قابلية الإنجاب فيه, ويتعذر عليه ذلك عن طريق زوجته, فهل يجوز إخراجه بطريقة أخرى ؟!
پرسش ۶۴:
برای اخذ نمونه از مردی برای مشخص کردن قابلیت باروری در او، اگر او انجام این عمل از طریق همسرش را نپذیرد، آیا به روش دیگر غیر از همسرش میتوان این عمل را انجام داد؟
پاسخ:
استمنا با استفاده از جسم خود انسان حرام و اگر به واسطۀ جسم همسرش باشد مجاز است.
* * *