جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسبب سوم: ازدواج[36]
ازدواج اگر همراه با نزدیکی باشد باعث ایجاد محرمیت میشود، و برخی از محرمیتهایی که در ازدواج صحیح ایجاد میشود، در زنا و نزدیکی شبههدار (اشتباهی) نیز محقق میشود.
بحث در سه حالت میباشد:
ازدواج صحیح: اگر کسی که با وجود عقد صحیح یا ملکیّت، با زنی نزدیکی کند، مادر و مادر بزرگ همسرش (و تمام مادر بزرگهای مادری و پدری در نسلهای قبلی) و دختر و نوه و نوادگان همسرش، قبل از ازدواج با او به دنیا آمده باشند یا بعد از آن، بر او حرام ابدی هستند، هرچند که در خانۀ او زندگی نکنند.
و همچنین پدر و پدر بزرگ و جد و پسر و نوه و نوادگان مرد، بر زن حرام ابدی میشوند.
و اگر فقط با زن ازدواج کرده باشد (بدون اینکه با او نزدیکی کند) پدر و پسرِ مرد، بر زن حرام می شوند، ولی دخترِ زن بر مرد حرام نمیشود، بلکه تنها در صورتی حرام میشود که مرد بین آن دو جمع کند (یعنی در یک زمان مادر و دختر، هر دو همسران او باشند). پس زمانی که از او جدا شود، میتواند دخترش را به عقد خود دربیاورد، اما مادر زنش با وجود عقد (حتی بدون نزدیکی) بر او حرام (ابدی) میشود. اگر شخصی اشتباها با زنِ پسرش نزدیکی کند، زن بر پسر حرام نمیشود، به دلیل اینکه پیش از آن بر شوهرش حلال بوده است.
چند مسئله:
· ازدواج با خواهر زن حرام است، اگر هر دو همزمان همسر او باشند، وگرنه (اگر زنش را طلاق دهد سپس خواهرش را به عقد خود در آورد) صحیح است.
· ازدواج با خواهرزاده و برادرزادۀ زن تنها با رضایت زن صحیح است. اما میتواند با عمه یا خالۀ زنش ازدواج کند، هرچند که او راضی نباشد، و اگر بدون اجازۀ همسرش با خواهرزاده یا برادرزادۀ او ازدواج کند، عقد باطل است.
زنا: اگر بعد از ازدواج بوده باشد باعث حرام شدن نمیشود، مانند کسی که با زنی ازدواج میکند سپس با مادر یا دخترش زنا کند، یا با برادر یا پسر یا پدرِ زن لواط کند، یا با کنیزِ پدر یا پسر خود (که با آن نزدیکی کرده است) زنا کند، که در تمام این موارد زنا باعث حرام یا باطل شدن عقدی که قبل از آن بوده است نمیشود؛ اما اگر زنا قبل از عقد بوده باشد، مانند ازدواج و نزدیکی صحیح باعث ایجاد حرمتهای ازدواج میشوند.([37])
نزدیکی اشتباهی: اگر قبل از عقد انجام شود، مانند عقد صحیح میباشد و موجب ایجاد حرمت و ملحق شدن نَسب میشود، اما نگاه و لمس حرام موجب ایجاد حرمت نمیشود، اما کراهت را به همراه دارد.
از جمله مسایل حرمت ازدواج این دو مطلب زیر است:
مطلب اول: دو مسئله:
اول: اگر دو خواهر را به عقد خود دربیاورد، عقد اول صحیح و عقد دوم باطل است، و اگر هر دو را در یک عقد به نکاح خود درآورد عقد هر دو باطل است.
دوم: اگر با دختر بچهای که هنوز نُه سالش نشده است نزدیکی کند و این کار باعث افضا شدن([38]) او بشود، نزدیکی کردن با آن دختر تا ابد بر او حرام میشود، ولی از عهده و تکفل او خارج نمیشود، و اگر افضاء نشود بر او حرام نمیگردد.
مطلب دوم: شش مسئله در حرام شدن شخص:
اول: کسی که از روی آگاهی با زنی که در عدّه است ازدواج کند، آن زن بر او حرام ابدی میگردد، و اگر حکم مسئله یا در عدّه بودن زن را نمیدانسته است، و علاوه بر عقد، نزدیکی نیز کرده باشد باز هم حرام ابدی میشوند، و اگر نزدیکی نکرده باشد، فقط عقد باطل است و میتواند بعد از تمام شدن عدّه، با او ازدواج کند.
دوم: اگر با زنی که در عدّه است ازدواج کرده باشد و نزدیکی نماید و او حامله شود، اگر نمیدانسته، فرزند به او ملحق میشود (البته اگر دلیلی باشد که ثابت کند فرزند از آنِ او است) و آن دو از هم جدا میشوند، و مرد باید مهریۀ تعیین شده را بپردازد، و زن باید بعد از وضع حمل، عدۀ شوهر اولش را کامل کند، و زن علاوه بر مهریهای که از شوهر اول میگیرد، در صورت ندانستن مسئله شوهر دوم نیز باید به او مهریه بدهد، و اگر میدانسته که این کار حرام است، مهریهای به او تعلق نمیگیرد.
سوم: کسی که با زنی زنا کند ازدواج کردن با او بر وی حرام نمیشود، اما اگر با زن شوهردار یا زنی که در عدۀ رجعی([39]) است زنا کند، آن زن بر او حرام ابدی میشود و جایز نیست با زنی که به زنا شهره است ازدواج کند، مگر بعد از آنکه توبهاش را آشکار کند.
چهارم: کسی که با پسری لواط([40]) کند، مادر و خواهر و دختر آن پسر بر او حرام میشوند، ولی اگر این عمل بعد از عقد باشد موجب باطل شدن عقد قبلی نمیشود.
پنجم: اگر در حال احرام و با علم به اینکه این کار حرام است زنی را عقد کند، آن زن بر او حرام ابدی میشود، و اگر حکم را نداند، آن عقد باطل است ولی بر هم حرام ابدی نمیشوند.
ششم: زن شوهردار بر دیگری حلال نیست مگر بعد از جدا شدن از شوهرش و سپری کردن مدت عدّه (البته اگر از زنهایی باشد که باید عدّه نگه دارند).([41])
[36] - محرمیتهایی که به سبب آن به وجود میآید. (مترجم)
[37]- تمام آن افرادی که در صورت صحیح بودن عقد بر شخص حرام میشدند بر زناکار نیز حرام میشوند مثلا ازدواج با مادر یا دختر زنی که با او زنا شده است حرام میباشد. (مترجم)
[38]- یعنی مخرج بول و غائطش به هم متصل شود. (مترجم)
[39]- عدۀ رجعی مدت زمانی است که در طلاق رجعی مرد در آن حق رجوع دارد و بعد از اتمام آن از یکدیگر جدا میشوند. (شرایع الاسلام کتاب طلاق ص228)
[40]- و دخول انجام شود. (مترجم)
[41]- زنهایی که لازم است عده نگه دارند و سایر موارد در بحث طلاق خواهد آمد. (مترجم)