جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
س٨٠/ هل يجوز بيع الدولار بالدينار، وهكذا في باقي العملات ؟
پرسش ۸۰:
آیا فروختن دلار به دینار جایز است؟ همچنین در مورد سایر پولها؟
پاسخ:
جایز است.
س٨١/ سائق يعمل في شركة وبعض الأحيان ينقل خمراً، فما هو حكمه إذا اُجبر على ذلك من قبل رب العمل ؟
پرسش ۸۱:
رانندهای در شرکتی کار میکند و بعضی مواقع شراب جابهجا میدهد. اگر او از طرف کارفرما مجبور به این کار شده باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ:
انتقال شراب یا الکلی که برای مستی ساختهشده است جایز نیست.
س٨٢/ هل يجوز لسائق تاكسي مساعدة بعض الركاب الذين يشترون الخمر وما شابه مما يحرم أكله أو شربه، وإيصال مثل تلك البضاعة إلى السيارة أو إلى المنزل ؟
پرسش ۸۲:
آیا جایز است رانندۀ تاکسی به مسافرانی که شراب و مانند آن از چیزهایی که خوردن یا نوشیدنشان حرام است میخرند کمک کند؟ و اینگونه جنسها را به ماشین یا درِ منزل بیاورد؟
پاسخ:
در آنچه اختصاص به شراب دارد جایز نیست.
س٨٣/ من يكون عمله الحراسة على محلات بيع الخمر أو البارات، أو نقل البضائع التي تضم الخمر أو ما يحرم أكله، أو العمل في مزارع العنب الذي يُصنع خمراً بعد ذلك، فما هو حكم مثل هذه الأعمال ؟
پرسش ۸۳:
کسی که شغلش نگهبانی از شرابفروشیها یا بارها است، یا کالاهایی که ضمیمۀ شراب میشود یا چیزی که خوردنش حرام است را انتقال میدهد، یا در مزارع انگوری که بعداً از آن شراب درست میشود کار میکند، چه حکمی دارد؟
پاسخ:
کار در شرابفروشیها یا نگهبانی از آنها جایز نیست، اما اشکالی ندارد که در مزارع انگور کار کند.
س٨٤/ شخص سائق شاحنة ويعمل في شركة تنقل لحوم غير حلال أو غيرها، هل تكون عليه حرمة ؟ مع العلم أن الشخص مجرد سائق والشاحنة ليست ملكه.
پرسش ۸۴:
اگر شخصی رانندۀ کامیون باشد و در شرکتی که در آن کار میکند، گوشتهای غیر حلال یا غیر از آن جابهجا شود، آیا حرمتی برای او پیش میآید؟ با توجه به اینکه این فرد فقط راننده است و کامیون متعلق به او نیست.
پاسخ:
کار کردن بهعنوان رانندۀ کامیونی که گوشتهایی که خوردنشان حلال نیست را جابهجا میکند نیز جایز است؛ ولی جایز نیست در شراب فروشی کار کند یا رانندۀ کامیونی باشد که شراب حمل میکند.
س٨٥/ شخص يعمل في دار العجزة وفي تلك الدار نساء مسنات مضافاً إلى الرجال أيضاً، وهو يراعيهم ويخدمهم ويحملهم لقضاء حوائجهم ويتولى غسلهم إن استوجب الأمر، فهل يجوز ذلك ؟
پرسش ۸۵:
شخصی در آسایشگاه سالمندان کار میکند و در آنجا علاوه بر مردها، زنهای سالخورده نیز هستند و او مراقبت و خدمت آنها را انجام میدهد و برای قضای حاجت و غسل دادنشان ـدر صورت وجوبـ کمک میکند. آیا این کار جایز است؟
پاسخ:
در صورت اضطرار جایز است.
س٨٦/ شخص يداوم بدائرة صحية ومعه نساء موظفات كثيرات، ما حكم الاختلاط أثناء الدوام، وما حكم النظر ؟
پرسش ۸۶:
شخصی در ادارۀ بهداشت مشغول به کار است و زنان زیادی با او همکار هستند. حکم اختلاط و نگاه کردن به آنها در حین کار چیست؟
پاسخ:
گرد آمدن زنان و مردان در هر جا برای انجام کار، ازنظر شرعی جایز است، و بر هر مرد و زن مؤمن واجب است که امربهمعروف و نهیازمنکر کند. نگاه کردن اگر بهقصد سوء ظن یا لذت بردن نباشد، جایز است.
س٨٧/ شخص يعمل في مؤسسة تحقيق (تحقيق كتب الفقه المعروفة عندهم ككتاب العروة الوثقى، أو كتب الروايات)، فهل يجوز له مواصلة العمل معهم ؟
پرسش ۸۷:
شخصی در یک موسسۀ پژوهشی در حوزۀ تحقیق کتابهای فقهی معروف ازنظر آنها (مثل عروة الوثقی) یا کتابهای روایی کار میکند. آیا ادامۀ همکاری او با آنها جایز است؟
پاسخ:
جایز است ولی از کتب ضالّه دوری کند و از تحقیق یا نشر آنها یا کمک در انتشار آنها اجتناب ورزد. در خصوص کتاب «عروه»، برای دینش بهتر است که از آن اجتناب کند و اگر بتواند بهطور اختصاصی روی کُتب روایی کار کند، برایش بهتر است.
س٨٨/ وجد أحد الإخوة الأنصار مجموعة من السيديهات تحوي أفلاماً أجنبية وأتاني بها على أساس أن أبيعها لأناس يشتغلون بها؛ رأفة بحالي المادي الصعب، فاحترت في أمرها، فماذا أفعل بها ؟
پرسش ۸۸:
یکی از برادران انصار مجموعهای از سیدیهای فیلمهای خارجی را یافته است و آنها را به من داده تا به کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند، بفروشم؛ زیرا او به خاطر وضع بد مالیام بر من شفقت کرده است. نورِ دیدهام! من در این خصوص متحیر ماندهام. با این سیدیها چه کنم؟
پاسخ:
اگر در آنها چیز شهوتانگیزی باشد، فروختنشان جایز نیست. از خداوند مسئلت مینمایم که از مال حلال آنچه موجب بینیازی شما میشود را روزیتان گرداند.
س٨٩/ هناك بعض مقاطع فيدو أشاهدها على الإنترنت، المتحدثون (حوالي 4 وأكثر)، والحديث ينصبّ على النفس البشرية وكيفية تخليصها من السوالب بالرجوع إلى أصل النفس. معظم هؤلاء يقفون في حدود النفس البشرية كأصل ولا يخطون إلى الخالق سبحانه، فالأمر ليس دينياً بالنسبة لهم أو لمن يستمع إليهم. الحديث يختلف فقط عندما يصل إلى آخر نقطة ولا يبقى إلا الإقرار بمن أبدع وصوّر فيقفون على تلفيق. هل يجوز للموحد الاستماع بحجة جني الحكمة وأنّه يقرّ بالذي خلق سبحانه أم أنه يؤثم ؟
پرسش ۸۹:
در اینترنت چند کلیپ ویدیویی مشاهده کردم؛ حوالی چهار تا یا بیشتر که در مورد کیفیت ایجاد نفْس بشر و چگونگی خالص شدن آن برای بازگشت به اصل خودش بحث میکنند.
بیشتر آنها در حدود نفس بشر توقف میکنند و راهی بهسوی خالق سبحان ندارند. بحث آنها چه از دید خودشان و چه برای بیننده، اصلا دینی نیست. بحث صرفاً در مورد شروع خلقت است و درنهایت چیزی ندارند جز آنکه اقرار میکنند که به خالقی نیاز است که خلق کند و صورت بخشد، و صرفا در حد جنبههای آفرینشی توقف میکنند.
آیا جایز است انسانِ موحّد، استدلال و حکمت آنها را بشنود و بر این اساس اقرار کند که خالق سبحانی است یا او (من) گناه کرده است؟
پاسخ:
گوش کردن و شنیدن، زیان نمیرساند. چهبسا شما دلایل یهود و نصارا و کفار را بشنوی تا به آن پاسخ دهی اما اگر هدفت اعتقاد و تصدیق چیزی است که آنها میگویند، درست نیست. اگر تشخیص درست میدادند، دیگر به خطا نمیرفتند؛ درست آن است که نفس را از خود خالق سبحان بشناسی و راه شناخت آن از طریق کتابها و فرستادگان خداوند سبحانومتعال میباشد.
* * *