جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامشرایط ششگانۀ اعتکاف([369])
اول: نیت؛ در اعتکاف واجب است [و باید] نیت قرب الهی نماید، و اگر اعتکافش با نذر، واجب شده باشد، پس از نیت قُربَت، نیت وجوب نماید و اگر اعتکافش مستحب است، نیت استحباب کند. اگر دو روز از اعتکاف گذشته باشد، روز سوم واجب میگردد.
دوم: روزه گرفتن؛ باید در شرایطی اعتکاف نمود که گرفتن روزه در آن اشکال نداشته باشد و فرد معتکف بتواند روزۀ صحیح بگیرد؛ بنابراین اعتکاف در عید قربان و عید فطر صحیح نیست؛ همچنین اعتکافِ زن در حالت حیض و نفاس نیز صحیح نیست؛ اما اعتکافِ مسافر صحیح است.
سوم: اعتکاف در صورتی صحیح است که سه روز باشد، و اگر کسی نذر کند بهطور مطلق اعتکاف بگیرد واجب است سه روز از اعتکاف را بهجا آورد. همچنین اگر قضای یک روز از اعتکاف واجب گردد باید سه روز معتکف شود تا قضای آن روز محقق شود.
اگر کسی اعتکاف مستحب را آغاز کند، میتواند ادامه دهد یا از نیت خود بازگردد، اما اگر دو روز گذشت، بهجا آوردن روز سوم، واجب میشود.
اگر فردی سه روز اعتکاف نمود و بعد دو روز دیگر نیز معتکف ماند، واجب است روز ششم را نیز معتکف بماند.
اگر فردی به فاصلۀ یک یا دو روز به عید قربان یا عید فطر معتکف شود، عمل او صحیح نیست.
اگر کسی نذر کند که فقط سه روز را بدون شبهای آن معتکف شود نذرش صحیح نیست.
کسی که نذر کند بیش از سه روز معتکف شود، لازم نیست بیش از سه روز را پشت سر هم بهجا آورد، بلکه فقط لازم است که سهروز سهروز، و یا بیشتر اعتکاف کند، مگر اینکه بهطور لفظی یا معنوی([370]) شرط کرده باشد که پشت سر هم باشد.([371])
چهارم: اعتکاف فقط در یکی از این چهار مسجد صحیح است: مسجد مکه، مسجدالنبی (ص) در مدینه، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره، و یا مسجدی که یکی از پیامبران یا اوصیا (ع) در آن نماز جماعت گزارده باشد؛ یعنی قانونش این است: اعتکاف در هر مسجدی که یک پیامبر یا یک وصی در آن مسجد نماز را به جماعت برگزار نموده باشد صحیح است و در مسئله و مکان اعتکاف، زن و مرد یک حکم دارند.
پنجم: اجازه داشتن از فردی که صاحب ولایت بر مکلّف است، مانند بنده و غلام که باید برای اعتکاف از مولی و مالک خود اجازه داشته باشد؛ و همچنین زن باید از شوهر خود اجازه بگیرد. اگر صاحب ولایت به فرد، اجازۀ اعتکاف دهد، میتواند قبل از آغاز اعتکاف یا بعد از آغاز اعتکاف تا زمانی که دو روز از ایام اعتکاف نگذشته باشد یا اعتکافش به خاطر نذر یا چیزی شبیه آن واجب نشده باشد، فرد را منع کند.([372])
دو نکته:
اول: اگر مالک با بنده یا غلام خود قراردادی بسته مبنی بر اینکه چند روز در اختیار مالک و چند روز آزاد باشد،([373]) میتواند در ایام خودش در حین روزهای آزادی اعتکاف کند، حتی اگر مالک اجازۀ اعتکاف ندهد.
دوم: اگر بنده در حین اعتکاف آزاد گردید واجب نیست اعتکاف را ادامه دهد، مگر اینکه با اجازۀ مالک خود اعتکاف را آغاز کرده باشد که باید اعتکاف را ادامه دهد.([374])
ششم: استمرار ماندن در مسجد؛ اگر فرد معتکف بدون وجودِ یکی از دلایل صحیح از محل اعتکاف خارج شود -چه به میل خودش و چه با اجبار- اگر سه روز نگذشته باشد کل اعتکاف باطل میشود؛ ولی اگر سه روز گذشته باشد تا هنگام خروج، اعتکاف او صحیح خواهد بود.([375])
اگر فردی روزهای معینی را برای اعتکاف، نذر کرده و پیدرپی بودن اعتکاف را نیز بر خود شرط نموده باشد، با خروج از مسجد کل اعتکافش باطل میشود و باید از نو شروع کند.
خروج از مسجد برای موارد ضروری جایز است،([376]) مانند خروج برای قضای حاجت،([377]) غسل کردن، تشییعجنازه، عیادت بیمار و حضور برای شهادت دادن. اگر فرد معتکف برای یکی از این امور از مسجد خارج شود جایز نیست در جایی بنشیند یا زیر سایه راه برود،([378]) همچنین جایز نیست خارج از مسجد نماز بخواند، مگر در مکه، که در مکه هرجا خواست میتواند نماز بخواند. اگر از روی سهو و ندانسته از مسجد خارج شود، اعتکافش باطل نمیشود.
چند نکته:
اول: اگر فردی نذر کند که یک ماه معین را اعتکاف کند، اما شرط پیدرپی بودن (تتابع) نکرده باشد و مقداری از ماه را معتکف شود و بقیهاش را ادامه ندهد، روزهایی را که بهجا آورده صحیح است و آنچه را اهمال کرده باید قضا کند؛ ولی اگر پیدرپی بودن را در لفظ آورده باشد باید کل ماه را از ابتدا شروع کند.
دوم: اگر فردی نذر کند که یک ماه معین را اعتکاف کند، درحالیکه علم به زمانِ آن ماه ندارد -مانند زندانی و فراموشکار- باید قضای آن را بهجا بیاورد.
سوم: اگر فردی نذر چهار روز اعتکاف کند و در یک روز از آن خلل ایجاد نماید، باید آن را قضا کند، و البته احتیاج به آن دارد دو روز دیگر به آن اضافه کند، تا بتواند اعتکافی با شرایطِ صحیح بهجا آورد.
چهارم: اگر فردی نذر کند که فقط یک روز معتکف شود نه بیشتر، صحیح نیست و نذر او منعقد نمیشود؛ ولی اگر نذر کند که اگر فلانی آمد، فردای آن روز را اعتکاف بهجا آورد،([379]) صحیح است و باید دو روز به آن اضافه نماید.
[369]- که عبارتاند از: نیت، روزهگرفتن، زمان، مکان، اذن و اجازه و باقیماندن در مسجد. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 60)
[370]- لفظی: در نذرش به زبان آورد، معنوی: مانند اینکه بگوید از فردا تا آخر ماه اعتکاف میکنم. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 62)
[371]- مثلاً کسی که نذر کرده است پنج روز معتکف باشد، اگر لفظاً شرط کرده بود که پشت سر هم باشد، حتماً باید تا آخر پنج روز در اعتکاف بماند، اما اگر تتابع و پشت سر هم بودن را شرط نکرده باشد، میتواند سه روز معتکف شود و بیرون برود و بعداً دو روز دیگر را بهجا آورد، که البته در این صورت باید روز چهارم و پنجم را که جداگانه بهجا آورد، یک روز نیز به آنها بیفزاید، چون اعتکاف کمتر از سه روز نمیشود، ولی اگر پشت سر هم همۀ پنج روز را بهجا آورد، نیاز نیست روز ششم را معتکف بماند. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 62)
[372]- اما اگر دو روز از اعتکاف را انجام داده بود و روز سوم بر او واجب شده بود، و یا به خاطر نذر یا شبیه آن، اعتکاف بر او واجب شده بود، فرد صاحب ولایت، نمیتواند مانع اعتکاف او شود. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 63)
[373]- مثلاً مالک گفته، یک هفته در اختیار خودت باش و یک هفته در خدمت من. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 63)
[374]- یعنی بندهای بدون اذن مولایش روزۀ اعتکاف گرفته بوده و درحالیکه دو روز گذشته، از طرف اربابش آزاد میشود؛ که در این صورت اعتکاف را ادامه نمیدهد، اما اگر با اذن مولایش اعتکاف کرده بوده، چون اعتکافش صحیح بوده و دو روز هم گذشته است، باید روز سوم را هم بهجا آورد. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 63)
[375]- اگر اعتکاف مستحب را در روز سوم برهم بزند، قضا ندارد. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 64)
[376]- البته نباید خروجش در یک بار بهصورت پیوسته، بیستوچهار ساعت یا بیشتر طول بکشد. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 65)
[377]- حاجتی که ضروری باشد، مثل رفتن نزد طبیب، یا آوردنِ غذا و چیزهایی که به آنها نیاز دارد، یا.... (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 64)
[378]- مقصود این است که در راه، جایی ننشیند یا با حالت تفریحی و از زیر سایه و در راحتی حرکت نکند، اما اگر برای عیادت بیمار، یا انجام کارهای ضروری دیگر لازم بود زیر سایه برود یا بنشیند، اشکالی ندارد؛ فقط به مقدار ضرورت اکتفا کند و سریعتر به محل اعتکافش بازگردد. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 65)
[379]- یعنی قید نکرده که فقط یک روز اعتکاف کند، بلکه یک روز را به نیت کاری نذر کرده، و برای اینکه بتواند یک روز اعتکاف صحیح بهجا آورد، باید دو روز دیگر هم به آن اضافه کند، چون اعتکاف کمتر از سه روز، صحیح نیست. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء سوم، صوم: ص 66)