جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسوم: حلق و تقصیر([105])
هنگامیکه ذبح به پایان رسید، مخیّر است بین اینکه سر خود را بتراشد و یا موهایش را کوتاه نماید و البته تراشیدن سر بهتر است و برای کسی که برای اولین مرتبه حج بهجا میآورد تأکید بیشتری دارد و اینکه موهای سر خود را با صمغ بپوشاند. تراشیدن سر در مورد بانوان صدق نمیکند و فقط تقصیر میکنند (مقداری از مویشان را میچینند) و حتی اگر بهاندازۀ یک بند انگشت از موی سرشان را کوتاه کنند کفایت میکند.
واجب است تقصیر را پیش از طواف حج و سعی انجام دهد. اگر عمداً طواف را پیش از تقصیر انجام دهد باید برای جبرانش یک گوسفند قربانی کند و اگر از روی فراموشی چنین کند چیزی بر عهدهاش نیست و فقط باید طوافش را اعاده نماید.
واجب است حلق را در مِنا انجام دهد و اگر از آنجا خارج شده بود باید برای انجام حلق به مِنا بازگردد و اگر نتوانست، حلق یا تقصیر را در همانجایی که هست انجام داده، موهایش را بفرستد تا در منا دفن شود و اگر این کار هم ممکن نبود چیزی بر عهدهاش نیست. کسی که بر سرش مویی ندارد کافی است وسیلۀ تراشیدن مو را روی سرش بکشد.
واجب است این اعمال در روز عید قربان به ترتیب زیر انجام شود: رمی جمرات، قربانی و سپس حلق (یا تقصیر). اگر کسی این ترتیب را برهم بزند گناه کرده است ولی نیازی به تکرار نیست.
مسائل سهگانه:
اول: جایگاههای حلال شدن محرمات احرام:
۱- پس از حلق یا تقصیر، تمام محرمات بهجز استعمال بوی خوش و موارد مربوط به ارتباط با زنان و صید، حلال میشود.
۲- هنگامیکه طواف زیارت انجام داد استعمال بوی خوش برایش حلال میگردد.
۳- وقتی طواف نسا را انجام داد ارتباط با زنان (که بهواسطۀ احرام ممنوع شده بود) حلال میشود.
و پس از قربانی، حلق و تقصیر برای خودش و دیگران حلال میشود و پوشیدن لباس دوختهشده مکروه است تا اینکه از طواف زیارت فارغ شود، همچنین استعمال بوی خوش تا زمانی که طواف نسا تمام نشده باشد مکروه است.
دوم: وقتی اعمال عبادی روز عید قربان را انجام داد بهتر است برای طواف و سعی در همان روز پیاده بهسوی مکه برود و اگر طوافِ پس از ترک گفتنِ منا بهسوی مکه را به تأخیر انداخت فردای آن روز طواف کند؛ این مورد برای کسی که حج تمتّع انجام میدهد مستحب مؤکد است و اگر باز هم به تأخیر انداخت گناه کرده ولی طواف و سعی او پذیرفته است. کسانی که حج قِران و اِفراد انجام میدهند میتوانند این مورد را تا آخر ماه ذیحجه به تأخیر بیندازند، هرچند مکروه است.
سوم: کسی که برای طواف و سعی به مکه میرود بهتر است غسل کند و ناخنها و سبیل را کوتاه نماید و هنگامیکه به درب مسجدالحرام رسید دعا کند.
[105]- حلق به معنی تراشیدن تمام موی سر و تقصیر به معنای کوتاه کردن قسمتی از موی سر است حتی به مقداری اندک. (مترجم)