جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممبحث دوم: ظهار کننده
باید دارای چند شرط باشد: بلوغ، عقل سالم، اختیار و قصد.
پس ظهار کردن بچه، دیوانه، کسی که مجبور شده، و کسی که قصد انجام این کار را نداشته است ـمانند مست، بیهوش، یا خشمگینـ صحیح نیست.
اگر با قصد طلاق دادن لفظ ظهار را بگوید، طلاق واقع نمیشود ـچون لفظ آن را به کار نبرده استـ و ظهار نیز محقق نمیشود ـچون قصد آن را نداشته استـ و ظهار کردن کسی که اخته است، کسی آلتش قطع شده (خواجه است)، کافر، و برده صحیح است.
الثالث: في المظاهرة
مبحث سوم: زن ظهار شونده
زنی که ظهار میشود باید زن دائم یا موقت و یا مایملک مرد باشد، و ظهار کردن زن بیگانه حتی اگر مشروط به ازدواج باشد([137]) محقق نمیشود.
اگر زن در سن حیض دیدن است و شوهرش نزد او باشد([138]) باید در دورهای از پاکی که با او نزدیکی نشده است، قرار داشته باشد؛ اما اگر مرد غایب باشد و یا حاضر باشد ولی زن یائسه یا غیربالغ باشد، ظهار صحیح است.
در ظهار کردن، نزدیکی شرط است و با وجود نزدیکی، ظهار محقق میشود، چه زن کوچک باشد یا بزرگ، دیوانه باشد یا عاقل، و همچنین ظهار بر زنی که از عقب با او نزدیکی شده است یا به دلیل بیماری امکان نزدیکی را نداشته باشد، واقع میشود.
[137]- مانند این که به زنی بگوید: هرگاه تو را عقد کردم با تو ظهار میکنم. (مترجم)
[138]- مسافر نباشد. (مترجم)