جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامس٩٥/ هل الإمام (عليه السلام) يشجع على ظهور المرأة على القناة، أم هو يُفضّل لنا تجنبه، وماذا ينصح المرأة التي تظهر على القناة في البرامج، وما هي توجيهاته لها؟
پرسش ۹۵:
آیا امام (عليه السلام) زنها را به حضور در شبکۀ (تلویزیون) تشویق میکند یا ایشان ع بهتر میداند که ما از آن دوریکنیم؟ نصایح ایشان برای زنی که در شبکه در برنامهها حضور پیدا میکند چیست و چه ارشاداتی برای او دارید؟
پاسخ:
زن مانند مرد است؛ میتواند کار کند و در وسایل اعلام جمعی حضورداشته باشد؛ البته تا زمانی که به حجاب واجبش پایبند باشد.
س٩٦/ ما هو دور المؤمنات بالدعوة اليمانية المباركة في وقت قيام القائم (عليه السلام) وبدء الحروب ضد أعداء آل محمد (عليهم السلام)؟ هل لهم وجود في أرض المعركة؟ وكيف يكونون جنوداً حقيقيين للإمام المهدي (عليه السلام) في تلك المرحلة؟
پرسش ۹۶:
هنگام قیام قائم (عليه السلام) و آغاز جنگها بر ضد دشمنان آل محمد (عليهم السلام) زنان مؤمن به دعوت مبارک یمانی چه نقشی خواهند داشت؟ آیا در میدان جنگ حضور خواهند داشت؟ و در این مرحله چطور سربازان واقعی امام مهدی (عليه السلام) خواهند بود؟
پاسخ:
در حکومت الهی ـاگر خداوند اراده فرماید و زمانی برپا شودـ زنان میتوانند در جایگاههای بسیاری نقشآفرینی کنند. در بسیاری از جایگاهها و کارها کفایت و شایستگی زن کمتر از مرد نیست و حتی در بعضی کارها زن بهمراتب از مرد برتر است. اسلام هیچ قیدوبندی برای بر عهده گرفتن (وظیفه) توسط زن ـحتی برای مناصب رهبری جامعهـ قرار نداده است، تا زمانی که شایستۀ آن باشد و آن وظیفه را بهصورت کامل و صحیح به انجام برساند.
س٩٧/ هناك بعض الأحكام الشرعية الخاصة بالنساء لا يلتزمن بها من باب الحجاب والعطور ولبس الكعب العالي والملابس الضيقة وغيرها من أمور الزينة، وكل طرق الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر استعملت وبعض الأحيان يصل الأمر إلى مشاكل عظيمة تصل إلى حد لا يحمد عقباه ربما يصل للطلاق، ما هو الحل علماً أن المرأة أنصارية؟
پرسش ۹۷:
برخی احکام شرعی مخصوص خانمها وجود دارد که خانمها به آنها ملتزم نیستند مانند حجاب، استفاده از عطرها، پوشیدن کفش پاشنهبلند و لباسهای تنگ و سایر موارد مربوط به آراستگی. تمام راههای امربهمعروف و نهیازمنکر را استفاده کردهام و گاهی اوقات کار بهجاهای باریک میکشد که عاقبت خوبی ندارد و چهبسا به طلاق بکشد. راهحل چیست؟ با توجه به اینکه این خانم جزو انصار است.
پاسخ:
در خصوص حجاب، واجب شرعی است و زن باید به حجاب شرعی که پیشتر بیان کردم ملتزم باشد، و اگر به آن پایبند نباشد مرتکب کاری حرام شده است و در نتیجه عواقب اخروی و دنیوی بر این نادیده گرفتن حدود خداوند سبحانومتعال بر وی مترتّب میشود. بر شوهر واجب است که همسرش را به پایبندی به حجاب و حدود شرعی آن فرمان دهد و او را راهنمایی نماید؛ اما اگر همسرش به حجاب شرعی پایبند نباشد واجب نیست او را طلاق بدهد. همچنین جایز نیست زن باوجوداین احتمال که به مکانی برود یا از مکانی عبور کند که آقایان نامحرم در آن حاضر باشند از عطر استفاده کند. حتی در برخی از عطرها موادی برای تحریک غریزۀ جنسی وجود دارد؛ برای یک خانم محترم شایسته نیست از این عطرها در بیرون از اتاقخوابش استفاده نماید؛ چراکه فقط برای تحریک کردن شوهر هست. اما پوشیدن کفش پاشنهبلند یا دارای رنگ مشخص (جذاب)، مباح است و اشکالی ندارد. اما لباسهای تنگ، جایز نیست؛ منظور این است که لباس بهقدری تنگ باشد که جزئیات بدن زن را مشخص کند.
س٩٨/ هل يجوز للمرأة أن تجري عملية تجميل في وجهها لتحسين وتجميل وجهها وذلك من أجل زوجها إذا توفر ذلك بالتقنيات الحديثة المتوفرة الآن؟
پرسش ۹۸:
آیا جایز است زن برای شوهرش عمل زیبایی صورت انجام دهد؟ که هماکنون باوجود تکنیکهای جدید فراوان این کار امکانپذیر هست.
پاسخ:
جایز است.
س٩٩/ كثرت في الآونة الأخيرة ظاهرة العلاج الروحاني لمعالجة تأثير الجن وما شابه وخصوصاً عند النساء، وهناك بعض المعالجين يقومون بعلاج النساء في غرف مقفلة أو مغلقة مع منع أي أحد من الدخول معه مع أنه ليس من محارم المرأة، مدعياً أن العلاج متوقف على الخلوة مع المريض.
پرسش ۹۹:
در دورههای اخیر، پدیدۀ معالجۀ روحانی برای درمان تأثیر جن و مسائلی شبیه آن بسیار شده است؛ مخصوصاً برای خانمها.
برخی از درمانکنندهها، اقدام به درمان خانمها در اتاقهای قفلشده یا ممنوعالورود میکنند و اجازۀ ورود هیچکسی به همراه او را نمیدهند؛ با توجه به اینکه این مرد (درمانگر) جزو محارم این خانم نیست و مدعی است که درمان، فقط با خلوت کردن با بیمار امکانپذیر است.
فالسؤال:
١. ما الحكم الشرعي لهكذا خلوة مع النساء، وهل هناك فرق بين الثقة من غيره؟
پرسش این است:
۱- حکم شرعی اینگونه خلوت کردن با خانمها چیست و آیا تفاوتی بین فرد مورد اعتماد و غیر آن وجود دارد؟
جواب ۱ - این خلوت کردن جایز نیست و حرام است و تفاوتی بین فرد مورد اعتماد و غیر آن وجود ندارد.
۲- آیا اصولاً درمان روحانی وجود دارد که فقط با خلوت کردن با بیمار امکانپذیر باشد؟
جواب ۲ - نیازی به خلوت کردن با بیمار نیست.
۳- آیا جایز است مرد درمانکننده، جسم زن بیگانه را بدون مانع یا با مانع به بهانۀ درمان لمس نماید؟
جواب ۳ - جایز نیست و عملی حرام است.
۴- در انتها آیا برای مؤمنان نصیحتی دارید که محلهای نفوذ ابلیس را ببندد؟
اما نصیحت اینجانب: مؤمنان از خلوت کردن حرام دوری کنند؛ چراکه دربی از دربهای شیطان است؛ پس آن را نکوبید. خداوند رحمتتان کند!
س١٠٠/ ما هو حكم وضع الحلقة في الأنف، والتي تسمى في اللغة الإنكليزية (Nose Piercing).
پرسش ۱۰۰:
قرار دادن حلقه در بینی ـکه در انگلیسی به آن Nose Piercing گفته میشودـ چه حکمی دارد؟
پاسخ:
اشکالی ندارد.
س ١٠١/ وهل يجوز وضعها (الحلقة في الأنف) أمام الأجانب؟
پرسش ۱۰۱:
و آیا قرار دادن آن (حلقه در بینی) در حضور نامحرم جایز است؟
پاسخ:
اگر با قصد زینت باشد جایز نیست.
س١٠٢/ هل يجوز ومن أجل تقديم أعمال لقناة المنقذ العالمي المباركة أن يقوم رجل بتصوير نساء في برنامج نسوي أو يقوم رجل بإدخال مجموعة من النساء في دورات تدريبية "تصوير، مونتاج" من غير المحارم؟
وأيضاً: هل يجوز لرجل من غير المحارم أن ينقل بسيارته الخاصة نساء من أجل عمل الدعوة المباركة؟
پرسش ۱۰۲:
آیا برای انجام کارهای شبکۀ مبارک جهانی «المنقذ» جایز است مرد اقدام به تصویربرداری از خانمها در برنامۀ زنانه بکند؟ یا مردی مجموعهای از زنان نامحرم را در دورههای آموزشی تصویربرداری و مونتاژ وارد کند؟
همچنین آیا جایز است که مرد نامحرم با اتومبیل شخصی خود زنها را برای کار در دعوت مبارک جابهجا کند؟
پاسخ:
به توجیهات شیخ ناظم عمل و برای گرفتن مشورت از او به مکتب مراجعه شود، بهخصوص در مواردی که احتمال مفسده وجود داشته باشد.
س١٠٣/ هل يمكن للمرأة تعلم القتال (الجيدوا، جيجيتسو) في نادي رياضي حيث إن المتواجدين كلهم رجال وخاصة يحدث تماس وهو شيء طبيعي في مثل هذه الرياضة؟
پرسش ۱۰۳:
آیا یک زن میتواند فنون رزمی (جودو و جوجیتسو) را در باشگاه ورزشی آموزش ببیند؛ البته با در نظر گرفتن اینکه افرادی که حضور دارند همگی مرد هستند و مخصوصاً تماس بدنی رخ میدهد که در چنین ورزشهایی کاملاً طبیعی است.
پاسخ:
جایز نیست.
س١٠٤/ ما هو حكم نشر صور للأخوات الأنصاريات على صفحات التواصل الاجتماعي كالفيس بوك وغيره، سواء كانت صورة تبين وجه وملامح الأخت أو من الظهر فقط، وماذا لو كانت صورة ليست للأخت الأنصارية نفسها ولكن منشورة على الإنترنت سابقاً وتختارها الأخت الأنصارية كصورة شخصية، وما هي نصيحتكم للأخوات بخصوص هذا الأمر؟
پرسش ۱۰۴:
حکم انتشار چهرۀ خواهران انصاری در صفحات اجتماعی مثل فیسبوک و نظایر آن چیست؟ اینکه در عکس، چهره و ظاهر خواهر انصاری مشخص باشد یا فقط از پشت سر باشد؟ و اگر عکس متعلق به خودِ خواهر انصاری نباشد ولی قبلاً در اینترنت منتشرشده و خواهر انصاری آن را بهعنوان عکس خودش قرار دهد چه حکمی دارد؟ و توصیۀ شما به خواهران در این خصوص چیست؟
پاسخ:
اشکالی در انتشار تصویر چهرهها نیست بهشرط اینکه ضمن حدود شرعی باشد و مشکل دیگری وجود نداشته باشد.
س١٠٥/ ما هو حكم ارتداء النظارات الشمسية للمرأة؟
پرسش ۱۰۵:
حکم استفاده از عینکهای آفتابی برای زن چیست؟
پاسخ:
جایز است و استفاده از آن برای زن و مرد اشکالی ندارد.
س١٠٦/ ما حكم العدسات اللاصقة الملونة إن ارتُديت أمام غير المحارم بحكم نقص النظر وليس لغرض الزينة؟
پرسش ۱۰۶:
استفاده از لنزهای رنگی در برابر نامحرم اگر به دلیل ضعف بینایی باشد و بهقصد زینت نباشد چه حکمی دارد؟
پاسخ:
جایز است.
س١٠٧/ هل يجوز لبس العدسات اللاصقة إن كانت لمجرد غرض الزينة؟
پرسش ۱۰۷:
آیا استفاده از لنز اگر فقط بهقصد زینت باشد جایز است؟
پاسخ:
تغییر رنگ چشم چه به استفاده از لنز یا به هر روش دیگری بهصورت دائم یا موقت اشکالی ندارد.
س١٠٨/ لدي الكثير من الأسئلة المبتلاة بها في مجال عملي كمدرسة وأتمنى أن أحصل على إجابة حولها منكم سيدي:
پرسش ۱۰۸:
سؤالات مبتلا به بسیاری دارم که در رابطه با کارم در مدرسه است. تمنا دارم ـآقای منـ آنها را پاسخ دهید:
١. أحياناً تخالف الطالبات بلبس ملابس غير مطابقة للقانون وبعد التنبيه مراراً نقوم بسحب هذه الملابس وغيرها مثل كماشات الشعر الكبيرة والأساور، فهل يجوز إتلافها أم يجب إرجاعها للطالبة أم تسليمها لولي الأمر؟ وإذا بقيت الحاجة فترة طويلة جداً وتخرجت الطالبة فكيف نتصرف بالحاجة؟ وكيف التصرف الآن حول الأمور التي تم إتلافها سابقاً؛ هل يجب أن نصل إلى هؤلاء الطالبات ونستبرئ ذمتنا؟
۱- گاهی دانشآموزان دختر لباسهایی که مطابق قانون نیست میپوشند و بعد از بارها تنبیه اقدام به گرفتن این لباسها و چیزهای دیگر مثل کلیپسهای بزرگ مو و دستبند میکنیم. آیا از بین بردن آنها جایز است؟ یا باید به دانشآموز یا ولی او مرجوع گردد؟ و اگر این وسایل زمان زیادی باقی بماند و دانشآموز از مدرسه برود با آنها چه باید بکنیم؟ تکلیف وسایلی که قبلاً از بین رفته است چیست؟ آیا ما باید به این دانشآموزان بازگردانیم و ذمۀ خود را بَری کنیم؟
٢. هل لبس كماشة الشعر الكبيرة تحت حجاب الرأس والتي تجعل الرأس كبيراً وكأنه رأسين والذي شبهته الأحاديث بسنام الجمل جائز أم مكروه أم هو فعل محرم؟
۲- آیا استفاده از کلیپسهای بزرگ مو زیر روسری که موجب بزرگ شدن سر و شبیه شدن آن به دو سر یا شتر دو کوهان میشود جایز است؟ یا مکروه؟ یا کاری حرام است؟
پاسخ:
چون این وسایل ملک شخصی دانشآموز است به او بازگردانده شود. اما در مورد گذشته ازآنجاکه موارد ساده و گستردهای را در برمیگیرد احتیاجی به بازگرداندن آنچه از بین رفته است نیست اگرچه بهتر است عین یا مبلغشان صدقه داده شود.
استفاده از چیزی در موها حتی اگر حجاب را برجسته کند مباح است و حرام نیست.
بهطورکلی دین زن را تشویق میکند که به زینت خود در چهارچوب خانه و برای شوهرش توجه داشته باشد؛ چراکه این کار سبب بسیار مهمی برای حفظ خانواده و بازداشتن شوهر از فکر کردن به غیرِ همسرش (پناهبرخدا) هست.
س١٠٩/ قبل فترة عملت تحاليل دم وقام بسحب الدم من يدي رجل لعدم وجود كادر نساء وقد تطلب ذلك كشف يدي إلى (العكس)، هل هناك إثم في ذلك؟
پرسش ۱۰۹:
چندی پیش آزمایش خون دادم و ازآنجاکه کادر خانم نبود یک مرد از من خون گرفت و لازم بود که دست من به سمت بالا تا آرنج آشکار شود. آیا این کار گناه است؟
پاسخ:
در صورت اضطرار اشکالی ندارد.
س١١٠/ هل يجوز للمرأة أن تضع الحنّة في يديها وتخرج بها من البيت (يعني يراها غير المحرم)، هل جائز أو تعتبر زينة، وهي متزوجة؟
پرسش ۱۱۰:
آیا جایز است زن بر دستانش حنا بگذارد و با آن از خانه خارج شود (یعنی نامحرم آن را ببیند)؟ آیا این کار جایز است یا زینت حساب میشود؟ با توجه به اینکه این زن متأهل است.
پاسخ:
امروزه مواد و وسایل بسیاری وجود دارد که زن میتواند خود را برای شوهرش بهصورت موقت آرایش کند و هنگام خروج از خانۀ مشترک میتوان آن را پاک کرد.
س١١١/ ما هو حكم قص شعر المرأة بشكل يشبه الرجال (البويه)، مع العلم أنها لا تقصد بذلك التشبه بالرجال؟
پرسش ۱۱۱:
اگر زن موهایش را پسرانه کوتاه کند چه حکمی دارد؟ با توجه به اینکه قصد شبیه شدن به مردها را نداشته باشد.
پاسخ:
اشکالی در آن نیست.
س١١٢/ لدي سؤال حول لبس قماش إزار الصلاة بهيئة عباية عند زيارة الأماكن المقدسة فقط، هل يجوز ارتدائه، لأن عند الدخول إلى التفتيش يمنعون ارتدائه، وعلى الرغم من أنه ستر كالعباية فقط اللون يختلف واللون غامق؟
پرسش ۱۱۲:
سؤالی در مورد پوشیدن پارچۀ چادر نماز به شکل چادر عربی در زیارت اماکن مقدسه دارم؛ آیا پوشیدن آن جایز است؟ زیرا هنگام ورود به قسمت بازرسی مانع از پوشیدن آن میشوند علیرغم اینکه مانند چادر عربی موجب پوشش میشود و فقط رنگ آن دو فرق میکند. چادر تیرهرنگ است.
پاسخ:
پوشیدن چادر، بالاپوش یا هر چیزی بیش از حجاب شرعی طبیعی واجب نیست و واجب کردن پوشیدن چادر در زیارت اماکن مقدسه روشی اشتباه است و چهبسا گاهی ضرر آن بسیار بیشتر از منفعتش باشد.
در حال حاضر برای تغییر آنچه اشخاص مسلط بر این اماکن مقدسه تعیین میکنند کاری از دست من برنمیآید. آنها قوانین را طبق نظر خودشان تعیین میکنند حتی اگر بسیار محدود و تکلّفآور باشد.
س١١٣/ هل يجوز للمرأة في مجال الطب أن تلمس الرجل لغرض الفحص بالرغم من أنه يوجد هناك أطباء رجال ولكن بهذه الطريقة لن نتعلم، وفي بعض الأحيان يضطرونا إلى أن نفحص الرجال بحجة أننا نعمل في مجال الطب بصورة عامة وليس للنساء فقط، فما حكمك موﻻي؟
پرسش ۱۱۳:
آیا جایز است در پزشکی، زن بدنِ مرد را برای معاینه لمس کند با توجه به اینکه پزشکان مرد وجود دارند ولی به این روش آموزش ندیدهاند. گاهی ما را مجبور به معاینۀ مردها میکنند با این دلیل که ما بهطورکلی در عرصۀ پزشکی ـو نه صرفاً برای زنهاـ آموزشدیدهایم. حکم شما چیست، ای مولای من؟
پاسخ:
با پوشیدن دستکش و همچنین در صورت اضطرار ـکه این روش تنها راه درمان باشدـ جایز است.
س١١٤/ لدي سؤالان:
السؤال الأول: أدرس في طب الأسنان في أوربا، في العمل والدراسة يجب علي أن أظهر يدي كامله إلى (العكس)، هذا لا يجوز حسب الحجاب الشرعي الذي بينته سيدي ومولاي. ماذا عليّ أن أفعل، إن لم أظهر يدي يكون هذا مخالفة للقوانين في عيادة الأسنان؟
پرسش ۱۱۴:
دو سؤال دارم:
سؤال اول: من در اروپا دانشجوی دندانپزشکی هستم. در کار و تحصیل لازم میشود دستم را بهطور کامل تا آرنج نمایان کنم. آقا و مولای من! این کار با توجه به حجاب شرعی که شما بیان فرمودهاید جایز نیست. چهکار کنم؟ اگر دستم را برهنه نکنم مخالف قوانین درمانگاه دندانپزشکی است.
السؤال الثاني: في العمل ألتقي برجال ونساء ويجب أن يكون رأسهم قريب جداً من بطني حتى أتمكن من العمل بشكل جيد. فما هو حكم ذلك بالنسبة لمعالجة الرجال بهذه الطريقة؟
سؤال دوم: در حین کار با آقایان و خانمها برخورد دارم و باید سر آنها بسیار نزدیک به شکم من باشد تا بتوانم کارم را به شکل درست انجام بدهم. حکم این مسئله در رابطه با معالجۀ آقایان به این روش چیست؟
پاسخ:
التزام به حجاب شرعی واجب است و انتخاب شغلی که لازمهاش هتک حجاب شرعی باشد جایز نیست. برهنه کردن تا بازو جایز نیست و باید راهی برای پوشاندن آن به شکلی قابلقبول یافت شود. اشکالی در معالجه کردن آقایان وجود ندارد.
س١١٥/ لا أعلم ماذا أفعل بالنسبة لدراستي في النرويج، هل أكمل في طب الأسنان أم أغير دراستي سيدي؟
پرسش ۱۱۵:
نمیدانم با تحصیلم در نروژ چه کنم! آیا دندانپزشکی را ادامه دهم یا رشتهام را تغییر دهم؟
پاسخ:
درست را ادامه بده ولی حجاب شرعیات را حفظ کن. دانشکدههای دندانپزشکی در دانشگاههایی با بالاترین رتبه در دانشگاههای دنیا، مسئلۀ برهنه کردن دست تا بازو را شرط نمیکنند و این را من شخصاً بررسی کردهام؛ بنابراین اعتقاد ندارم که این شرط، شرط درستی باشد یا ارزش بالایی داشته باشد و اعتقاد دارم میتوانی آن را انجام ندهی یا با اساتید یا دانشکده یا مدیریت دانشگاه در خصوص این مسئله صحبت کنی یا پوششی را ـکه ازنظر آنها قابلقبول باشدـ تا بازوهایت قرار دهی.
س١١٦/ ما حكم ركوب المرأة في المركبة مع السائق لوحدها؟
پرسش ۱۱۶:
خودرو سوارشدن زن اگر خودش و راننده به تنهایی باشند چه حکمی دارد؟
پاسخ:
در خیابان عمومی و بین مردم اشکالی ندارد.
* * *