جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامس٧٢/ نحن أخوة نعمل في تجارة المصوغات الذهبية، ونريد أن نتأكد من طبيعة عملنا بعدة نقاط:
پرسش ۷۲:
ما چند برادر هستیم که در تجارت مصنوعات طلا مشغول میباشیم و میخواهیم از ماهیت کار خود مطمئن شویم. از چند جهت:
١. هل يجوز أن نضع زيادة على المبلغ الذي اتفقنا عليه مسبقاً بعد التعامل على سعر المثقال، أي هذه الزيادة ليس لها صحة ولكن نضعها بقصد العملة وجدل المشتري، وبالتالي أنزل القيمة للمشتري وأناصاحب فضل، وليس لي فضل في الحقيقة لأني لم أنزل شيئاً من السعر الذي تعاملنا عليه.
۱- آیا جایز است بر مبلغی که قبلاً بعد از بررسی قیمت مثقال طلا توافق کردهایم مقداری اضافه کنیم؛ این افزایش قیمت واقعی نیست و ما آن را تنها برای ملاحظات کاری و چانهزدن با مشتری لحاظ میکنیم و به دنبال آن، قیمت را برای مشتری پایین میآورم و منتی بر سرش میگذارم، ولی درواقع منتی بر مشتری نیست چراکه من چیزی از قیمتی که پیشتر توافق کرده بودیم کم نکردهام.
٢. هل يجوز أن أبيع الذهب الذي أشتريه من الزبائن الذي ليس عليه أُجور وهو جديد غير مستعمل مع الذهب الذي أدفع عليه أُجور من التاجر وبنفس السعر ؟
۲- آیا جایز است طلاهایی را که از مشتریها خریدهام بدون اینکه اجرتی پرداخت کرده باشم و درحالیکه نو استفادهنشده هستند، با طلاهایی که بابت آنها به تاجر اجرت پرداخت کردهام به یک قیمت بفروشم؟
٣. هل يجوز بيع الذهب المستعمل بسعر الذهب الجديد أي نفس السعر ولكن لمدة زمنية متفق عليها بين الطرفين وبدون زيادة ؟
۳- آیا جایز است طلاهای دستدوم را به قیمت طلای نو بفروشم؛ یعنی به همان قیمت ولی با پرداخت در طول مدتی که دو طرف بر آن توافق میکنند بدون هیچ افزایش قیمتی؟
پاسخ:
سؤال ۱- جایز است.
سؤال ۲- جایز است.
سؤال ۳- جایز است.
س٧٣/ عندما كانت القوات الأمريكية موجودة في العراق، وقبل إيماني بالدعوة المباركة، كنت أعمل مع القوات الأمريكية عدة أعمال،مثلاً: تجهيزهم بمواد أثاث أو تجهيزات كهربائية أو عقد صيانة مولدات قاعدتهم .... الخ، وقد ربحت شيئاً من النقود وهي عندي حالياً, فما حكم هذا العمل وهذه النقود ؟
پرسش ۷۳:
هنگامیکه نیروهای آمریکایی در عراق بودند و پیش از ایمان آوردنم به این دعوت مبارک، با نیروهای آمریکایی تعاملهایی داشتم؛ مثلاً: تهیۀ مبلمان یا تجهیزات الکترونیکی یا نصب و نگهداری پایههای ژنراتور و...؛ و مقداری پول به دست آوردم که اکنون در اختیاردارم. حکم این کار و این پولها چیست؟
پاسخ:
حکم کار کردن برای آمریکاییها و کمک کردن به آنها در زمان اشغال عراق را پیشتر بیان کردهام که جایز نیست؛ ولی پرسش شما دربارۀ اموالی که به دست آوردهای: اشکالی در آن نیست و میتوانی آن را به هر صورت که مایل هستی و به هر صورتی که خداوند برای شما حلال کرده است مصرف کنی.
س٧٤/ هل يجوز أخذ الأجرة قبال تدريس القرآن الكريم ؟
پرسش ۷۴:
آیا دریافت اجرت در برابر تدریس قرآن جایز است؟
پاسخ:
گرفتن اجرت برای تدریس قرآن جایز است. از خداوند متعال میخواهم به شما برکت عنایت کند و خیر آخرت و دنیا را به شما توفیق عطا فرماید.
س٧٥/ بعض الأخوة يعملون في بعض الدوائر الحكومية أو بعض مكاتب المراجع أو يعملون في الأماكن المقدسة، ولكن الضرورة والخطر الذي عليهم يمنعهم من إعلان إيمانهم فهم مؤمنون سراً، فهل يجوز لهم الاستمرار بعملهم أو لا ؟
پرسش ۷۵:
برخی برادران در بعضی از مناصب حکومتی یا دفتر مراجع یا اماکن مقدس به کار مشغول هستند، ولی به جهت ضرورت و خطری که آنها را تهدید میکند مانع آنها در علنی کردن ایمانشان میشود و آنها پنهانی مؤمن به دعوت هستند. آیا جایز است به همین صورت عمل کنند یا نه؟
پاسخ:
جایز است و اشکالی در کتمان ایمانشان نیست، اگر ناچار باشند یا از این مخفی کردن هدف خاصی را دنبال کنند؛ مثل هدایت بعضی از مردم یا دعوت آنها بهحق.
س٧٦/ هل یجوز کفالة شخص يأخذ قرض ربوي أم لا، وهل یجوز شراء مبلغ القرض الربوي؟
پرسش ۷۶:
آیا ضمانت کسی که وام رَبَوی میگیرد جایز است یا نه؟ و آیا خرید وام ربوی جایز است؟
پاسخ:
اگر وام (قرض) ربوی باشد از آن دوریکنید؛ و گشایش تنها نزد خداوند است.
س٧٧/ هل يسمح بأن أشتري معدناً ثميناً عن طريق إرسال طلب مع دفع مسبق ومن ثم أستلم البضاعة بعد (٣٠ - ٥٠ ) يوماً من الدفع،علماً أنّ المعدن الثمين هنا هو عادة الذهب والفضة.
پرسش ۷۷:
آیا پیشخرید فلزات گرانبها جایز است؟ اینکه پول را بپردازم و بعد از ۳۰ تا ۵۰ روز محصول را دریافت کنم؟ با توجه به اینکه این فلز گرانبها معمولاً طلا و نقره است.
پاسخ:
جایز است. از خداوند متعال میخواهم به شما برکت عنایت کند و خیر آخرت و دنیا را به شما توفیق عطا فرماید.
س٧٨/ أعمل طبيباً في بلد أوربي، ومن المتعارف عليه هنا أنه عند جلب المريض للفحص من قبل الطبيب أن يمدّ الطبيب يده للمصافحة،وإن لم يفعل ذلك فقد يكون غير لائق أو تُفهم خطأ لكوني مسلماً، أو قد تعتبر إهانة، وهذا يعتمد على شخصية المريض نفسه، فكيف الحال إذا كان المريض امرأة ؟ كما أود أن أسأل عن حال مشابه، ولكن في هذه الحالة الطبيبة امرأة مسلمة، فهل يجوز لها مصافحة الرجال، علماًأنها تعمل في نفس الظروف.
پرسش ۷۸:
من بهعنوان پزشک در یک کشور اروپایی کار میکنم. طبق عرف اینجا وقتی پزشکی برای معاینۀ بیمارش میرود دستش را برای مصافحه (دست دادن) به سمت بیمار دراز میکند و اگر چنین نکند عملی ناشایست محسوب یا برداشت زشتی از آن میشود؛ چراکه من مسلمان هستم یا توهین از سوی دکتر محسوب میشود، و این بستگی به شخصیت خود بیمار دارد. حال اگر بیمار زن باشد وضعیت چگونه خواهد بود؟ مایلم از وضعیت مشابهی نیز سؤال کنم؛ اینکه پزشک، یک زن مسلمان باشد؛ در این صورت آیا جایز است با مردان مصافحه کند، با توجه به اینکه او نیز در چنین شرایطی کار میکند؟
پاسخ:
اگر دست ندادن باعث سختی و مشقت شود، اگر زن غیرمسلمان اول دستش را بهسوی شما دراز کرد میتوانی دستت را برای مصافحه بهسوی او دراز کنی ولی خودت نباید در ابتدا دستت را بهسوی او دراز کنی؛ اما در مورد دکتر زن مسلمان، جایز نیست با مرد مسلمان یا غیرمسلمان مصافحه کند، و اگر مصافحه نکردن برایش موجب سختی و مشقت میشود میتواند دستکش بپوشد و با آنان مصافحه کند. از خداوند متعال میخواهم به شما برکت عنایت کند و خیر آخرت و دنیا را به شما توفیق عطا فرماید. او سرپرست من است و سرپرست شایستگان.
س٧٩/ هل يجوز لي أن أشارك أو أدرّب أو أشاهد رياضات المصارعة مثل الملاكمة وفنون القتال المختلفة والكاراتيه ... الخ، وما حكمالألعاب الرياضية التي تتضمّن ضرب الخصم باليد والرجل ؟
پرسش ۷۹:
آیا شرکت، آموزش یا مشاهدۀ ورزشهایی رزمی مثل بوکس، کُشتی، هنرهای رزمی، کاراته و غیره، جایز است؟ و حکم بازیهای ورزشی که شامل ضربه زدن به حریف با دستوپا میشود چیست؟
پاسخ:
جایز است، اگر همراه با پوشیدن پوششهای محافظتکننده از آسیبهای جدی باشد.
س٨٠/ أنا أستاذ في المدرسة، والإدارة عرضت علينا أمر التوظيف بالمفوضية العليا للانتخابات، فهل يجوز أن أقف كموظف على صناديق الاقتراح التابعة للانتخابات ؟
پرسش ۸۰:
من معلم مدرسه هستم و اداره، وظیفۀ تشکیل کمیسیون عالی برای انتخابات را بر عهدۀ ما گذاشته است. آیا جایز است بهعنوان مأمور صندوقهای رأیگیریِ انتخابات فعالیت کنم؟
پاسخ:
برای شما بهتر است از این کار دوریکنید.