جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامس٩١/ يوجد رجل وزوجته لا يوجد عندهم أطفال فقرّروا الذهاب إلى الدكتور فأخذ حيامن من الزوج ولقحها مع بويضة من الزوجة وقال لهم الدكتور: بعد الآن لا يحتاج إلى أن نأخذ منكم يوجد عندنا كثير، وهذا ممكن أن نجعله في محلول يبقى إلى سنين طويلة ومتى ما احتجتم إلى طفل فقط نقوم بزرعه عند الزوجة.
پرسش ۹۱:
زنوشوهری بچهدار نمیشوند و تصمیم گرفتند به پزشک مراجعه کنند. پزشک اسپرم مرد را گرفت و با تخمک همسرش تلقیح کرده، به آنها گفت: پسازاین دیگر نیاز به نمونه گرفتن از شما نیست، ما تعداد زیادی نمونه داریم و میتوانیم آن را در محلولی قرار دهیم تا سالهای بسیار باقی بماند و هر وقت خواستید بچهدار شوید آن را در بدن همسر (زن) کشت کنیم.
السؤال هنا: إذا مات الزوج وبعد سنين أرادت الزوجة طفلاً وبموافقة ورضى أهلها، فهل يمكن أن تذهب إلى الدكتور كي يزرع لها هذه الحيامن من زوجها المتوفي، وما حكم الطفل هذا، وكيف يعامل، وبمن يلحق هذا الطفل؟
سؤالی که مطرحشده است: اگر شوهر بمیرد و بعد از سالها زن بخواهد بچهدار شود و خانوادهاش هم راضی باشند آیا میتواند نزد دکتر برود تا اسپرم گرفتهشده از شوهر متوفیاش را در بدن او بکارد؟ و حکم چنین فرزندی چیست و به چه کسی نسبت داده میشود؟
پاسخ:
اگر زن بعد از وفات شوهرش ازدواجنکرده باشد (یعنی زنِ کسِ دیگری نباشد) میتواند چنین کند و کودک به شوهر فوتشدهاش نسبت داده میشود.
س٩٢/ هل يجوز للأب والأم اختيار نوع الجنين ولد أو بنت بالتقنيات الحديثة إذا كانوا لديهم رغبة في مولود معين بنوعه؟
پرسش ۹۲:
آیا جایز است پدرومادر، نوع جنین (پسر یا دختر بودن) را درصورتیکه تمایل به جنس خاصی داشته باشند با استفاده تکنیکهای جدید انتخاب کنند؟
پاسخ:
جایز است.
س٩٣/ ما هو حكم إجهاض الجنين الذي يكون ناقص الخلقة في الرحم؟
پرسش ۹۳:
سقط کردن جنینی که در رحم و ناقصالخلقه است چه حکمی دارد؟
پاسخ:
اگر بارداری به مادر آسیب میرساند یا جنین باعث اذیتوآزار پدرومادر به شکلی خواهد شد که طاقتش را نداشته باشند، میتوان جنین را سقط کرد.
س٩٤/ قال الإمام أحمد الحسن (عليه السلام) في جواب أحد الأخوة عن إسقاط الجنين: (ج٣/ .. أو كان الجنين سيسبب أذى لا يطيقه الأبوان فيمكن إسقاط الجنين)، هل من الممكن إسقاط الجنين بسبب إن كان الأبوان يريدان الاهتمام بتربية بقية الأطفال ولا يستطيعون إنجاب طفل آخر، ومجيء هذا الطفل سيسبب لهم إعاقة عن الدراسة وممارسة الحياة بصورة طبيعية، وهل هذا الأمر يدخل تحت عنوان شيء لا يطيقه الأبوان؟
پرسش ۹۴:
امام احمدالحسن (عليه السلام) در پاسخ به یکی از برادران در مورد سقطجنین فرمودهاند: «پاسخ ۳-.... یا جنین باعث اذیتوآزار پدرومادر به شکلی خواهد شد که طاقتش را نداشته باشند، میتوان جنین را سقط کرد». آیا به دلیل اینکه پدرومادر میخواهند به تربیت سایر کودکان توجه داشته باشند و توانایی نداشته باشند که بچۀ دیگری را تربیت کنند میتوانند جنین را سقط کنند؟ آیا اینکه تولد این فرزند باعث بازماندن آنها از تحصیل و ادامۀ روند زندگی از شکل طبیعیاش بشود، میتواند تحت این عنوان که «پدر و مادر طاقتش را ندارند» شمرده شود؟
پاسخ:
طبق این فرضیات گفتهشده سقطجنین جایز نیست.
* * *