جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسید احمد الحسن(ع)، فرستاده و وصی و یمانی امام مهدی(ع)، سلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
در مورد شبیه عیسی(ع)، که مهدی اول از اوصیا میباشد که در کتاب متشابهات جلد چهارم بیان شد و به صلیب کشیده شد: وجود مهدی اول در آن زمان، به صورتی از نور بوده یا به واقع وجود داشته است؟ آیا مهدی اول در قالب یک جسد نازل شد یا به صورت روحی بود که در جسدی حلول نمود؟ و آیا اکنون مهدی اول در همان جسدی که به صلیب کشیده شد زندگی میکند؟ و اگر در جسدی غیر از آن حلول نموده باشد آیا امکان دارد که یک روح در چند جسد حلول نماید؟ در نهایت عذر تقصیر دارم اگر در سؤالم در برابر وصی از اوصیای آل محمد(ع) اسائهی ادب نموده باشم؛ همان کسانی که فرمان به تسلیم شدن در برابر ایشان داده شده است. من از انصار هستم و گاهی اوقات در تبلیغ نمودن با این سؤالات مواجه میشوم. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
فرستنده: میثم برزان
پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم،والحمدلله رب العالمین،وصلی الله علی محمد و آل محمد الائمة والمهدیین وسلّمتسلیماً.
نطفهی متعلق به نفس تغییر نمیکند ولی در این عالم جسمانی میتواند با بیش از یک صورت تشکیل گردد([351]). آیا نمیبینی که با تغییر زمان در صورت جسمانی شما تغییر و تبدیل حاصل میشود؟! شکل و صورت شما هنگامی که کودکی خردسال هستید با شکل آن در جوانی متفاوت میباشد: « آيا ما از آفرينش نخستين عاجز شده بوديم؟ نه، بلکه آنها از آفرينش تازه در شکّاند ٍ»([352]). نطفهای که در اینجا مورد نظر ما است، نطفهای است که از عالم ذر نازل میشود و نطفهی حاصل از منی نیست بلکه متصل به آن است همان طور که نفس به آن تعلق دارد.
حتماً لازم نیست که نطفهی پایین آمده از عالم ذر به نطفهی حاصل از منی متصل باشد تا انسانی در این عالم جسمانی به وجود آید. این وضعیت به وضوح در نطفهی عیسی(ع) دیده میشود؛ که به نطفهی حاصل از منی متصل نبود بلکه به طور مستقیم در رحم مریم(ع) دمیده شد.
همچنین این امکان وجود دارد که انسان قبل از ورود به این عالم جسمانی برای امتحان (یعنی قبل از اینکه در آن متولد شود)، دارای جسد شود و همچنین پس از پایان یافتن امتحانش نیز (یعنی بعد از مرگش). چه بسیار مردگانی که پس از مرگشان، خداوند مبعوثشان داشته است و قرآن بر این موضوع گواهی میدهد. پس نفس، همان نفس است و نطفه، همان نطفه، امام صورت جسمانی، میتواند همان باشد یه به طور جزئی یا کلی، متفاوت باشد.
آنچه لازم است درک نمایی این است که ولادت انسان در این عالم به معنی ابتدای خلقتش نیست، بلکه ابتدای ورودش به این عالم جسمانی برای امتحان شدن میباشد. انسان قبل از آن خلق شده و حتی امتحان اول در عالم ذر بر او جاری شده است و آنچه ما اکنون در آن زندگی میکنیم، امتحان دوم میباشد.
******
[349]- سيصدر كتاب حول هذا الموضوع قريباً إن شاء الله تعالى بعنوان «اليماني وشبيه عيسى» تجد فيه التفصيل لهذا الموضوع. (المعلق).
[350]- ق: 15.
[351] - برای توضیحات بیشتر میتوانید به کتاب «یمانی و شبیه عیسی» مراجعه نمایید.
[352] - ق: 15.