رمز و راز اربعین چیست؟ چرا برای مرده، به دنیا آمدن نوزاد و برای اخلاص، اربعین وجود دارد؟
پاسخ: نامهای خداوند سبحان و متعال چهار تا است که سه تای آنها ظاهر و یکی غایب میباشد. اسمهای ظاهر عبارتاند از الله، رحمن و رحیم. نام غایب نیز کُنه و حقیقت است و با(هو) یا اسم(اعظم اعظم اعظم) به آن اشاره میشود.
با تجلّی این نام ها در تمام عوالم، موجودات تجلّی و پس از آنکه چیز قابل ذکری نبودند ظهور مییابند. عوالم ده تا هستند که عبارتند از: آسمانهای هفتگانه، کرسی، عرش اعظم، سرادق عرش اعظم، که سه تای آنها در حج است و هفت تا هنگامی که برگشتید:
(حج و عمره را برای خدا کامل به جای آريد و اگر شما را از حج بازداشتند، آن قدر که ميسّر است قربانی کنيد و سر متراشيد تا قربانی شما به قربانگاهش برسد. اگر يکی از شما بيمار يا در سرش آزاری بود به عنوان فديه روزه بدارد يا صدقه دهد يا قربانی کند و چون ايمن شويد، هر که از عمرهی تمتع به حج بازآيد، آن قدر که او را ميسّر است قربانی کند و هر که را قربانی ميسّر نشد، سه روز در حج روزه بدارد و هفت روز چون از حج بازگردد، تا ده روز کامل شود و اين حکم برای کسی است که از مردم مکه نباشد. از خدا بترسيد و بدانيد که خدا به سختی عقوبت میکند)([347]).
سه عالم که در حج ـ یعنی در خانهی خداـ میباشند عبارتاند از: کرسی، عرش اعظم و سرادق عرش اعظم. اما هفت تایی که وقتی برگشتید، عبارتاند از: آسمانهای هفتگانه. این حکم برای کسی است که از مردم مکه نباشد: یعنی برای کسی است که از آل محمد نباشد.
روزه در اینجا، روزه گرفتن از منیّت در(ده مقام) میباشد: سه تا در حج: کرسی و عرش و سرادق عرش، و هفت تای دیگر هنگامی که برگشتید: آسمانهای هفتگانه. و در هر مقامی چهار حالت وجود دارد که مربوط به تجلّیات و ظهور چهار اسم میباشد. به این ترتیب روزهی از منیّت در چهل حالت میباشد. کسی که چهل صبح برای خدا اخلاص پیشه کند، چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود([349]).
نفس به این چهل حالت نیاز دارد تا به طور کلی از یک عالم به عالمی دیگر انتقال یابد. از همین رو نفس نوزاد استقرار نمییابد مگر پس از چهل روز و نفس میّت مستقر نمیشود مگر پس از چهل روز. سخن در باب اربعین بسیار است ولی آنچه بیان شد، کفایت میکند.
******
[346]- البقرة : 196.
[347]- بقره: 196.
[348]- قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):(ما أخلص عبد لله عز وجل أربعين صباحاً إلا جرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه) عيون أخبار الرضا(علیه السلام) : ج1 ص74.
[349]- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید:(بندهای برای خداوند عزوجل چهل صبح اخلاص پیشه نمیکند مگر اینکه چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری گردد). عیون اخبار الرضا ع: ج 1 ص 74.