جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممــحـوردوم:
پرسشهای عقایدی
سلام علیکم. از اهل بیت(ع) روایت شده است که جفر سرخ، سیاه، سفید و قرمز نزد آنها است. کلید این جفرها چیست؟ و چرا به این رنگها نامیده شدهاند؟
فرستنده: هاشم عراقی
پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم،والحمدلله رب العالمین،وصلی الله علی محمد و آل محمد الائمة والمهدیین وسلّمتسلیماً.
امام موسی بن جعفر(ع) میفرماید: «کسی جز نبی یا وصی در جفر نظر نمیافکند». کلید جفر، خلافت خدا در زمینش است([289]). جفر سفید اشاره به تقیه و جفر سرخ اشاره به قتل و خونریزی دارد([290]).
******
[287]- عن أبي الحسن الكاظم (ع)، قال: (علي ابني أكبر ولدي وأسمعهم لقولي وأطوعهم لأمري ينظر معي في كتاب الجفر والجامعة وليس ينظر فيه إلا نبي أو وصي نبي) بحار الأنوار: ج49 ص20. (المعلق).
[288]- عن رفيد مولى أبي هبيرة، عن أبي عبد الله(ع) قال: قال لي: (يا رفيد، كيف أنت إذا رأيت أصحاب القائم قد ضربوا فساطيطهم في مسجد الكوفة، ثم أخرج المثال الجديد، على العرب شديد. قال: قلت: جعلت فداك ما هو ؟ قال: الذبح، قال: قلت: بأي شيء يسير فيهم بما سار علي بن أبي طالب (ع) في أهل السواد ؟ قال: لا يا رفيد، إن علياً سار بما في الجفر الأبيض، وهو الكف، وهو يعلم أنه سيظهر على شيعته من بعده وإن القائم يسير بما في الجفر الأحمر وهو الذبح، وهو يعلم أنه لا يظهر على شيعته) بحار الأنوار: ج25 ص318.
وهنا قال السيد أحمد الحسن عن الجفر الأبيض بأنه التقية؛ لأن لولا خوف الأئمة (ع) على شيعتهم وعلى الدين المحمدي لساروا بالجفر الأحمر، ولكن بسبب قلة الناصر ودولة الظالمين التجأ الأئمة (ع) إلى التقية وشرعوا في نشر تعاليم الدين من خلال الأحاديث والأدعية والزيارات وغيرها من وسائل نشر علوم الدين الإلهي المحمدي الأصيل. وأما الإمام المهدي (ع) فيسير بالجفر الأحمر وهو قتل واستئصال الظالمين والمنافقين؛ لأنه يعلم بأن دولة الظلم قد انتهت وإن شيعته لا يتسلط عليهم أحد من الظالمين بعده، فلا يخشى أن تؤخذ الثارات منهم بسبب ما فعله الإمام المهدي (ع) بالمنافقين. (المعلق).
[289] - از ابو الحسن امام موسی کاظم(ع) روایت شده است: «علی پسرم، بزرگترین فرزندم و شنواترین به گفتههایم و مطیعترین آنها به فرمان من است و همراه من در کتاب جفر و جامعه نگاه میکند و جز پیامبر یا وصیّ پیامبر، کس دیگری نمیتواند در جفر بنگرد». بحار الانوار: ج 49 ص 20.
[290] - رفید غلام ابو هبیره از ابو عبد الله(ع) نقل میکند: به من فرمود: «ای رفید، چه حالی خواهید داشت اگر ببینی اصحاب قائم خیمههای بزرگ خود را در مسجد کوفه نصب میکنند. سپس آن حضرت چیز جدید را خارج میکند که بر عرب شدید خواهد بود». پرسیدم: آن چیز جدید چیست؟ فرمود: «قتل و کشتار».گفتم: به چه سیرتی با آنها رفتار میکند؟ آیا به همان روشی که علی ابن ابی طالب(ع) با اهل عراق انجام داد؟ فرمود: «خیر، ای رفید، علی ابن ابی طالب(ع) به سیرهی جفر سفید عمل نمود که دست نگه داشتن بود چرا که او میدانست بعد از او بر شیعه مسلّط خواهند شد اما قائم به روش جفر سرخ که همان قتل و کشار میباشد عمل میکند چرا که میداند پس از او بر شیعیانش مسلّط نخواهند شد». بحار الانوار: ج 25 ص 318.
سید احمد الحسن(ع) میفرماید که جفر سفید همان تقیه است؛ چرا که اگر ترس ائمه(ع) بر شیعیانشان و بر دین محمدی نبود با جفر سرخ با آنها رفتار میکردند ولی به سبب کم بودن یاران و وجود حکومت ظالمان، ائمه(ع) به تقیه پناه بردند و تعالیم دین را با احادیث، ادعیه، زیارتها و سایر وسایل نشر علوم دین الهی اصیل محمدی، تشریع نمودند. اما امام مهدی(ع) با جفر سرخ که همان قتل و ریشهکن کردن ظالمان و منافقان است، با آنها رفتار میکند؛ چرا که میداند دولت ظلم به پایان رسیده است و بعد از ایشان هیچ ظالمی بر شیعیانش مسلّط نخواهد شد. به همین جهت نمیترسد که منافقان به سبب آنچه امام مهدی(ع) با آنها انجام داده است، به انتقامجویی برخیزند.