جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسلام علیکم. پیش از آنکه وجود پیامبر، امام، وصی و.... را به اثبات برسانیم، انتظار بیان اثبات وجود داشتن آفریننده میرود. آیا خداوند وجود دارد؟ چرا بشر را آفرید؟ آیا میخواهد به آرامش برسد؟ ما را مستفیض فرمایید و متشکرم.
فرستنده: haidermawla ـ سوئد
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
برخی از دلایل عقلی در خصوص وجود داشتن حقیقتی موجود که این عالَم را به وجود آورده، به شرح زیر میباشد:
الفـ موجودات یا به خودی خود بینیاز هستند یا خیر، و برحسب وضعیتشان، در سیستم علت و معلول در جایگاه خود قرار میگیرند. اگر برگردد و به علت اول برگردد که برای دیگری معلول باشد این امر باطل است؛ چرا که معنایش این است که چیزی در آنِ واحد هم باشد و هم نباشد یا همان تسلسل پیش میآید که این نیز باطل است؛ چرا که هستی، محدود و متناهی است و در نتیجه باید معلول دیگری در سلسلهی علتها باشد که در اینصورت چارهای جز این نیست که حقیقتی به خودی خود بینیاز باشد و این امر مطلوب است.
بـ عالَم ازلی نیست، بلکه حادث میباشد؛ چرا که در حال تغییر میباشد و مرکب است، و هر حادثی مسبوق به عدم([72]) است؛ در نتیجه باید قدیمی موجود باشد که مسبوق به عدم نبوده([73]) و آن را به وجود آورده باشد.
عالَم جسمانی یا کیهان جسمانی که در آن زندگی میکنیم، حادث است. این مطلب حتی با تحقیقات فیزیک نوین نیز به اثبات رسیده است. اگر عالم جسمانی ازلی باشد، باید پایدار و با ثبات باشد، نه آنگونه که اکنون مشاهده میشود در جنبش و تغییر دایمی. برای کسب آگاهی بیشتر میتوانید به تحقیقات فیزیک کیهانشناسی نوین در این زمینه مراجعه نمایید. بنابراین باید ملحدان اکنون به اینکه جهان حادث است و ازلی نمیباشد، پایبند باشند؛ چرا که آنها طبق ادعای خودشان به آنچه علم مادی و قوانینش بیان میکند، اقرار میکنند و آن را عملی میدانند.
جـ حکمت و نظم موجود در این عالَم به این مطلب اشاره دارد که در پسِ این حکمت و نظم، نظمدهندهای حکیم وجود داشته باشد.
مثالهای این نظم: وجود طبقههای پوستهی زمین با این کیفیت، شوری آب دریاها و جریان داشتن آب رودها.
اما در مورد پرسش دیگر شما: اینکه چرا خداوند انسان را آفرید؟ یا به عبارت بهتر: چرا خداوند مخلوقات را آفرید و انسان نیز یکی از این موجودات است؟ این پرسشی است که بر اثبات وجود خداوند سبحان چیزی اضافه و از آن چیزی کم نمیکند (هیچ تقدّم و تأخّری در این خصوص ایجاد نمیکند). اگر با دلایل پیشین وجود او سبحان و متعال برایت ثابت شود، یک گام با شما به جلو میآیم و پرسشهای دیگر شما را پاسخ خواهم داد. و خداوند توفیق دهنده است. او سرپرست من است و سرپرست شایستگان.
احمدالحسن ـ محرم الحرام ۱۴۳۲ ه
******
[72]- یعنی پیش از وجود داشتن، عدم بوده است (مترجم- برگفته از کتاب توهم بیخدایی احمدالحسن ع).
[73]- یعنی چیزی که ابتدا و آغازی ندارد (مترجم - برگفته از کتاب توهم بیخدایی احمدالحسن ع).