تفسیر « و کارشان بر پايهی مشورت با يکديگر است »([128]) چیست و آیا با حاکمیّت خداوند تناقض دارد؟
فرستنده: زید صفا
پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم،والحمدلله رب العالمین،وصلی الله علی محمد و آل محمد الائمة والمهدیین وسلّمتسلیماً.
آیهی « و آنان که دعوت پروردگارشان را پاسخ گفتند و نماز گزاردند و کارشان بر پايهی مشورت با يکديگر است و از آنچه به آنها روزی دادهايم انفاق میکنند »([130]) بر حضرت محمد(ص) و در زمان حیات ایشان(ص) نازل شد. اگر در خصوص حکومت و تعیین حاکم بود مسلمانان این امکان را میداشتند که غیر از محمد(ص) کس دیگری را برگزینند و او را بر خودشان منصوب و حاکم کنند!! اگر در خصوص حکومت و حاکم بود حضرت محمد(ص) قبل از تنصیب و گماشتن امیر مؤمنان(ع) در غدیر خم با آنان مشورت میکرد!! حتی اگر در خصوص تعیین امیری برای لشکر جهت نبرد با کافران بود رسول خدا(ص) قبل از تعیین اسامة بن زید با آنان مشورت میکرد؛ در حالی که عدهی زیادی از آنها با تنصیب اسامه مخالف بودند. اگر حضرت محمد(ص) در امور حکومتی مأمور به مشورت با آنها بود، پس چرا مشورت و اعتراض آنها را در کم بودن سن اسامه نپذیرفت؟! آیا حضرت محمد(ص) خلاف قرآن عمل میکند؟! در حالی که هرگر چنیین نیست!
برای قرآن، اهلی وجود دارد؛ پس خداوند بیامرزد کسی که قدر خویش را بداند و حق را بشنود و مطیع آن باشد!
******
[127]- الشورى: 38.
[128] - شوری: 38.
[129]- الشورى: 38.
[130] - شوری: 38.