جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش ۶۴۲:
۱- نظر شما دربارهی این صحابه «ابوبکر، عمر، عثمان و علی(ع) » چیست؟ کسانی که خداوند از آنها راضی گشت و پیامبر در حالی به رفیق اعلی منتقلشد که از آنها راضیبود.
۲- حکم متعه که شیعه آنرا دستاویزی برای دریدن پردهی ناموس مردم قراردادهاند، چیست؟
۳- حکم خون ریختن در عاشورا و در شریعت اسلامی چیست؟ با توجه به این که واضحاست که این نوع حزن پسندیده نیست.
۴- سید ما حسن و سید ما حسین(ع)، هر دو برادر و فرزندان علی(ع) و پسران فاطمهیزهرا(ع) هستند و هریک از این دو موضعگیری سترگی دارند. خداوند بهوسیلهی سید ما حسن(ع) امتاسلامی را وحدت بخشید و خدا با او جماعت مسلمینرا گردآورد و بین جماعات آنها آشتی برقرارکرد. موضعگیری سید ما حسین(ع) نیز عظیم و شایستهاست ولی چرا برای موضعگیری او، مرتب حزن و اندوه میشود و امر سید ما حسن(ع) فراموشمیگردد؟ و حال آن که به نظر من این کار وی شایستهی برپایی جشن و شادمانی است.
۵- چرا به شیعیان سفارش نمیکنی که در نماز در مسجد مسلمانان که همگی سنی و شیعه هستند یکپارچه حضور یابند؟
فرستنده: صقر البراری
پاسخ: بسم اللّه الرحمن الرحیم
و الحمد للّه رب العالمین، و صلی اللّه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً کثیراً.
۱- آن دسته از صحابی مرضیعنه که به ایمان موصوفاند، مورد تایید ما نیز هستند ولی ما باید در مورد تک تک اصحاب تحقیقکنیم و ببینیم آیا او از جمله کسانی است که خدا و مؤمنین از او راضی و خوشنودند. شاید احادیث حوض که بخاری و دیگران روایت کردهاند، دلیلی کافی بر این باشد که ما در این خصوص نگرانباشیم. برخی از آنهارا به شما ارائه میکنم:
در صحیح بخاری (بخاری ۱۴۰۱ / ۱۹۸۱ م، انتشارات دار الفکر چاپ استانبول جلد ۵ صفحه ۱۹۱ و ۱۹۲) آمدهاست:
بابِ: ﴿و كنت عليهم شهيدا ما دمت فيهم فلما توفيتنى كنت انت الرقيب عليهم و انت على كل شىء شهيد﴾: پیامبر خدا(ص) خطبهای خواند و فرمود: «ای مردم، همانا شما پابرهنه و عریان و ختنهنشده در قیامت در پیشگاهخدا حاضرمیشوید. سپس فرمود (این آیه را تلاوت نمود): «(و چنانکه نخستینبار بیافریدیم، آفرینش ازسرگیریم. این وعدهای است که برآوردنش بر عهدهی ما است و ما چنان خواهیمکرد) ... تا آخر آیه».. سپس فرمود: «نخستین کسی که روز قیامت پوشاندهمیشود ابراهیم(ع) است. بدانید به زودی مردانی از امتم آوردهمیشوند که آنهارا بهطرف جهنم میبرند. من میگویم خدایا اصحابم. در جوابم گفتهمیشود: تو نمیدانی آنان بعد از تو چه بدعتهایی ایجادکردند. در این هنگام من سخنیرا میگویم که بندهی صالح خدا (عیسی(ع)) گفت: «(و من تا در ميانشانبودم نگهبان عقيدهشانبودم و چون مرا ميرانيدی تو خود نگهبان عقيدهشان گشتی)». و خطابمیشود: آنها بعد از تو همواره به اعقاب خود یعنی زمان جاهلی برمیگشتند.
در صحیح بخاری ج ۵ ص ۱۹۲ آمدهاست: باب: آیه «إن تعذبهم فإنهم عبادك و إن تغفر لهم فإنك أنت العزيز الحكيم»: پیامبر(ص) فرمود: «شما محشورمیشوید و عدهایرا به طرف شِمال (یعنی جهنم) میبرند. من سخنیرا میگویم که بندهی صالح خدا (عیسی(ع)) گفت: و کنت علیهم...».
در صحیح بخاری ج ۵ ص ۲۴۰ آمدهاست: باب: «کما بدانا اول خلق نعیده وعداً علینا»: پیامبر(ص) خطبهای خواند و فرمود: «همانا شما پابرهنه و عریان و ختنهنشده در قیامت در پیشگاهخدا حاضرمیشوید. سپس فرمود (این آیهرا تلاوتنمود): «(و چنان که نخستینبار بیافریدیم، آفرینش ازسرگیریم. این وعدهای است که برآوردنش بر عهدهی ما است و ما چنان خواهیمکرد)... تا آخر آیه».. سپس فرمود: «نخستین کسی که روز قیامت پوشاندهمیشود ابراهیم(ع) است. بدانید بهزودی مردانی از امتم آوردهمیشوند که آنهارا بهطرف جهنم میبرند. من میگویم خدایا اصحابم. در جوابم گفتهمیشود: تو نمیدانی آنان بعد از تو چه بدعتهایی ایجاد کردند. در این هنگام من سخنیرا میگویم که بندهی صالح خدا (عیسی(ع)) گفت: «(و من تا در ميانشانبودم نگهبان عقيدهشانبودم و چون مرا ميرانيدی تو خود نگهبان عقيدهشان گشتی)». و خطابمیشود: آنها بعد از تو همواره به اعقاب خود یعنی زمان جاهلی برمیگشتند».
و در صحیح بخاری ج ۷ ص ۲۰۶ آمدهاست: باب: دربارهی حوض و آیهی: «انا اعطیناک الکوثر»:
پیامبر(ص) فرمود: «صبر پیشه کنید تا مرا در کنار حوض ملاقات کنید.
من پیشاپیش شما در حوض هستم.
من پیشاپیش شما در حوض هستم و بخشی از شمارا از من جدا میکنند و من میگویم: خدایا اینها صحابهی من هستند. جواب میآید: تو نمیدانی که اینها بعد از تو چه بدعتهایی گذاشتند».
۲- بکوشید که خودتان انصاف بهخرج دهید و از دلیل، پرسش کنید. متعهرا خدای متعال تشریع فرمود و در تایید آن قرآن نازلنمود و رسولخدا(ص) از آن بازنداشت تا آنگاه که عمر بهرای خودش دربارهی آن اظهار نظر کرد؛ عمر نه پیامبر(ص) است و نه حجتی از حجج الهی. بیا آنچه را که در کتابهای شما است بگیر که چهبسا شما در غفلت بهسر میبری.
در بخاری از عمران بن حصین نقل شدهاست: «آیهی متعه در کتاب خدا نازلشد و ما همواره با رسول اللّه(ص) به آن عملمیکردیم و قرآن در حرمت آن نازلنشد و رسولخدا(ص) از آن نهیننمود تا این که وفاتیافت. مردی به آنچه که دلخواهَشبود نظرداد. محمد (یعنی بخاری) میگوید: گفتهمیشود عمربودهاست»([209]). این روایتی است که بخاری در صحیح خود نقل کردهاست و به اجماع گروه قابل اعتنایی از علمای اهلسنت، صحیح بخاری درستترین کتابها پس از قرآن است. در این کتاب با عبارتی کاملاً روشن که تأویلبردار نیست، از مجازبودن متعه و استمرار آن تا روز قیامت سخن گفتهاست؛ کما این که حدیث مزبور بر عدم نزول قرآن در حرمت آن صراحتدارد و نیز تاکیددارد بر این که پیامبر(ص) تا زمانی که به رفیق اعلی پیوست، از آن نهینفرمود؛ و نیز صراحتدارد بر این که حرام کنندهی آن، خلیفه عمر بن خطاببودهاست.
امامِ حدیث نزد اهل سنت، امام مسلم نیز در صحیح خود در باب نکاح متعه این روایترا آوردهاست: «با پیامبر خدا(ص) در غزوهای شرکتداشتیم و زنان با ما نبودند. عرض کردیم ای رسول خدا آیا خودرا اخته کنیم؟ پیامبر مارا از این کار منعفرمود و به ما اجازهداد تا با مهریه قرار دادن لباسی، ازدواجموقت کنیم. آنگاه عبداللّه این آیهرا قرائتکرد: «(ای کسانی که ایمان آوردهاید، چیزهای پاکیزهای را که خدا برشما حلال کردهاست حرام مکنید و از حد مگذرید که خدا تجاوزکنندگان را دوستندارد)([211]).
در روایتی دیگر در صحیح مسلم از ابی نضره که گفت: «... نزد جابر بن عبداللّهبودم. کسی آمد و گفت: ابن عباس و ابن زبیر در دو متعه با هم اختلاف کردهاند. جابر گفت: با رسول خدا(ص) هر دو را بهجا آوردیم سپس عمر آن دو را نهی کرد و ما هم دیگر پس از آن بهجا نیاوردیم»([213]).
همچنین امام مسلم میگوید: «.... ابن عباس متعهرا حلال میدانست و ابن زبیر از آن نهیمیکرد. نزد جابر بن عبداللّه رفتم و مسالهرا جویا شدم. جابر گفت جریان حدیث در دست من است. ما در عهد رسول خدا(ص) متعه میکردیم اما چون وقت خلافت عمر فرارسید عمر گفت: خداوند آنچه را خواست بر رسولش حلال کرد و قرآن نیز جای خودرا دارد. حج و عمرهرا آن گونه که خدا دستور دادهاست انجامدهید و ازدواج با این زنانرا قطعی کنید. اگر مردیرا نزد من بیاورند که زنیرا ازدواج موقت کرده باشد، اورا سنگسارمیکنم»([216]).
تقوایالهی پیشه کنید و بدون علم در دین خدا سخن مگویید.
۳- عاشورا دین خدا و حاکمیت خدای متعالرا که برخی بدون این که حق داشته باشند، به آن تاختند و به آن تعرض نمودند، برای مؤمنین یادآوریمیکند.
۴- عزاداری برای حسین(ع) همان عزاداری برای حسن و علی(ع)و رسولاللّه(ص)، و بلکه عزاداری برای تمام پیامبران و مرسلین(ع) است، زیرا هدف آن یادآوری دین خدا و مظلومیت خلفایالهی است.
۵- هدف امام، گردآوردن انسانیت با همهی ابعاد وجودی آن گرد دین توحید خالصانهاست.
هیأت علمی انصار امام مهدی(ع)
ابومحمد انصاری - ۱۵/شوال/۱۴۳۱ ه.ق
* * * * * *
[208]- صحيح البخاري، باب قوله تعالى: (وأنفقوا في سبيل الله ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة) - من كتاب التفسير من جزئه الثالث ص71.
[209]- صحیح بخاری: باب قوله تعالی «وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» - از کتاب تفسیر از جزء سوم صفحه 71.
[210]- صحيح مسلم:ج4 ص130.
[211]- صحیح مسلم: ج 4 ص 130.
[212]- صحيح مسلم:ج4 ص59.
[213]- صحیح مسلم: ج 4 ص 59.
[214]- هكذا وردت في المصدر.
[215]- صحيح مسلم: ج4 ص38.
[216]- صحیح مسلم: ج 4 ص 38.