جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپرسش۵۶: آنچه در قرآن دربارهی نسبت دادن استهزا و مکر به خدای سبحان آمده به چه معنا است؟ و حال آنکه ما میدانیم مکر و استهزا دارای معانی قبیحی میباشد. از جمله این آیات: ﴿ و آنان مکر کردند و خدا هم مکر کرد، و خدا بهترينِ مکرکنندگان است ﴾([309]) و ﴿ خدا را فريب میدهند و حال آنکه خداوند آنها را فريب میدهد ﴾([310]) و ﴿ خداوند به استهزا میگيرد آنان را ﴾([311]) و ﴿ آنها را استهزا میکند ﴾([312]) .
پاسخ: از امام رضا(ع) روایت شده است: «ان الله تعالی لا یسخر و لا یستهزی و لایمکر و لایخادع، و لکنه تعالی یجازیهم جزاء السخریه و جزاء الاستهزاء و جزاء المکر و الخدیعه؛ تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا»([314]) (خداوند متعال مسخره و استهزا و مکر و خدعه نمیکند، بلکه جزای سخرهگری و استهزا و مکر و فریب آنها را میدهد و مجازاتشان میکند؛ خدا از آنچه ظالمان میگویند بسیار بلند مرتبهتر است).
معنای این حدیث آن است که خداوند سبحان و متعال برای دشمنانش و دشمنان اولیایش و لشکریانش از انس و جن، آشکار میسازد که لشکر خدا و حزب الله و اولیای الهی در مسیر مشخصی راه میپیمایند و در مسیر معینی حرکت میکنند، و ابلیس و لشکرش از انس و جن میکوشند با مکر و فریب و استهزا و سخرهگری، این راه را ببندند. در آن هنگام خداوند سبحان و متعال راه و روش لشکرش را تغییر میدهد، و ابلیس و لشکرش از انس و جن میبینند که در دام خود گرفتار شدهاند و مکر و خدعهشان دامنگیر خودشان شده است و در جایگاهی قرار گرفتهاند که مورد استهزا و تمسخر واقع شدهاند؛ والحمد لله وحده.
******
[305]- آل عمران : 54.
[306]- النساء : 142.
[307]- التوبة : 79.
[308]- البقرة : 15.
[309]- آل عمران: 54.
[310]- نسا: 142.
[311]- توبه: 79.
[312]- بقره: 15.
[313]- بحار الأنوار : ج3 ص319.
[314]- بحار الانوار: ج 3 ص 319.