جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسلام علیکم، سال نو بر شما مبارک!
آیا مال و ثروتی که در حکومت امام مهدی (ع) خواهد بود، طلا و نقره است یا اسکناس رایج مانند آنچه امروزه در دنیا وجود دارد؟
فرستنده: جعفر - عربستان سعودی
پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
خداوند شما را رحمت کند! در خصوص پرسش شما دربارهی ابزاری که بیانگر ارزش تولید یا فعالیت کاری است، در دولت مهدی ارزشگذاری تولید و فعالیت کاری، فقط به طلا و نقره و دیگر فلزات گرانبها به اعتبار قیمتی بودن آنها منحصر نمیشود بلکه ممکن است از چیزهای دیگری نیز برای تعیین ارزش استفاده شود؛ حتی این احتمال وجود دارد که از اسکناس و سند پولی دولتها و اوراق الکترونیکی و دیگر وسایلی که میتوان برای بیان ارزش تولید یا فعالیت اقتصادی به کار گرفت، استفاده گردد. طلا و نقره و فلزات گرانبها اگر برای تعیین ارزش کار و تولید به کار روند، خودشان به چیز دیگری که ارزش آنها را معین سازد نیاز پیدا میکنند زیرا اینها خود نتیجهی تولید و فعالیت اقتصادی هستند. در دولت مهدی ـکه تا آنجا که خدای سبحان و متعال اراده فرماید ادامه مییابدـ ارزش کار و تولید با وسایل مختلفی ارزشگذاری میشود و فقط به طلا و نقره و اسکناسهای متعارف امروزی محدود نخواهد بود. آری، ممکن است در شرایطی خاص و در زمانهایی معین، این دولت مبارک مجبور شود که با ابزار به خصوصی داد و ستد نماید ولی این به آن معنا نیست که برای تعیین ارزش کار و فعالیتها، به همان وسیله بسنده شود. آنچه باید بدانیم این است که عدالت عمومیِ انسانی که در دولت مهدی گسترده خواهد شد، عامل اصلی در فراگیر شدن عدل و داد و به دنبال آن از بین رفتن فقر و نیاز مادی خواهد بود.
در دولت مهدی انسانها ولو به اندازهای با خدای خود عادل هستند وقتی که با عبادت وشکر واخلاص به او توجه کنند و انسانها با جامعهی اطراف خود نیز به عدالت رفتار میکنند چرا که افراد آنچه را برای خود میپسندند برای دیگران هم میپسندند؛ به عبارت دیگر اخلاق الهی که مهدی آن را منتشر میکند و جامعهی انسانی به آن آراسته میگردد، بعد از اینکه فقر روحی را ریشه کن میکند باعث از بین رفتن فقر مادی میشود و این پدیده در سطح فرد و جامعه رخ خواهد داد. انسانی که از لحاظ روحی به غنا و بینیازی رسیده، به وسیلهی قناعت که گنجی است تمام نشدنی قطعاً از نظر مادی هم غنی و بینیاز میباشد؛ چنین جامعهای که از نظر روحی غنی است، با سرپرستی اجتماعی و اقتصادی، فقر مادی را از تمام اعضایش دور میگرداند.
احمد الحسن - ذی القعده ۱۴۳۰ هـ.ق
*******