جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامبسم الله الرحمن الرحیم، در جوابهای شما صرفاً دستهای از روایات و متون قرآنی یافتهام که هر کس بخواهد ادعای این امر کند میتواند آنها را به دست بگیرد و به نفع خودش تاویل و تفسیر نماید. در خصوص خوابها نیز من خودم پس از دودلی و حیرتی که گرفتارش شده بودم، و پس از اصرار و دعا و نماز در خواب دیدم که گویی صدایی به من خبر میداد و میگفت: حجت دارای حجت است بر این که او حجت است.
من اگرچه برای شما احترام زیادی قائلم ولی متاسفانه از سوی شما هیچ دلیل متقاعدکنندهای نیافتهام. اگر درستکار باشم و به واقع رسیده باشم که الحمد لله، و اگر به خطا رفته باشم شاید در پیشگاه خدا معذور باشم.
و در پایان از پاسخ شما تشکر فراوان میکنم و از خداوند درخواست مینمایم که من و شما را به راه و هدایت خودش توفیق بدارد و پایان دعایمان این است: سپاس خدای را، آن پروردگار جهانیان.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
فرستنده: فراس شکاک - سوئیس
پاسخ:
بسم الله الرحمان الرحیم، الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
در جواب این سخن شما که «در جوابهای شما صرفاً دستهای از روایات و متون قرآنی یافتهام که هر کس بخواهد ادعای این امر کند میتواند آنها را به دست بگیرد و به نفع خودش تاویل و تفسیر نماید» میگویم: اگر اخبار و روایات حضرت محمد(ص) و خاندان پاک او(ع) به گونهای باشد که هر کس بتواند آنها را بر خودش تاویل کند، نه تنها این اخبار و احادیث مفید فایده نیست بلکه راهی به سوی گمراهی و حیرت و سرگردانی خواهد بود –که از ساحت ایشان چنین چیزی به دور است– در حالی که اینها برای هدایت مردم و شناخت حق از باطل پدیدار گشته است. به ویژه وصیت حضرت محمد(ص) در شب وفاتش، که در آن اوصیای خودش تا روز قیامت را مشخص فرموده و آنها را نام برده است که سیزده وصی از ائمهی دوازده گانهاند و نخستین مهدیین و وصی امام مهدی(ع) که احمد میباشد.
در حدیثی از امام جواد(ع) روایت شده است که حضرت فرموده است اگر پیامبر خدا(ص) وصیت نمیکرد، کسانی که در صلب مردان بودند ضایع میگشتند([617])؛ یعنی وصیت، هدایت و برهانی برای کسانی است که در صلبهای مردان هستند، تا جانشینانِ بعد از پیامبر حضرت رسول(ص) را بشناسند و آنها را از روی نام و ویژگیها و صفاتشان تشخیص دهند. از خدا بسی به دور است که چیزی را دلیل و نشانه قرار دهد که دغلبازان و دروغگویان بتوانند آن را مدعی شوند و به خود ببندند. در پاسخ قبلی به تفصیل محال بودن انطباق وصیت بر غیر اهلش را برای شما شرح دادم. من نمیدانم شما با کدام دلیل و حجتی میگویی از امکان تاویل کلام معصومین بر غیر آنچه مقصود از آن بوده است، وجود دارد؟!!
علاوه بر این در روایات از فضل و برتری مردم آخرالزمان بر مردمان تمام زمانها سخن گفته شده است؛ زیرا آنها به سیاهی بر سفیدی ایمان آوردهاند، یعنی به جوهر بر روی کاغذ؛ که منظور همان روایات محمد و خاندان او(ع) می باشد.
از حضرت امام صادق(ع) از پدرش(ع) و جد بزرگوارش(ع) از حضرت علی بن ابی طالب(ع) ضمن حدیثی طولانی دربارهی وصیت پیامبر خدا(ص) که در آن به امیرالمومنین وصیت فرمود: «یا علی! بدان که از بین همهی مردم، ایمان کسانی از همه قویتر و یقینشان از همه بزرگتر است که در آخرالزمان با آن که پیامبر را ندیدهاند و حجتشان از ایشان مخفی است، ایمان به سیاهی بر سفیدی (نوشتهای) میآورند»([619]).
من قبلاً برای شما بیان داشتم که این (وصیت) از جمله دلایل انبیا و ائمه(ع) است و دروغپردازان با همان دلیلی که شما اکنون بر آن استدلال میکنی آن را منکر شدهاند. من امید داشتم که ای کاش این سخنان را از شما نمیشنیدم.
و اما در پاسخ به این سخن شما که «در خصوص خوابها نیز من خودم پس از دودلی و حیرتی که گرفتارش شده بودم، و پس از اصرار و دعا و نماز در خواب دیدم که گویی صدایی به من خبر میداد و میگفت: حجت دارای حجت است بر این که او حجت است» میگویم: این رؤیا به ضرر شما و نه به نفع شما است (موید نظر شما نیست) و اکنون هیچ مصداقی جز سید احمد الحسن ندارد زیرا وی صاحب حجتی است که ائمه(ع) آن را بیان نموده و بر آن تاکید ورزیدهاند؛ که (آن حجت) عبارت است از وصیت، علم و حاکمیت خدا، یعنی امر به فرمانبرداری. در پاسخ قبلی، روایاتی را که اشاره دارد بر این که حجت به وسیلهی وصیت -یعنی وصیت رسول خدا(ص)- شناخته میشود برای شما بیان داشتم. در وصیت آن حضرت، سید احمد الحسن به طور دقیق توصیف شده است.
در خصوص علم، باید بگویم که بزرگترین علوم، قرآن کریم است و سید احمد الحسن تمام علما را به مناظره با قرآن کریم تحدی نموده و آنها را به مبارزه طلبیده است. کتاب «متشابهات» به نگارش درآمده و تا کنون چهار جلد از آن منتشر گشته است. سید احمد الحسن از علما خواسته است که به مندرجات کتاب پاسخ گویند.
در خصوص حاکمیت خدای تعالی نیز سید احمد الحسن تنها کسی است که شعار «حاکمیت از آنِ خدا است» و «بیعت از آنِ خدا است» را سر داده و او همان کسی است که ائمه(ع) در روایات «یمانی» در موردش فرمودهاند، کسی که از او روی برگرداند اهل آتش است. و نیز مشخص شده است که سید احمد الحسن، اولین مهدیین –احمد– و یمانی، هر دو یک شخصیت واحد هستند، با نامها و ویژگیهای مختلف.
اینها، همه دلایل انبیا و ائمه(ع) است که عین آنها نزد سید احمد الحسن میباشد. سخن در این باب بسیار است و شما میتوانی با مراجعه به کتابهای سید احمد الحسن و کتابهای انصارش از جمله «حاکمیت خداوند و نه حاکمیت مردم» ، «روشنگریها در سه جلد» ، «وصیت و وصی احمد الحسن» ، «یمانی موعود، حجت خدا» و بسیاری کتب دیگر، در خصوص این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنی.
در پاسخ به این سخن شما که «من اگرچه برای شما احترام زیادی قائلم ولی متاسفانه نزد شما هیچ دلیل متقاعدکنندهای نیافتهام. اگر درستکار باشم و به واقع رسیده باشم که الحمد لله، و اگر به خطا رفته باشم شاید در پیشگاه خدا معذور باشم» میگویم: من نیز با احترامی که برای شما قائلم عرض میکنم: کجایند کسانی که در برابر دلایل انبیا و ائمه(ع) سر تسلیم فرود آورند و اینها چند نفرند؟! این عده همان گونه که امیرالمومنین(ع) توصیفشان فرموده است، به غایت کمیابند درست مانند گوگرد سرخ (کبریت احمر)([621])! و بدان اگر شما به خطا بروی که قطعا چنین استـ فردا نزد خدای تعالی و امام مهدی(ع) هیچ عذر و بهانهای نخواهی داشت که خدا بر مردم دارای حجت بالغه (دلیل محکم و رسا) است و کسی بر او حجتی ندارد!
و اما در پاسخ به این سخن شما که «و در پایان از پاسخ شما تشکر فراوان میکنم و از خداوند درخواست مینمایم که من و شما را به راه و هدایت خودش توفیق بدارد و پایان دعایمان این است: سپاس خدای را، آن پروردگار جهانیان. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» میگویم: وعلیکم السلام و رحمة الله و برکاته، این تکلیف ما است و بر انجام تکلیف نیازی به تشکر نیست. امیدوارم در تبیین حق برای شما کوتاهی نکرده باشم و از خدای متعال مسئلت دارم که دست شما را در نصرت حق که در سید احمد الحسن یمانی آل محمد متمثّل شده است بگیرد و شما را جزو کسانی قرار ندهد که فردا بگویند: «روزی که کافر دستان خود را به دندان گزد و گوید: ای کاش به همراه رسول (فرستاده) راهی در پیش گرفته بودم * وای بر من! کاش فلانی را دوست نمیگرفتم * با آن که قرآن برای من نازل شده بود، مرا از پیرویش بازمیداشت و شیطان همواره فروگذارندهی آدمی است»([623]).
و بدانید که شما به خدا نیازمندید و او بینیاز و ستودنی میباشد و حجج الهی نیز با بینیازی از سوی خدای متعال، بینیاز میباشند.
حق تعالی میفرماید: «هدایت یافتن آنها بر عهدهی تو نیست، بلکه خداوند است که هر که را بخواهد هدایت میکند، و هر مالی که انفاق میکنید ثوابش از آنِ خود شما است و جز برای خوشنودی خدا چیزی انفاق مکنید و هر چه انفاق کنید، پاداش آن به شما میرسد و بر شما ستمی نخواهد شد»([625]).
و الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً کثیراً.
هیأت علمی - انصار امام مهدی(ع) (خداوند در زمین تمکینش دهد)
شیخ ناظم عقیلی
******
[616]- روى الكليني بسنده في خبر طويل عن أبي جعفر الثاني (ع)، قال: قال أبو عبد الله (ع) إلى أن يقول: (إن خليفة رسول الله (ص) مؤيد ولا يستخلف رسول الله (ص) إلاّ من يحكم بحكمه، وإلاّ من يكون مثله إلاّ النبوة، وإن كان رسول الله (ص) لم يستخلف في علمه أحداً فقد ضيع من في أصلاب الرجال ممن يكون بعده) الكافي: ج1 ص242 – 245.
[617] - کلینی با سندش در خبری طولانی از ابو جعفر ثانی(ع)روایت کرده است که: ابو عبدالله(ع)فرمود تا به اینجا رسید که: «جانشین رسول خدا(ص) تایید شده است و رسول خدا(ص) جانشین نمیکند مگر کسی را که دارای حکم میباشد؛ کسی که مانند خود او است مگر در نبوّت و اگر رسول خدا(ص) با علم خویش کسی را جانشین قرار نمیداد، کسانی که در صلبهای مردان پس از او بودند، به طور قطع و یقین ضایع میشدند» . کافی: ج 1 ص 242 تا 245.
[618]- كمال الدين: ج1 ص288.
[619] - کمال الدین: ج 1 ص 288.
[620]- روى سعيد بن جبير، عن ابن عباس، أن رسول الله (ص) قال: (إنّ علياً وصيي ومن ولده القائم المنتظر المهدي الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً كما ملئت جوراً وظلماً، والذي بعثني بالحق بشيراً ونذيراً أن الثابتين على القول بإمامته في زمان غيبته لأعز من الكبريت الأحمر، فقام إليه جابر بن عبد الله، فقال: يا رسول الله، وللقائم من ولدك غيبة ؟ قال: إي وربي، ليمحص الله الذين آمنوا ويمحق الكافرين، ثم قال: يا جابر، إن هذا أمر من أمر الله وسر من سر الله فإياك والشك فإن الشك في أمر الله عز وجل كفر (كمال الدين: ص287.
[621] - سعید بن جبیر از ابن عباس روایت کرده است که رسول خدا(ص) فرمود: «علی، وصی من است و قائم منتظر از فرزندان او میباشد؛ کسی که زمین را از قسط و عدل پر میکند همانگونه که از ظلم و ستم پر خواهد شد. سوگند به کسی که مرا به بشارت دهنده و انذار کنندهی حق مبعوث نمود، ثابتین بر گفتار امامت در زمان غیبت از کبریت سرخ کمیابترند». جابر برخاست و گفت: ای رسول خدا، آیا قائم که از فرزندان شما است، غیبت میکند؟ فرمود: «آری و سوگند به پروردگارم، خداوند کسانی که ایمان آورند را استوار و کافرین را نابود خواهد نمود». سپس به جابر فرمود: «ای جابر، این فرمانی از سوی خدا و رازی از رازهای خدا است؛ شما را از شک و تردید در آن برحذر میدارم که شک در امر و فرمان خدا، کفر محسوب میشود». کمال الدین: ص 287.
-[622] الفرقان: 27 – 29.
[623] - فرقان: 27 تا 29.
-[624] البقرة: 272.
[625] - بقره: 272.