جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم.
سوال ۱: حکم خونی که گهگاه در تخم وجود دارد چیست؟
سوال ۲: آیا مریم(ع) میدانست که مصلوب، شبیه عیسی(ع) است و عیسی(ع) نیست؟ و آیا میدانست که عیسی(ع) مرفوع شده است؟
سوال ۳: اگر خمس مالی داده شود و آن مال دوباره به سال خمسی برسد و خرج نشود، آیا دوباره باید خمسش داده شود؟
سوال ۴: خدای متعال میفرماید: « پس نه، توانستند از آن بالا روند و نه در آن سوراخ ایجاد کنند »([198]( ؛ فرق بین «اسطاعوا» (توانایی داشتند) و «استطاعوا» (توانایی داشتند) چیست؟
و خدای متعال میفرماید: «اما دیوار از آنِ دو پسر یتیم از مردم این شهر بود. در زیرش، گنجی بود از آنِ پسران. پدرشان مردی صالح بود. پروردگار تو میخواست آن دو به حدّ رشد رسند و گنج خود را بیرون آرند و من این کار را به میل خود نکردم، رحمت پروردگارت بود. این است راز آنچه تو را شکیبایی آن نبود»([199]). معنی «تسطع» (توانایی داشتی) چیست و چرا نمیفرماید «تستطع» (توانایی داشتی) همانطور که در آخر آیه دیده میشود؟
سوال ۵: حکم مادهای بر اثر التهابات که از پشت، خارج میشود و شبیه مدفوع است ولی مدفوع نیست، چیست؟ آیا نجس است و آیا مبطل وضو است؟
سوال ۶: منظور از یاجوج و ماجوج که طبق روایات در آخرالزمان خارج میشوند، چه کسانی هستند؟
سوال ۷: حکم رنگی که بر لباس میماند مثلا پس از شستن خون یا مدفوع، چیست؟
سوال ۸: آیا مردم با همین بدنهای دنیوی محشور میشوند؟ فرق بین روح و نفس چیست؟ وضعیت آنها نسبت به جسم انسان چگونه است؟ در آخرت عذاب بر کدام یک وارد میشود: جسم، روح یا نفس؟
سوال ۹: تکبیرهای سهگانه در آخر نماز، به چه علت است؟
فرستنده: ابوحسن
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
جواب سوال ۱: نجس.
جواب سوال ۲: میدانست.
جواب سوال ۳: پرداخت خمس مجدد، ندارد.
جواب سوال ۴: کتابی که در آن تفصیل این قضیه باشد، ان شاء الله منتشر خواهد شد.
جواب سوال ۵: وضو باطل نمیشود و این ترشحات نجس نیست به شرط آنکه چیزی از مدفوع همراه آن نباشد.
جواب سوال ۶: ان شاء الله تفصیل این موضوع را در کتابی که منتشر خواهد شد، خواهی یافت.
جواب سوال ۷: پاک است.
جواب سوال ۸: ان شاء الله کتابی دربارهی روح منتشر خواهد شد که در آن تفصیل این موضوع خواهد آمد.
جواب سوال ۹: خدای متعال میفرماید: « سه روز در حج روزه بدارد، و هفت روز چون از حج بازگردد، تا ده روز کامل شود؛ اين حکم برای کسی است که اهلش در مسجد الحرام ساکن نباشد»([201]). درجات ایمان یا مقامات ارتقا، ده تا است؛ سه تا از آنها در خانهی خدا و هفت تا در خانههای شما است (آسمانهای هفتگانه).
لازم است که انسان با نمازش از حالت خود بالاتر برود (ارتقا یابد) یعنی از حالت خود در دنیا به سوی آخرت برود. همان گونه که رسول الله(ص) فرمود، نماز، معراج مومن است([203]).
وقتی انسان در ابتدا ارادهی بالا رفتن نماید، هفت بار تکبیر میگوید و با آن از آسمانهای هفتگانه بالا میرود. لازم است که نمازش، بالا رفتن از بقیه باشد تا وضعیتش به صورت: «قَابَ قوْسَيْن أوْ أدْنَى»([206]) (قاب قوسین یا نزدیکتر) گردد؛ این مرحله، همان تکبیرهای سهگانهی آخر نماز است. یعنی لازم است که نمازش او را به بالاترین مقام برساند که همان ارتقا از مراتب سهگانه باقیمانده، پس از آسمان هفتم کلی است و این سهگانه، همان گونه که قبلا تبیین نمودم، کرسی، عرش اعظم و پردههای عرش اعظم، میباشند([207]).
همان گونه که میبینی، سهگانهی در حج و در مسجد الحرام و در خانهی خدا، در پایان نماز هم هست؛ یعنی دورترین جایی است که بنده با ارتقا در نمازش، به آن میرسد.
احمد الحسن
******
[196]- الکهف: 97.
[197]- الكهف: 82.
[198] - کهف: 91.
[199] - کهف: 82.
[200]- البقرة: 196.
[201] - بقره: 196.
[202]- مستدرك سفينة البحار: ج6 ص343.
[203] - مستدرک سفینه بحار: ج 6 ص 343.
[204]- النجم: 9.
[205]- راجع: ص31 من هذا الكتاب.
[206] - نجم: 9.
[207] - به صفحات قبل در همین کتاب مراجعه نمایید.