جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامدر متشابهات در مورد «جامعه» و «جِفر» و «مصحف فاطمه(ع)» خواندم؛ اینها چیست؟
فرستنده: لبیک سیدی - امارات
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
ائمه(ع) مشخص فرمودهاند که جامعه([156])، جِفر و مصحف فاطمه([157])، چه هستند. پیشتر، بیش از این در پاسخ به برخی مسایل گفتهام([158]) و امیدوارم احادیث و آنچه نوشتهام را به دقت بخوانی و پس از آن از من سوال نمایی.
احمد الحسن
******
[153]- روى محمد بن الحسن الصفارفي بصائر الدرجات باباً في الأئمة، إنّ عندهم الصحيفة الجامعة التي هي إملاء رسول الله وخط علي(ع) بيده وهي سبعون ذراعاً. بصائر الدرجات: ص162.
وروى الكليني: عن أبي شيبة، قال: سمعت أبا عبد الله(ع) يقول: (ضل علم ابن شبرمة عند الجامعة إملاء رسول الله(ع) وخط علي(ع) بيده إن الجامعة لم تدع لأحد كلاما، فيها علم الحلال والحرام إن أصحاب القياس طلبوا العلم بالقياس فلم يزدادوا من الحق إلاّ بعداً، إنّ دين الله لا يصاب بالقياس) الكافي: ج1 ص57.
[154]- روى محمد بن الحسن الصفار باباً في الأئمة(ع) أنهم أعطوا الجفر والجامعة ومصحف فاطمة(ع).
وأورد فيه عدداً من الروايات، أنقل رواية واحدة مراعاة للاختصار:
قال: حدثنا أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن الحسين بن أبي العلاء، قال: سمعت أبا عبد الله (ع) يقول: (عندي الجفر الأبيض، قال: قلنا: وأي شئ فيه ؟ قال: فقال لي: زبور داود وتورية موسى وإنجيل عيسى وصحف إبراهيم والحلال والحرام، ومصحف فاطمة ما أزعم أن فيه قرآنا وفيه ما يحتاج الناس إلينا، ولا نحتاج إلى أحد حتى أن فيه الجلدة ونصف الجلدة وثلث الجلدة وربع الجلدة وأرش الخدش، وعندي الجفر الأحمر وما يدريهم ما الجفر، قال: قلنا: جعلت فداك، وأي شئ في الجفر الأحمر ؟ قال: السلاح، وذلك أنها تفتح للدم يفتحها صاحب السيف للقتل، فقال له عبد الله بن أبي يعفور: أصلحك الله فيعرف هذا بنو الحسن ؟ قال: أي والله كما يعرف الليل أنه ليل، والنهار أنه نهار ولكن يحملهم الحسد وطلب الدنيا ولو طلبوا الحق لكان خيرا لهم) بصائر الدرجات: ص170.
[155]- راجع الجواب المنير: ج2 جواب السؤال رقم (1)، وجواب السؤال (10) من الأسئلة العقائدية.
[156] - محمد بن الحسن صفار در بصائر الدرجات بابی در مورد ائمه گشود، که نزد آنها صحیفهی جامعه وجود دارد که با املای رسول الله(ص) و به دست خط علی(ع)میباشد و 70 ذراع است. بصائر الدرجات: ص 162.
کلینی روایت میکند: ابی شیبه گفت: از اباعبدالله(ع)شنیدم که میفرماید: «علم ابن شبرمة در برابر جامعه گم شد؛ این جامعه به املای رسول الله(ص) و خط علی(ع)با دست خودش میباشد. مسلماً جامعه، برای احدی، کلامی باقی نگذاشت. در آن علم حلال و حرام هست. آنان که اهل قیاس هستند، علم را با قیاس طلبیدند و نتیجهای جز دور شدن از حق برایشان نداشت. همانا دین خدا با قیاس حاصل نمیشود». الکافی جلد 1 ص 57.
[157] - محمد بن حسن صفار در بابی در مورد ائمه(ع) روایت میکند که به آنها جفر، جامعه و مصحف فاطمه(ع) داده شده است، و تعدادی از روایات را در آن آورده است که یکی از آنها را به اختصار نقل میکنم. گفت: احمد بن محمد از علی بن حکم از حسین بن ابی علاء روایت میکند که شنیدم که ابوعبدالله(ع)فرمود: «جفر سفید نزد من است. راوی گفت: گفتیم که در آن چیست ؟ امام(ع)فرمود: زبور داوود و تورات موسی و انجیل عیسی و صحف ابراهیم و حلال و حرام و مصحف فاطمه. آنچه در آن ارایه میشود از قرآن است و آن چیزی است که مردم را به ما نیازمند میکند و ما به احدی نیاز نداریم تا آنجا که در آن حکم یک ضربه شلاق و نصف ضربه و یک سوم ضربه و یک چهارم ضربه و حتی حکم خراشی کوچک هم هست. و من جفر قرمز را هم دارم و چه میدانند که آن چیست؟ راوی پرسید: جانم فدایت، در جفر قرمز چیست؟ امام(ع)فرمود: سلاح، و برای آن است که خون را میگشاید و صاحب شمشیر برای کشتار آن را بازمیکند. پس عبد لله بن ابی یعفور گفت: خدا تو را اصلاح کند، آیا فرزندان حسن(ع)این را میدانند؟ امام(ع)فرمود: سوگند به خدا، آری، همان گونه که شب را میشناسند که شب است و روز را میشناسند که روز است؛ ولی حسد و طلب دنیا آنان را فرامیگیرد که اگر طالب حق میشدند برای آنان بهتر است». بصائر الدرجات: ص 170.
[158] - رجوع کنید به جواب منیر جلد 2 پاسخ سوال 1 و پاسخ سوال 10 از مسایل مربوط به عقاید.