جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام۲- سيدي يا ابن رسول الله(ص) في يوم من الأيام كنت قد أكلت اللحم دون أن أتبيّن إن كان حلالاً، ورغم عدم معرفتي أنه حلال فقد أكلته، والأرجح أنني أكلت حراماً فأطلب منك يا مولاي أن تدعو لي بالمغفرة أولاً، ثم أود معرفة كفارة هذا الذنب.
بسم الله الرحمن الرحيم، بسم الله الواحد القهار
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليمًا.
سلام بر آقا و مولایم، وصی و فرستادهی امام مهدی(ع)
آقای من، فرزند رسول الله(ص)! برخی از سوالاتی که در ذهنم جولان میدهند را مطرح مینمایم، با امید به خدا و شما که اگر ممکن باشد، پاسخم را بدهید؛ شما به صلاح ما از خود ما آگاهترید.
۱- خداوند عزّوجلّ در کتابش میفرماید: « کافران گويند: ای پروردگار ما، آن دو تن را از جن و انس که ما را گمراه کردند به ما بنمايان، تا آنها را زیر قدمهایمان قرار دهیم تا از فروشدگان باشند »([33]). مولای من، اگر صلاح بدانی من را از این دو کس که در آیه ذکر شدهاند و هر بار که من این آیه را میخوانم به نظرم میرسد که این دو نفر، اولی و دومی هستند، باخبر فرمایی.
۲- آقای من، ای فرزند رسول الله(ص)! روزی از روزها گوشتی خوردم و دقت نکردم که حلال بود یا حرام و بدون این که به حلال بودن آن توجه نمایم، آن را خوردم. احتمال بیشتر آن است که حرام بوده باشد. مولای من، میخواهم برایم طلب مغفرت نمایی و بفرمایی کفارهی این گناه چیست؟
۳- مردم عامه (سنّیها) مدعی هستند که خانم، ام کلثوم(ع)، با ملعون دوم ازدواج کرده است در حالی که ما مطمئنیم که این سخن، دروغ است. از عمر بن اذینه نقل شده است که به امام صادق(ع) گفته شد: مردم بر ما دلیل میآورند که امیر المومنین(ع)، دخترش ام کلثوم را به فلانی تزویج کرده است. امام(ع) که تکیه داده بود، نشست و فرمود: «آیا چنین میگویند؟ قومی که چنین گمان میکنند، به راه درست هدایت نشدهاند. سبحان الله. آیا امیر المومنین(ع) نمیتوانست، مانع شود و دخترش را برهاند؟! اینان دروغ میگویند و این چنین نبوده است....»([34]).... آنها کینهی خود را با این شبهه مطرح میکنند و میپرسند اگر ملعون دوم همسر ام کلثوم(ع) نبوده است، همسر او کیست؟ مولای من، درخواست دارم که برای تسکین قلبهایمان، ما را باخبر فرمایید و به خدا سوگند این سوال از روی شک و تردید نیست بکه برای افزایش اطمینانمان است.
بندهی فقیر گنهکار تقصیرکار، یاریگر حقیقی شما، آقای من!
محمد شریف - مغرب
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
جواب سوال ۱: « کافران گويند: ای پروردگار ما، آن دو تن را از جن و انس که ما را گمراه کردند به ما بنمايان، تا آنها را زیر قدمهایمان قرار دهیم تا از فروشدگان باشند »([36]). این دو امامان گمراهی هستند که اولی، از انسانها است؛ کسی که ابلیس را گمراه کرد؛ او همان، جهل یا همان دومی (لعنت الله) است. دومین امام گمراهی، از جنّیان است؛ او کسی است که بسیاری از انسانها و جنّیان را گمراه میکند و او، همان ابلیس (لعنت الله) میباشد.
جواب سوال ۲: از خدا میخواهم که به تو توفیق دهد و تو را بیامرزد. اگر میخواهی که گناهت کاملاً بخشیده شود و از حرام آزاد گردی، باید روزه بگیری و کمتر بخوری تا آنچه از حرام بر بدنت ساخته شده است، از بین برود و پس از آن، جسمت را دوباره با حلال بساز.
غذای حرام بر قلب موثر است زیرا در خون جریان مییابد و بیشتر آن به قلب جسمانی در سینه میرسد و سینه، محل اتصال روح به جسم است. غذای پاکیزه هم، تاثیر مثبت بر قلب انسان و اتصالش به ملکوت آسمانها و نگاه کردنش در ملکوت آسمانها، دارد. به همین دلیل خدا سبحان و متعال، آنان را که طالب مائدهی آسمانی بودند، برحذر داشت که اگر کفر بورزند، چنان عذابشان میدهد که احدی از جهانیان را عذاب نداده است: « خداوند گفت: من آن را برای شما می فرستم، ولی هر که از شما از آن پس کافر شود چنان عذابش میکنم که احدی از جهانیان را آن گونه عذاب نکرده باشم » ؛ این به آن دلیل است که مائدهی آسمان، غذای حلال و پاک است و بر قلب موثر میباشد؛ از آن پس ملکوت آسمانها را میبینند و دلهاشان بر آن مطمئن میشود. به همین جهت است که آنان دلیل طلبشان بر مائدهی آسمان را اطمینان قلبشان معرفی کردند: « گفتند: میخواهیم از آن بخوریم تا قلبهایمان مطمئن شود ». آنها ابداً طلب معجزه نکردند و بسیاری از معجزات را تا آن زمان از عیسی(ع) دیده بودند. مائدهی آسمانی ویژگی خاصّ اعجازیگونهای ندارد تا به وسیلهی آن و نه به وسیلهی چیز دیگری، قلب آرام گیرد و چیزی که سبب اطمینان قلب میشود، غذای پاک و حلال و مبارک آسمانی است که آنان را چنان میکند که در ملکوت آسمانها بنگرند: «و حواريّون پرسيدند: ای عيسی بن مريم، آيا پروردگار تو میتواند برای ما از آسمان مائدهای فرستد؟ گفت: اگر ايمان آوردهايد، از خدا بترسيد * گفتند: میخواهيم از آن مائده بخوريم تا دلهايمان آرام گيرد و بدانيم که تو به ما راست گفتهای و بر آن شهادت دهيم * عيسی بن مريم گفت: بار خدايا، ای پروردگار ما، برای ما مائدهای، از آسمان فرست، تا برای اولین ما و آخرین ما عيدی و آیهای از تو باشد و ما را روزی ده که تو بهترين روزی دهندگان هستی. * خداوند گفت: من آن را برای شما میفرستم، ولی هر که از شما از آن پس کافر شود چنان عذابش میکنم که احدی از جهانیان را آن گونه عذاب نکرده باشم»([38]).
جواب سوال ۳: همسر ام کلثوم، محمد بن جعفر بن ابیطالب است. خداوند رحمتتان کند، شما با آنان مسامحه میکنید تا این گونه بر شما جَری شوند؛ این موضوع ارتباطی به حق و باطل ندارد. آیا همسر فرعون، از نوادگان انبیا نبود و او همان کسی نبود که رسول الله(ص)، او را از بهترین زنان جهان نامید([41])؟ آیا همسر نوح و همسر لوط کافر نبودند([42])؟ و اگر شما بگویید که همسر او، فلانی بوده است، ایا آنان قانع میشوند و دشمنی را رها میکنند؟
اگر مایل به نمایاندن حق بر مخالفین و اتمام حجت بر آنها هستید، با قانون شناخت حجّت، بر آنان احتجاج کنید.
احمد الحسن
******
-[31] فصلت: 29.
[32]- الخرائج والجرائح: ج2 ص825، بحار الأنوار: ج42 ص88.
[33] - فصلت: 29.
[34] - خرائج و جرائح: ج 2 ص 825 ؛ بحارالانوار: ج 42 ص 88.
-[35]فصلت: 29.
[36] - فصلت: 9.
-[37] المائدة: 112 – 115.
[38] - مائده: 112 تا 115.
[39]- روى الصدوق في الخصال: عن ابن عباس، قال: خط رسول الله(ص) أربع خطط ثم قال: (خير نساء الجنة مريم بنت عمران، وخديجة بنت خويلد، وفاطمة بنت محمد، وآسية بنت مزاحم امرأة فرعون) الخصال: ص206.
[40]- قال تعالى: ﴿ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ﴾ التحريم: 10.
[41] - صدوق در خصال روایت کرده است: ابن عباس گفت: رسول خدا(ص) چهار خط کشید و سپس فرمود: «بهترین زنان بهشت، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد و آسیه دختر مزاحم زن فرعون میباشند». خصال: ص 206.
[42] - «خدا برای کافران مَثَل زن نوح و زن لوط را میآورد که هر دو تحت تکفّل دو تن از بندگان صالح ما بودند و به آن دو خيانت ورزيدند اما آنها نتوانستند آن دو زن را از خداوند بینیازشان سازند و گفته شد: با ديگران به آتش درآييد» (تحریم: 10).