حق تعالی میفرماید: ﴿پس به خواست خدا ايشان را شکست دادند و داود جالوت را بکشت و خداوند به او پادشاهی و حکمت داد، و از آنچه میخواست به او بياموخت، و اگر خدا بعضی از مردم را به وسيلهی بعضی ديگر دفع نمیکرد، زمين تباه میشد، ولی خداوند صاحب فضل و کرم بر جهانيان است﴾([753]) و ﴿آنهايی که به ناحق از ديارشان رانده شدند جز این نبود که میگفتند: پروردگار ما خداوند است؛ و اگر خداوند بعضی را به وسيلهی بعضی ديگر دفع نکرده بود، دِيرها، کليساها، کِنِشتها و مسجدهايی که نام خدا به فراوانی در آن برده میشود ويران میگرديد و خدا هرکس را که ياريَش کند، ياری میکند، و خدا توانای پيروزمند است).)[754])
آیا بین دفع کردن خداوند در آیهی اول و دفع کردن خداوند در آیهی دوم تفاوتی وجود دارد؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
دفع کردن اول دفع از مؤمنان به وسیلهی مؤمنان است؛ یعنی قیام گروهی از مؤمنان به جهاد واجب که به رفع عقوبت از جامعهی ایمانی میانجامد و به دنبال آن، عقوبت از مسامحهکاران برداشته میشود؛ همانگونه که خداوند سبحان به واسطهی سیصد و سیزده نفر از یاران طالوت، عذاب را از بقیهی سپاهش دفع نمود: ﴿ و داود جالوت را بکشت ﴾ ؛ پس این عده سبب پیروزی آن مؤمنان شدند.
دفع کردن دوم، دفع کافرین به وسیلهی مؤمنان از طریق جهاد و قتال در راه خداوند میباشد.
با اولین مورد (دفع اول) به این اعتبار که لطف و کَرَمی الهی است، زمین اصلاح میشود؛ چراکه یاری رسانیدن مؤمنان با وجود عدم لیاقت آنها به عنوان یک جامعه میباشد؛ تنها عدهی اندکی (قلیل) از آنها لایق میباشند و به وسیلهی آنها عذاب و زیان از مسامحهگران و سستعنصران دفع میگردد؛ که اگر چنین دفع کردنی نبود مؤمنان شکست میخوردند و این شکست و هزیمت باعث فاسد شدن زمین و تسلّط مفسدان و آزار و اذیت جامعهی ایمانی میگردید.
در مورد دوم (دفع دوم)، اگر این نوع از دفع کردن نبود، جامعهی ایمانی و دین الهی منهدم میگشت: ﴿و اگر خداوند بعضی را به وسيلهی بعضی ديگر دفع نکرده بود، دِيرها، کليساها، کِنِشتها و مسجدهايی که نام خدا به فراوانی در آن برده میشود ويران میگرديد و خدا هرکس را که ياريَش کند، ياری میکند، و خدا توانای پيروزمند است﴾ و در نتیجه اگر جهاد نبود، دین الهی بر روی این زمین به پایان میرسید و محو و نابود میگردید.
******
[751]- البقرة : 251.
[752]- الحج : 40.
[753]- بقره: 251
[754]- حج: 40.
[755]- عن أبي عبد الله (علیه السلام)، قال: ( إن الله (تعالی) يدفع بمن يصلي من شيعتنا عمن لا يصلي من شيعتنا ولو أجمعوا على ترك الصلاة لهلكوا، وإن الله ليدفع بمن يزكي من شيعتنا عمن لا يزكي ولو أجمعوا على ترك الزكاة لهلكوا، وإن الله ليدفع بمن يحج من شيعتنا عمن لا يحج ولو أجمعوا على ترك الحج لهلكوا وهو قول الله عز وجل: ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض ولكن الله ذو فضل على العالمين، فوالله ما نزلت إلا فيكم ولا عنى بها غيركم) الكافي: ج2 ص451.
عن أبي جعفر (علیه السلام)، قال: (إن الله ليدفع بالمؤمن الواحد عن القرية الفناء) الكافي : ج2 ص247.