جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای این سخن حق تعالی چیست؟ ﴿ او است خدایی که معبودی جز او نيست. ستايش خاص او است، چه در اين جهان و چه در جهان ديگر و فرمان، فرمان او است و همگان به او بازگردانیده میشويد). ([650])
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
یعنی ستایش حقیقی، تنها برای خداوند سبحان و متعال است. همان ستایش و ثنای بر او به کاملترین و تمامترین شکل بر اساس شناخت و معرفت به مرتبهی عالی میباشد: ﴿ جن و انس را جز برای پرستش خود نيافريدهام﴾([652]) ؛ یعنی «لیعرفونِ» (تا مرا بشناسند) و این شناخت و معرفت عالی که تبلور غَرَض آفرینش میباشد در اولی که آسمان اول (آسمان رجعت) است محقق گشته و نیز پیش از آن (آسمان ذر) و آغاز آن یعنی «بدایة اولی» (آغاز نخست) در ظهور امام مهدی(علیه السلام)؛ که در آن، مرحلهی نخستین و مقدّمات زمینهسازی برای عالم رجعت آغاز میگردد.
﴿وَلَهُ الْحُكْمُ﴾: یعنی با حکومتداری امام مهدی (علیه السلام) و مهدیین (علیهم السلام) و سپس رجعت. حاکمیت تنها برای خداوند است، و حکومتداری مختص انبیا، فرستادگان، ائمه و اوصیاست.
﴿ و به سوی او بازگردانیده میشوید ﴾ : به سوی خداوند سبحان و متعال در رجعت باز میگردید یعنی در رجعت، صالحین را به صلاحشان پاداش دهد و ظالمین را به ظلمشان کیفر فرماید؛ همانطور که از ائمه (علیهم السلام) روایت شده است: «آن کسی که ایمان خالص داشته باشد و آن کس که کفر خالص داشته باشد»؛([654]) بنابراین، هر ظالمی پیمانهاش را دریافت میکند و هر صالح و نیکوکاری نیز پیمانهاش را میگیرد و خداوند انتقام انبیا، فرستادگان و امامان را از ظالمانی که کفر محض دارند، میگیرد.
﴿ و عذاب دنيا را پيش از آن عذاب بزرگتر به ايشان بچشانيم، باشد که بازگردند﴾([657]) : از عذاب دنیا (در رجعت) به آنها میچشانیم، اما در آخرت، سپاس و ستایش به کاملترین و تمامترین و عظیمترین شکل میباشد؛ چرا که در آنجا پردهبرداری تام و تمام از حقایق به فراخور وضعیت و جایگاه هر شخص صورت میگیرد: ﴿ تو از اين غافل بودی. ما پرده از برابرت برداشتيم و امروز چشمانت تيزبين شده است).([658])
﴿و هر گونه کينهای را از دلشان برمیکنيم. نهرها در زير پايشان جاری است. گويند: حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که ما را به اين راه راهبری نمود و اگر ما را راهبری نکرده بود، راه خويش نمیيافتيم، فرستادگان پروردگارمان به حق آمدند؛ و آنگاه ايشان را ندا دهند که به پاداش کارهايی که میکرديد اين بهشت را به میراث بردهاید﴾([660]) ؛ یعنی برداشته شدن «من» از سینهها؛ هر یک به فراخور ظرفیش، از رحمت خداوند بر میگیرد و به پیمانهای که با اعمال نیکویش ساخته است، پیمانه میشود.
******
[649]- القصص : 70.
[650]- قصص: 70.
[651]- الذريات:56.
[652]- ذاریات: 56.
[653]- مختصر بصائر الدرجات - الحسن بن سليمان الصفار : ص24.
[654] - مختصر بصائر الدرجات ـ حسن بن سلیمان صفار: ص 24.
[655]- السجدة : 21.
[656]- قّ : 22.
[657] - سجده: 21.
[658] - ق: 22.
[659]- الأعراف : 43.
[660] - اعراف: 43.