جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامآقا و سید گرامی ما، سید احمدالحسن که خداوند حفظش کند!
من یکی از انصار هستم و یکی از مسلمانان از معنای آیهی﴿ شما و آن چيزهايی که سوای الله میپرستيديد هيزمهای جهنم هستید که به آن وارد میشوید ﴾([634]) ، از من سوال کرده است. اگر نصاری و مسیحیان عیسی بن مریم(علیه السلام) را بپرستند، آیا این به آن معنا است که حضرت عیسی (علیه السلام) و مادرش عذرا(علیها السلام) وارد جهنم میشوند؟ یا اینکه آیه تفسیر دیگری دارد؟!
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
﴿ اينها چيزی نيستند جز نامهايی که خود و پدرانتان به آنها دادهايد و خداوند هيچ دليلی بر آنها نفرستاده است. تنها از پِیِ گمان و هوای نفس خويش میروند و حال آنکه از جانب پروردگارشان هدایت آمده است ﴾.([636])
حقیقت بندگی این افراد آن است که انانیّت(خود خواهی) و هواها و خواستهای نفسانی را میپرستند؛ بنابراین معنای آیه چنین میباشد: آنها و هواهایشان هیزم جهنماند و «مَن» (انا) و خواست نفس، جهنم را در درونشان شعلهور ساخته است و درنتیجه هیزم آن هستند و آنها خود، جهنم را شعلهور خواهند کرد و هیزمش خواهند شد. کما اینکه در طول مسیر حرکت انسانی، دین به جنگ دین رفته است؛ یعنی علمای بیعمل و پیروان و مقلّدان آنها یعنی کسانیکه آنها را میپرستند با انبیا و اوصیا و کسانیکه به ایشان ایمان آوردهاند میجنگند. حق تعالی میفرماید: ﴿ آنها اَحبار و راهبان خويش را به جای الله به خدايی گرفتند ﴾([638]) ؛ یعنی از علمای خود پیروی کردند و با انبیا و اوصیا (علیهم السلام) جنگیدند. به این ترتیب این پیروان، در واقع علمای بیعمل خود را به جای خداوند به پرستش گرفتند.
از ابوعبدالله (علیه السلام) دربارهی این گفتار حق تعالی ﴿ آنها اَحبار و راهبان خويش را به جای الله به خدايی گرفتند ﴾ ، روایت شده است که فرمود: «به خدا سوگند که آنها ایشان را به عبادت خودشان فرانخواندند که اگر چنین میکردند پاسخشان نمیگفتند؛ اما حرامی را بر آنها حلال و حلالی را بر آنها حرام نمودند و درنتیجه آنها را به گونهای که خود آگاه نبودند عبادت کردند».([640])
******
[633]- الأنبياء : 98.
[634]- انبیا: 98.
[635]- النجم : 23.
[636]- نجم: 23.
[637]- التوبة :31.
[638]- توبه: 31.
[639]- إنما جعل الله تعالى في القرآن لينتفع بها الناس وليأخذوا منها عبرة ولهذا أيضاً نبه الرسول (ص) على أن ما كان في الأمم السابقة سيحصل في هذه الأمة حذو النعل بالنعل، وبعد هذه الآية الكريمة والحديث الشريف ليسأل الإنسان نفسه هل هو من الذين تنطبق عليه هذه الآية والحديث؟ ليسأل هل اتبع علماءه بدليل؟ وما هو الدليل على إتباعهم؟ ثم هل هم من الذين يصح إتباعهم؟ أم من جملة مصاديق حديث رسول الله (ص): (فقهاء آخر الزمان شر فقهاء تحت ظل السماء منهم خرجت الفتنة واليهم تعود). وهل هؤلاء من الذين وصفهم أهل البيت (ع) بأنهم أول من يحارب الإمام المهدي (علیه السلام) ويقولون له: (ارجع يابن فاطمة فالدين بخير)، فما زلنا نستلم الحقوق (أموال الإمام) فلا حاجة لقدومك، أو من جملة مصاديق قوله تعالى: (وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً) الفرقان :30، هؤلاء الذين قالوا إن القرآن والاستدلال به ليس بحجة، أم من الذين طعنوا في حديث أهل البيت (ع) وقالوا إن حديثهم ليس بحجة وغير ذلك الكثير الكثير من الذي يفضحه الواقع المعاش.
[640]- جز این نیست که خداوند متعال آنچه در قرآن است را برای این قرار داده که مردم بهرهمند گردند و از آن عبرت گیرند و از همینرو رسول خدا ص خبر میدهد که آنچه در امّتهای پیشین واقع گشته است، قدم به قدم در این امّت نیز حاصل خواهد شد. پس، از این آیهی کریم و حدیث شریف انسان باید از خود بپرسد که آیا او جزو کسانی است که مصداق این آیه میباشند؟ یا از زمرهی مصادیق حدیث رسول خدا ص که: «فقهای آخرالزمان شرورترین فقهایی هستند که آسمان بر آنها سایه افکنده است؛ فتنه از آنها خارج میشود و به آنها بازمیگردد» و آیا اینان از جمله کسانی هستند که اهلبیت(علیهم السلام) آنها را به اینکه اولین کسانیکه با امام مهدی ع به نبرد برمیخیزند، میباشند و به او میگویند: «بازگرد ای فرزند فاطمه که دین به سلامت است» که ما حقوق (اموال امام) را تسلیم نمیکنیم؛ پس دلیلی بر آمدن تو وجود ندارد؛ یا از جمله مصادیق این سخن حق تعالی میباشند: ﴿وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا﴾ (فرستاده گفت: ای پروردگار من! قوم من قرآن را ترک گفتند) (فرقان: 30). این کسانیکه میگویند قرآن و استدلال به آن دلیل نمیباشد؛ یا از جملهی کسانیکه بر حدیث اهلبیت (علیهم السلام) طعنه میزنند و میگویند حدیث آنها حجّت نیست و بسیار بسیار کسان دیگری که در زندگی روزمره به آن هتک حرمت میکنند.