جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامدر کتاب متشابهات در تفسیر سورهی عصر شما فرمودهای: (انسان، علی بن ابیطالب(علیه السلام) است و او در قیاس با پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در زیان و خسران میباشد). حال چگونه کسانی که ایمان آوردهاند استثنا میشوند، در حالی که از آنچه شما بیان داشتهای، چنین برداشت میشود که آنها از علی(علیه السلام) برتر میباشند؟!
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
قرآن جملگی در فاتحه است و فاتحه در بسمله، و بسمله در (با) و (با) در نقطه؛([497]) یعنی هر چه بیشتر به سوی خداوند سبحان و متعال ارتقا یابیم، تفصیل قرآن کمتر میشود؛ و این به جهت کم شدن جزئیات و ناسازگاریها میباشد، که هر چه در عوالم ملکوتی بیشتر ارتقا یابی تا آنکه به نور و کلیات برسی و قرآن نوری کلی گردد.
آنچه در تفسیر سورهی والعصر بیان داشتم، در مرتبهی عالی از قرآن بود؛ یعنی در جایی که غیر از محمد، علی و فاطمه(علیهم السلام) وجود دیگری در کار نیست؛ علی و فاطمه(علیها السلام) نور یکسان هستند، پس غیر از آنها وجود دیگری نیست. پس تمام سوره در آن عالم چنین میشود: ﴿ سوگند به اين زمان، * که انسان در خسران است)([500]) ؛ این سورهی عصر در آن عالم عُلوی (بالا) میباشد، و در آن عالم، باقیِ سوره که عبارت است از ﴿ مگر آنها که ايمان آوردند و کارهای شايسته کردند و يکديگر را به حق سفارش کردند و يکديگر را به صبر سفارش کردند) ([501]) ، هیچ موجودیتی ندارد، تا به این ترتیب محلی برای چنین اعتراضی وجود داشته باشد.
اما در این عالم، منظور از انسان، جنس انسان میباشد؛ یعنی انسان به سبب وجودش در عالم جسمانی، در خسران و پَستی است مگر آنگاه که به ولیّ خدا در زمانش ایمان آورد و به همراه او عمل نماید: ﴿ مگر آنها که ايمان آوردند و کارهای شايسته کردند و يکديگر را به حق سفارش کردند و يکديگر را به صبر سفارش کردند).
*******
[496]- عن أمير المؤمنين (علیه السلام): (إن علوم الكون كلها في القرآن، وعلوم القرآن كلها في السبع المثاني، وعلوم السبع المثاني في البسملة، وعلوم البسملة في النقطة، وأنا تلك النقطة) الأربعون حديثاً للشيخ إبراهيم الخوئي : ص231.
[497] - حدیثی از امیر المؤمنین ع روایت شده است: (علوم هستی، جملگی در قرآن است و تمام علوم قرآن در سبع مثانی (فاتحه) و علوم سبع مثانی در بسمله و علوم بسمله در نقطه است و من آن نقطه هستم). چهل حدیث شیخ ابراهیم خویی: ص 231.
[498]- العصر : 1 – 2.
[499]- العصر : 3.
[500] - عصر: 1 و 2.
[501] - عصر: 3.