جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامسید کمال حیدری میگوید: «برخی از آیات قرآن، از طریق جبرئیل(علیه السلام) بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل نشده است؛ زیرا جبرئیل(علیه السلام) طاقت تحمّل سنگینی این آیات کریم را نداشته و پیامبر اعظم این آیات را به طور مستقیم از خداوند سبحان و متعال در معراج هنگامی که جبرئیل(علیه السلام) آن حضرت را در سدرة المنتهی ترک کرد گرفته است».
آیا این مطلب صحیح است؟! خداوند پاداش نیکو به شما عطا فرماید!
ابو مریم.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
قرآن، همان حجابی است که میان خداوند سبحان و متعال و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در نوسان است و در مرتبهی شناخت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به قرآن، آن حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم) خودش حجاب میشود و او خود، قرآن میباشد و میان فنا در ذات الهی که چیزی باقی نمیماند جز خدای واحد قهّار و حالت بازگشت به من و انسانیّت، در نوسان است. پس حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) مخلوق اول میباشد: ﴿ بگو: اگر خدای رحمان را فرزندی میبود، من نخستين پرستندگان میبودم).([363])در این جایگاه و مرتبه کسی جز حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن را نمیشناسد حتی برترین خلق پس از او یعنی علی(علیه السلام)، فاطمه (علیها السلام) و ائمه(علیهم السلام)، مهدیّین(علیهم السلام)، پیامبران(علیهم السلام) و مرسلین! چه برسد به فرشتگان مقرّب الهی که جبرئیل(علیه السلام) از جملهی آنها میباشد.
بنابراین جبرئیل (علیه السلام) در این جایگاه و حتی در پایینتر از آن، تاب و تحمّل شناخت یا به دست آوردن آیات قرآنی را ندارد؛ تا اینکه نوبت به نازل کردن و تجلّی آیات به او و فرشتگان مقرّب الهی برسد؛ که در این صورت آنچه خداوند در عوالمشان از آنچه آشکار و ظاهر نموده، برای آنها اراده فرموده تا بدانند، از قرآن خواهند دانست؛ که در این عوالم، قرآن، نور کلی در آسمان هفتم و مثال تفصیلی در آسمانهای ششگانه میباشد.
قرآنی که در دسترس ما هست، الفاظی است که نزدیک آن نور میباشد و مثالی است از معنایی که این الفاظ بر آن دلالت دارد، و ارواح کافر و فاقد یقین نمیتوانند حتی به یک حرف از قرآن تکلّم کنند.
آری، زبان برخی مردمان این حروف قرآنی را در این عالم ادا میکند هر چند در حقیقت کافر باشند ولی ارواح آنها قادر به نطق و سخن گفتن به این الفاظ قرآن نیست. به همین صورت جنّیان کافر حتی نمیتوانند در این عالم به حروف قرآن آواز دهند؛ چرا که اجساد آنها لطیف و نزدیک به ارواح شان میباشد. حق تعالی میفرماید: ﴿ و اين قرآن را شياطين نازل نکردهاند * آنان نه در خورِ اين کارند و نه توان آن دارند * شياطين از شنيدن (وحی) معزول داشته شدهاند).([365])
و نیز میفرماید: ﴿ که جز پاکان بر آن دست نیازند ﴾ یعنی ارواح آنها به حروف قرآن گویا نیست.
اما جبرئیل(علیه السلام) به قدرت خداوند سبحان و متعال این توانایی را دارد که به حروف قرآن نطق کند و آنها را در این عالم به حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) منتقل نماید؛ یعنی به روح حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) که در این عالم بدن آن حضرت را تدبیر میکند.
اما در مورد حقیقتِ قرآن که در ابتدای سخن به آن اشاره نمودم، جبرئیل(علیه السلام) قادر به تحمّل آن نیست؛ بلکه این حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است که آن را از خداوند سبحان و متعال برمیگیرد.
آنچه باقی میماند این است که بدانی جبرئیل (علیه السلام) قرآن را از حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در ملأ اعلی به حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در این عالم منتقل میکند؛ پس کسی که قرآن را از خداوند سبحان و متعال دریافت میدارد فقط حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است و حتی آن حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم) تمام کتابهای آسمانی و رسالتها را از خدا دریافت میکند و جبرئیل(علیه السلام) از آن حضرت دریافت و منتقل مینماید.
برای اینکه مطلب برای شما بیشتر روشن شود مثالی می زنم: مَثَل جبرئیل(علیه السلام) مانند یک سلول عصبی است که سیگنالهای نوری و الکترونیکی را از مغز به دیگر اعضای بدن انسان مانند پاها میرساند و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) همانند بدن انسان میباشد. پس آن حضرت همان خلق، و همان هستی، و او تمام عوالم مخلوق میباشد. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) الف و یا است، او اول و آخر است و او ظاهر و باطن در خلق است؛ و تعالی الله سبحانه رب العالمین.
امیدوارم از آنچه گذشت دریافته باشی که: جبرئیل(علیه السلام) به واسطهی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن را از خداوند سبحان به حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) منتقل میسازد و جبرئیل(علیه السلام) حقیقت تمام و کمال قرآنِ نزد حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) را از خداوند به آن حضرت نمیبرد؛ بلکه محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) آن را از خداوند سبحان و متعال دریافت کرده است؛ و اینکه جبرئیل(علیه السلام) تمام قرآن موجود در دسترس شما را از خدا برای حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل نموده است و در قرآن آیهای وجود ندارد مگر آنکه جبرئیل آن را برای حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده باشد. در قرآن آیهای هست که نشان میدهد ناقل تمام آن جبرئیل(علیه السلام) میباشد. حق تعالی میفرماید: ﴿که اين سخنِ فرستادهای بزرگوار است * نيرومند، در نزد خداوند عرش، صاحب مکانت * مُطاع و امين است * و يار شما ديوانه نيست * هر آينه او را در افق روشن ديده است * و آنچه را از غيب به او گويند دريغ نمیدارد * و آن سخن، سخن شيطان رجيم نيست * پس به کجا میرويد؟ * اين کتاب چیزی نیست جز پندی برای جهانيان).([368]) ﴿ که اين سخن فرستادهای بزرگوار است ﴾ ؛ یعنی قرآن، و فرستادهی بزرگوار، جبرئیل(علیه السلام) میباشد.
******
[362]- الزخرف : 81.
[363]- زخرف: 81.
[364]- الشعراء : 210 – 212.
[365]- شعرا: 210 تا 212.
[366]- الواقعة : 79.
[367]- التكوير : 19 – 27.
[368]- تکویر: 19 تا 27.