جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای این سخن حق تعالی چیست؟ ﴿ آنگاه که آسمان شکافته شود، چون روغن گداخته گلگون گردد).([218])
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
یعنی هنگامی که کتاب (جفر سرخ) گشوده شود،([221])یعنی خداوند آن را برای قائم(علیه السلام) بگشاید، و خداوند سبحان و متعال بیان فرمودند که آسمان، مانند طومار (سجلّ) است، آنگاه که حق تعالی میفرماید: ﴿ روزی که آسمان را چون طومار نوشتهها در هم پیچیم و چنانکه نخستين بار بيافريديم، بازش گردانیم. اين وعدهای است که برآوردنش بر عهدهی ما است و ما چنان خواهيم کرد.(([222])
هرگاه آسمان شکافته یا گشوده گردد، قائم(علیه السلام) اراده و مشیت الهی بر نابودی منحرفین و نیز احکام قیامت صغری را که قائم(علیه السلام) حاکم در آن میباشد، میخواند. حق تعالی میفرماید: ﴿ پس در آن روز از گناه هيچ جن و هیچ آدمي پرسیده نشود ﴾([227]) ، و﴿ مجرمان به نشان چهرههاشان شناخته، و از موی جلو سر و پاهايشان گرفته میشوند﴾([228]) قائم(علیه السلام) نیازمند شاهد و بینه نیست([229]) بلکه براساس آنچه در صفحهی شکافته شدهی آسمان میخواند حکم میراند تا حکم خداوند سبحان را از آن خارج کند.([230])
******
[217]- الرحمن : 37.
[218]- الرحمن:37
[219]- وهو الكتاب المختص بالقائم (علیه السلام) دون باقي الأئمة (ع) ، وفيه الكثير من رواياتهم (ع) ، ومنها : ما رواه رفيد عن الإمام الصادق (علیه السلام) قال : ( يا رفيد كيف أنت إذا رأيت أصحاب القائم قد ضربوا فساطيطهم في مسجد الكوفة ، ثم أخرج المثال الجديد ، على العرب شديد . قال : قلت : جعلت فداك ما هو ؟ قال : الذبح . قلت : بأي شئ يسير فيهم بما سار علي بن أبي طالب (علیه السلام) في أهل السواد ؟ قال : لا يا رفيد ، إن علياً سار بما في الجفر الأبيض ، وهو الكف ، وهو يعلم أنه سيظهر على شيعته من بعده وإن القائم يسير بما في الجفر الأحمر وهو الذبح ، وهو يعلم أنه لا يظهر على شيعته ) بحار الأنوار : ج25 ص318.
[220]- الأنبياء : 104.
[221]- این کتاب مختص قائم ع میباشد نه سایر ائمه(علیهم السلام) و در این خصوص روایات بسیاری از ایشان(علیهم السلام) وجود دارد؛ از جمله آنچه رفید از امام صادق ع روایت میکند که فرموند: «ای رفید، چه حالی خواهی داشت اگر ببینی اصحاب قائم خیمههای بزرگ خود را در مسجد کوفه نصب میکنند. سپس آن حضرت چیزی جدید را خارج میکند که بر عرب شدید خواهد بود». پرسیدم: آن چیز جدید چیست؟ فرمود: «قتل و کشتار». عرض کردم: به چه سیرتی با آنها رفتار میکند؟ آیا به همان روشی که علی ابن ابی طالب ع با اهل عراق انجام داد؟ فرمود: «خیر، ای رفید، علی ابن ابی طالب ع به سیرهی جفر سفید عمل نمود که دست نگه داشتن بود چرا که او میدانست بعد از او بر شیعه مسلّط خواهند شد اما قائم به روش جفر سرخ که همان قتل و کشتار میباشد عمل میکند چرا که میداند پس از او بر شیعیانش مسلّط نخواهند شد». بحار الانوار: ج 25 ص 318.
[222]- انبیا: 104.
[223]- الرحمن : 39.
[224]- الرحمن : 41.
[225]- عن الباقر (علیه السلام): (يقضي القائم بقضايا ينكرها بعض أصحابه ممن ضرب قدامه بالسيف وهو قضاء آدم (علیه السلام) فيقدمهم فيضرب أعناقهم، ثم يقضي الثانية فينكرها قوم آخرون ممن قد ضرب قدامه بالسيف وهو قضاء داود (علیه السلام) فيقدمهم فيضرب أعناقهم، ثم يقضي الثالثة فينكرها قوم آخرون ممن قد ضرب قدامه بالسيف وهو قضاء إبراهيم (علیه السلام) فيقدمهم فيضرب أعناقهم، ثم يقضي الرابعة وهو قضاء محمد (ص) فلا ينكرها أحد عليه) بحار الأنوار : ج52 ص389. ومن الواضح أن داود (علیه السلام) كان يحكم بلا بينة.
[226]- عن معاوية الدهني عن أبي عبد الله (علیه السلام): ( في قول الله عز وجل: يعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصي والاقدام، فقال: يا معاوية ما يقولون في هذا؟ قال: قلت: يزعمون أن الله تبارك وتعالى يعرف المجرمون بسيماهم يوم القيامة فيأمر بهم فيؤخذ بنواصيهم وأقدامهم ويلقون في النار. قال: فقال لي: وكيف يحتاج الجبار تبارك وتعالى إلى معرفة خلق أنشأهم وهو خلقهم؟ قال: فقلت: فما ذاك جعلت فداك؟ قال: ذلك لو قام قائمنا إعطاء الله السيما فيأمر بالكافر فيؤخذ بنواصيهم و اقدامهم ثم يخبط بالسيف خبطاً) بصائر الدرجات : ص376، بحار الأنوار: ج52 ص320 - 321.
وعن أبي عبد الله (علیه السلام)، قال: (إذا قام قائم آل محمد حكم بين الناس بحكم داود، لا يحتاج إلى بينة، يلهمه الله تعالى فيحكم بعلمه، ويخبر كل قوم بما استبطنوه، ويعرف وليه من عدوه بالتوسم، قال الله تعالى: إن في ذلك لآيات للمتوسمين) إعلام الورى بأعلام الهدى : ج2 ص292 – 293.
[227]-الرحمن: 39.
[228]-الرحمن: 41.
[229]-از امام باقر ع روایت شده است که فرمودند: «قائم(ع) به گونهای قضاوت میکند که برخی از یارانش که در کنارش جنگیدهاند، آن را نمیپسندند و آن، قضاوت آدم ع است. پس به سمت آنان میرود و گردنشان را میزند. سپس برای بار دوم قضاوت میکند و گروهی دیگر از آنان که در صفش جهاد کردند، آن را نمیپسندند و آن قضات داوود ع است پس به سمتشان میرود و گردنهایشان را میزند. سپس برای بار سوم قضاوت میکند که قضاوت ابراهیم ع است، باز گروهی از آنان که با شمشیر در راه او جنگیده بودند، قضاوتش را نمیپسندند پس به آنان رو میکند و همه را گردن میزند. سپس برای بار چهارم قضاوت میکند که قضاوت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است که کسی بر او اعتراض نمیکند». بحار الانوار:ج52 ص389.
[230]-از معاویهی دهنی از ابا عبد الله(ع) روایت شده است: در خصوص این سخن خداوند عزّ و جل ﴿يُعْرَفُ ٱلْمُجْرِمُونَ بِسِيمَهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصی وَٱلْأَقْدَامِ﴾ (مجرمان به نشان چهرههاشان شناخته، و از موی جلو سر و پاهايشان گرفته میشوند) فرمودند: «ای معاویه! در این مورد چه میگویند؟». معاویه میگوید: عرض کردم: گمان میکنند خداوند تبارک و تعالی مجرمان را در روز قیامت با چهرههاشان میشناسد، پس آنان از موی پیشانی و پا گرفته و در آتش افکنده میشوند. امام ع به من فرمودند: «و چگونه خداوند جبار تبارک و تعالی نیازمند شناخت آن خلقی میباشد که خودش آنها را آفریده است؟» عرض کردم: فدایتان گردم! در مورد چیست؟ فرمود: «آنگاه که قائم(ع) ما قیام کند، خداوند همهی چهرهها را مینمایاند. پس کافر را با موی پیشانی و پا میگیرد و سپس با شمشیر سخت بر او میزند». بصائر الدرجات: ص 376؛ بحار الانوار: ج 52 ص320 و 321.
از امام صادق ع روایت شده است: «آنگاه که قائم آل محمد (علیهم السلام) قیام کند، میان مردم به حکم داوود ع حکم میراند و نیاز به دلیل و بیّنه ندارد. خداوند به او الهام میکند و او به الهامش حکم میراند، و هر قوم را به آنچه درونشان است، آگاه میسازد و با نشانهها دوست و دشمنش را میشناسد. حق تعالی میفرمایند: ﴿إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمين﴾ (در اين، عبرتها است برای هوشیاران)». إعلام الوری بإعلام المهدی: ج 2 ص 292 و 293.