جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای این فرمایش امیرالمؤمنین (علیه السلام) «عقلی مغلوب» (عقل من مغلوب است) در دعای صباح چیست؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
از جهت من (أنا) و ظلمت میباشد، و اگر این حالت در او نبود، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) میشد و در جایگاه ﴿ ما برای تو پيروزی نمايانی را مقدّر کردهايم﴾([168]) قرار میگرفت، که جایگاه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) میباشد. همانطور که پیشتر در سورهی فاتحه([169]) و در کتاب متشابهات([170]) بیان داشتم، برای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فتح و گشایش حاصل شد و پردهی لاهوت برای آن حضرت برداشته شد و او در این حالت در فنا که جز خداوند واحد قهار باقی نمیماند و در بازگشت به من و شخصیت، به نوسان درآمد.
این حجاب و پوشش برای حضرت علی (علیه السلام) برداشته نشد و آن حضرت این موضوع را هنگامی که فرمود: «اگر پرده از جلوی روی من برداشته شود، چیزی بر یقینم افزوده نگردد»،([172]) بیان داشته است که مراد، آن حجابی است که برای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) مکشوف گردید وگرنه برای آن حضرت (علیه السلام) نیز در جایگاهی پایینتر از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) حجاب گشوده شده است.
******
[164]- دعاء الصباح / مفاتيح الجنان.
[165]- الفتح : 1.
[166]- أسرار الإمام المهدي - شيء من تفسير سورة الفاتحة : مراتب أسماء الله تعالى / المرتبة الثالثة.
[167]- أسرار الإمام المهدي (المتشابهات) : ج2 / سؤال (28) حول الحجب النورانية والظلمانية وموارد أخرى ، فراجع.
[168]- فتح: 1.
[169]- اسرار امام مهدی ـ گزیدهای از تفسیر سورهی فاتحه: مراتب اسمهای خداوند متعال: مرتبهی سوم.
[170]- اسرار امام مهدی ـ متشابهات: ج 2 پرسش 28 دربارهی حجابهای نورانی و ظلمانی و سایر موارد.
[171]- المناقب لابن شهر اشوب : ج1 ص317، المناقب للخوارزمي : ص375.
[172]- مناقب ابن شهر آشوب: ج 1 ص 317 ؛ مناقب خوارزمی: ص 375.