جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای این فرمایش امیرالمؤمنین(علیه السلام) که به دنیا فرمود: «یا دنیا! غُرّي غَیري. إليَّ تعرّضت أم إليَّ تشوّفت؟ هیهات هیهات قد بنتک ثلاثاً لا رجعة فیها» (ای دنیا! غیر از من را بفریب. آیا برای من خودنمایی میکنی؟ یا شیفتهی من شدهای؟ هیهات! هیهات! تو را سه طلاقه کردم که در آن هیچ بازگشتی نباشد) (ارشاد القلوب)([121]) چیست؟ آیا امیرالمؤمنین(علیه السلام) دنیا را مانند طلاق عادی طلاق داد یعنی آن را رها کرد سپس به سوی آن بازگشت و دوباره آن را ترک گفت؟ و این عمل را سه بار تکرار نمود؟
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
این معنایی که شما ذکر کردهای یعنی اینکه حضرت پس از رها کردن دنیا به سوی آن رغبت یافت، صحیح نیست؛ بلکه آن حضرت(علیه السلام) در زمان طفولیت، جوانی و پیری از دنیا رویگردان بوده است. حق تعالی میفرماید: ﴿بدانيد که زندگی اين جهانی، فقط بازيچهای است و بيهودگی و آرايش و فخر فروشی، و افزونجويی در اموال و اولاد همانند بارانی به وقت است که روييدنيهايش کافران را به شگفت افکند سپس پژمرده میشود و بينی که زرد گشته و خاک شده است و در آخرت نصيب گروهی، عذابی سخت است و نصيب گروهی، آمرزشی از سوی خداوند و خوشنودی او، و زندگانی این دنيا جز متاعی فريبنده نيست﴾.([123])
حضرت علی(علیه السلام) در طفولیتش به اسلام گروید و آن حضرت به بازی دیده نشد بلکه از همان اوان کودکی، به تلاش و جهاد در راه دفاع از حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و اسلام شناخته شد. سپس جوانیاش را صرف جهاد در راه خدا کرد و از معرکهای به معرکهای دیگر رهسپار می شد به طوی که زخمهایش را بهبودی در کار نبود. سپس در کهنسالی برای کم و زیاد دنیا اهمیتی قائل نبود.
آری این علی(علیه السلام) است که در کودکی به بازی و سرگرمی مشغول نشد. در جوانیش به دنبال زیور و زینت و ظاهر نبود و در کهنسالی چیزی از میراث دنیا نیندوخت. او(علیه السلام) از دنیا همان گونه که خودش(علیه السلام) میفرماید سه مرتبه برید و دوری کرد. همچنین او(علیه السلام) سه مرتبه دنیا با تمام وجودش طلاق داد: با وجود ملکی جسمانیاش، با وجود ملکوتیاش در آسمانهای ششگانه و با وجود عقلانیاش در آسمان هفتم.
******
[120]- هكذا أخرجه السائل ، وانظر القول في : مناقب آل أبي طالب : ج1 ص370، ذخائر العقبى : ص100.
[121]- پرسشکننده این گونه پرسیده است. همچنین میتوانید این سخن را در مناقب ابن ابی طالب: ج 1 ص 370 و ذخایر العقبی: ص 100 ملاحظه کنید.
[122]- الحديد :20.
[123] - حدید: 20.