جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامبسم الله الرحمن الرحیم، سید احمد الحسن(ع)، سلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
دوستی سنّی دارم که برای من بعضی شبهات را مطرح کرده که مرا حیران نموده است؛ از جمله:
روایاتی از امام صادق(ع) داریم که مضمون آنها چنین است که انبیا ارثی به جا نمیگذارند؛ حال ما چگونه میگوییم که این روایتها موضوعیت دارد؟
فرستنده: شیما حسن علی
پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم،والحمدلله رب العالمین،وصلی الله علی محمد و آل محمد الائمة والمهدیین وسلّمتسلیماً.
۱ - انبیا(ع) به دنیا اهتمامی ندارند و میراث آن را جمع نمیکنند، اما ممکن است به علتی، چیزی از میراث دنیا در اختیار آنان باشد؛ از همین رو، معمولاً آنها چیزی از میراث دنیا برای وارثان خود باقی نمیگذارند و آنها ارثی ندارند؛ یعنی اهتمامی به جمعآوری مال دنیا برای وارثانشان ندارند.
۲ - آنچه انبیا(ع) برای وصیّشان به ارث میگذارند، علم و حکمت و خلافت خدا بر روی زمینش است و هر آنچه از مال دنیا باقی گذارند، در نظر ورثهی آنها هیچ ارزشی ندارد هر چند با ارزش و بزرگ به نظر برسد.
۳ - حال، آیا این درست است که در ماجرای فدک، مسلمانان از محمد(ص) ارث میبرند در حالی که دخترش فاطمه(ع) ارثی از ایشان نبرد؟! اگر ارث بردن فاطمه دختر محمد(ص) از پدرش حضرت محمد(ص) از نظر آنها صحیح نباشد، با کدام آیه از کتاب خدا و کدام روایت از رسول الله(ص) ارث بردن همگیشان از رسول خدا(ص) را صحیح میدانند؟!! چگونه ارث بردن عایشه از خانهی رسول الله(ص) را درست میدانند؟ و حق او دانستند که اجازه بدهد پدرش و عمر در آنجا دفن گردند؟! و در عین حال مانع دفن شدن حسن فرزند فاطمه(ع) دختر رسول خدا(ص) در آن بشوند؟! اگر خانه به ارث برده میشود، پس فاطمه(ع) از آن سهمی دارد و حسن(ع) نیز از طرف مادرش فاطمه(ع) سهم خواهد داشت. چگونه مانعش شدند و با چه حقی عایشه مانع شد تا امام در ملک خودش دفن شود؟!!
۴ - خداوند متعال میفرماید: « و داوود برای سلیمان ارث گذاشت و گفت: ای مردم، به ما زبان مرغان آموختند و از هر نعمتی ارزانی داشتند و اين نعمتی است آشکار »([432]).
در ماجرای زکریا(ع) خداوند متعال میفرماید: «من پس از مرگ خويش، از خويشاوندانم بيمناکم و زنم نازا است. مرا از جانب خود فرزندی عطا فرما * که ميراثبر من و ميراثبر خاندان يعقوب باشد و او را، ای پروردگار من، شايسته و پسنديده گردان »([434]).
خداوند از این آیات چه منظوری دارد؟ سلیمان از داوود چه چیزی به ارث برد؟ و یحیی چه چیزی از زکریا(ع) به ارث برد؟
آیا هر آنچه داوود و زکریا به ارث گذاشتند را بنی اسرائیل به جای سلیمان و یحیی(ع) به ارث بردند؟ در حالی که خداوند میفرماید: « به حکم کتاب خدا، خويشاوندان به يکديگر سزاوارترند و خدا بر هر چيزی دانا است »([436]).
اگر بگویند که ارث فقط نبوّت، علم، حکمت و جانشینی خداوند در زمینش است و نه چیز دیگر، پس چگونه خلافت را از حسن و حسین(ع) به یغما بردند در حالی که آنها فرزندان رسول خدا(ص) از طرف فاطمه(ع) هستند؟! این وراثت الهی را عیسی(ع) از داوود(ع) به ارث برد در حالی که او فرزند داوود از طرف مریم(ع) بود و خداوند میفرماید: « فرزندانی بودند، برخی از نسل برخی ديگر پديد آمده، و خداوند شنوا و دانا است »([438]).
چگونه جامهی خلافت را به جای علی(ع) بر تن کردند؟! در حالی که آنها یقین داشتند که خلافت مختص فرزندان هاشم از ذریهی ابراهیم(ع) بعد از بعثت محمد(ص) میباشد، اگر ایمان داشتند« يا بر مردم به خاطر نعمتی که خداوند از فضل خويش به آنان ارزانی داشته است، حسد میبرند؟ در حالی که ما به خاندان ابراهيم، کتاب و حکمت داديم و فرمانروايی بزرگ ارزانیشان داشتيم »([440]).
چطور آن را به جای علی(ع) بر تن نمودند در حالی که از همهشان داناتر و حکیمتر بود؟! اگر که در بین آنها کسی پیدا میشد که اندک چیزی از علم و حکمت در وجودش میبود!!
به هر حال خداوند سبحان بیان میفرماید که انبیا(ع) ارث به جا میگذارند و ارث میبرند و به هر شکلی که این وراثت را تفسیر کنند، آشکارا کنار گذاشتن علی و حسن و حسین(ع) و همچنین غصب نمودن حق فاطمه(ع) توسط آنها را باطل میکند.
******
[431]- النمل: 16.
[432] - نمل: 16.
[433]- مريم: 5 – 6.
[434] - مریم: 5 و 6.
[435]- الأنفال: 75.
[436] - انفال: 75.
[437]- آل عمران: 34.
[438] - آل عمران: 34.
[439]- النساء: 54.
[440] - نسا: 54.