جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلاممعنای این سخن خداوند متعال چیست:(آيا هنوز ندانستهاند که ما از اطراف اين زمين میکاهيم، و خداوند حکم میکند، و هيچ چيز حکم او را فسخ نمیکند، و او سريعا الحساب است؟)([412]) و نیز میفرماید:(آيا نمیبينند ما قصد اين زمين میکنيم و از اطراف آن میکاهيم؟ آيا آنها پيروزند؟)([413]).
پاسخ: با فرود آمدن نطفهها بر زمین، بر آن افزوده و با بالا رفتن نطفهها، از آن کاسته میشود و این زیادت و نقصان به سبب وارد شدن انسانی جدید به این عالم جسمانی یا خروج انسان از این عالم جسمانی به وسیلهی مرگ، میباشد. در آیات ذکر شده فروکاستن زمین، یعنی با خارج شدن نطفه از آن به سبب مرگ ایجاد می شود.
اما اطراف و کنارههای زمین همان حجتهای الهی از انبیا، فرستادگان و ائمه(علیه السلام) میباشند و کنارهی چیزی یعنی نهایت و آخر آن یا سرآغاز و اولش. در کنارهی زمین، حجت بر اهل زمین میباشد؛ چرا که او سبب فیض نازل شونده از آسمان بر زمین است؛ پس موضع اتصال این فیض، همان اطراف و کنارههایی زمین میباشد و این از آن رو است که این فیض همان نوری است که در زمین از یک طرف به طرف دیگر متجلّی میشود و اگر او نبود، زمین اهلش را فرو میبرد و به عدم بازمیگشت.
پس حجت، همان طرف و کنارهی زمین است، و او ابتدا است و انتها، و او اوّل است و آخر. با مرگ حجت(علیه السلام) از اطراف و کنارههای زمین کاسته میشود و اگر نبود کسی که جانشین او ـحجتی برای خداوند در زمینشـ باشد، زمین اهلش را در خود فرومیبرد، اگر زمین از موضع نازل شدن فیض خداوند و نور خداوند سبحان و متعال، خالی گردد:
(اگر پارهای از آنچه را که به آنها وعده کردهايم به تو بنمايانيم، يادتو را(پيش از وقت) بميرانيم، در هر حال آنچه بر عهدهی تو است تبليغ است و آنچه بر عهدهی ما است، حساب کشيدن * آيا هنوز ندانستهاند که ما از اطراف اين زمين میکاهيم، و خداوند حکم میکند، و هيچ چيز حکم او را فسخ نمیکند، و او سريع الحساب است؟).([415])
(بلکه ما آنها و پدرانشان را بهرهمند کرديم تا آنجا که عمرشان به درازا کشيد. آيا نمیبينند ما قصد اين زمين میکنيم و از اطراف آن میکاهيم؟ آيا آنها پيروزاند؟).([417])
در هر دو آیه یادآوری مرگ و بازگشت به خداوند که از آن گریزی نیست وجود دارد، که اگر مرگ حجتها(علیه السلام) و وفات آنها رخدادی حتمی باشد، پس مرگ دیگر مردمان غافل از ذکر خدا اولی و منطقیتر میباشد:(ما پيش از تو هيچ بشری را جاودان نساختهايم. اگر تو نيز بميری، چگونه آنها جاودان بمانند؟).([419])
******
[410]- الرعد :41.
[411]- الأنبياء : 44.
[412]- رعد: 41.
[413]- انبیا: 44.
[414]- الرعد : 40 – 41.
[415]- رعد: 40 - 41.
[416]- الأنبياء : 44.
[417]- انبیا: 44.
[418]- الأنبياء : 34.
[419]- انبیا: 34.