س٢٢/ ما حكم من صلى في لباس لم يخمس فيما إذا علم بعدم تخميسه، أو شك في ذلك ؟
پرسش ۲۲:
حکم کسی که در لباسی که خمسش را نداده است نماز بخواند چیست؟ اگر بداند خمسش داده نشده یا در آن شک داشته باشد.
پاسخ:
اشکالی در نمازش نیست.
س٢٣/ ما حكم من أخرج الدم متعمداً في صلاته وكان مقداره من المعفو عنه ؟
پرسش ۲۳:
حکم کسی که عمداً در نمازش از بدنش خون بیرون میآورد مقدار خون، به اندازه بخشیده شده و مجاز است، چیست؟
پاسخ:
اشکالی در نمازش نیست.
س٢٤/ ما حكم نجاسة ما لا تتم فيه الصلاة كالجورب والحزام وغير ذلك ؟
پرسش ۲۴:
حکم نجاست در لباسهایی که به تنهایی نمیشود در آنها نماز خواند (پوشانندگی ندارند) مثل جوراب، کمربند و.... چیست؟
پاسخ:
در شرایع آمده است: (اگر در لباسی که با آن به تنهایی نمیشود نماز خواند (یعنی پوشاننده نیست)،() نجاستی باشد که در غیر آن لباس بخشیده شده نیست،() نماز با آن جایز است).
س٢٥/ إذا كان الجلد الملبوس في الصلاة بنحوٍ لا تتم الصلاة فيه، كأن يكون ساعة أو حزام أو ما شابه، وكان من جلد الميتة أو من الحيوان غير المأكول اللحم، فهل يجوز الصلاة به؟
پرسش ۲۵:
اگر چرمی در نماز پوشیده شود و به گونهای باشد که (به تنهایی) با آن نماز خوانده نمیشود (پوشاننده نباشد) مثل ساعت، کمربند یا شبیه اینها، و از چرم مردار یا حیوان حرامگوشت باشد، آیا نماز با آن جایز است؟
پاسخ:
جایز نیست.
س٢٦/ إن شك في أن اللباس هل هو من شعر وصوف - وغير ذلك مما لا تحله الحياة - الحيوان المأكول اللحم أو من الحيوان غير المأكول فهل يجوز الصلاة فيه ؟
پرسش ۲۶:
اگر شک کنیم در اینکه آیا لباس از مو یا پشمِ (و یا چیزهای دیگری که زندگی در آن وجود ندارد) حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت، آیا نماز در آن جایز است؟
پاسخ:
جایز نیست.
س٢٧/ إذا لم يعلم أصل الفرو هل هو من السنجاب أو من غيره، فهل يجوز الصلاة فيه؟
پرسش ۲۷:
اگر نداند اصلِ پوستین از سنجاب است یا چیز دیگر، آیا نماز در آن جایز است؟
پاسخ:
جایز نیست.
س٢٨/ ما هو الخز الذي تجوز الصلاة فيه مع كونه من حيوان غير مأكول اللحم، وكيف يتم ذكاتها ؟
پرسش ۲۸:
خَزی که نماز خواندن در آن جایز میباشد کدام است؟ با علم به اینکه از حیوان حرام گوشت است، و چگونه این حیوان تذکیه میشود؟
پاسخ:
خز، پوستین سگ آبی، سمور رودخانه و سمور دریایی است و پوشیدن پوستینش (خز) در نماز امکانپذیر است ـاگرچه تذکیه شده نباشدـ و پوشیدن پوستینهایی از چرم آنها در نماز جایز است اگر تذکیه شده باشند، و نحوۀ تذکیۀ آنها همانند تذکیۀ سایر حیوانات دارای خون جهنده میباشد.
س٢٩/ ما حكم لبس الذهب للرجال إن كان في الصلاة أو غيره ؟
پرسش ۲۹:
حکمِ پوشیدن طلا برای مردان در نماز یا غیر نماز چیست؟
پاسخ:
جایز نیست.
س٣٠/ هل يصح حمل الرجل للحرير في الصلاة ؟
پرسش ۳۰:
آیا صحیح است مَرد در نماز، ابریشم همراه داشته باشد؟
پاسخ:
جایز است.
س٣١/ هل تصح صلاة الصبي بلباس فيه حرير ؟
پرسش ۳۱:
آیا نماز بچه با لباسی که در آن ابریشم است، صحیح میباشد؟
پاسخ:
صحیح است.
س٣٢/ فيما إذا كان اللباس المغصوب ما لا تتم الصلاة به، فهل يجوز الصلاة به ؟
پرسش ۳۲:
آیا نماز خواندن در لباس غصبی که به تنهایی نمیتوان با آن نماز خواند (پوشانندگی ندارد) جایز است؟
پاسخ:
جایز نیست.
س٣٣/ هل تصح الصلاة بالملابس الضيقة التي تحكي ما تحتها من حيث التجسيم لا من حيث رقة القماش ؟
پرسش ۳۳:
آیا نماز خواندن با لباسهای تنگِ بدن نما ـاز جهت تنگ بودن لباس و نه نازکی پارچهـ صحیح میباشد؟
پاسخ:
جایز است.
س٣٤/ الحذاء أو النعل الذي له قاعدة، هل المانع من الصلاة بهما هو القاعدة التي تحول دون وصل الإبهام إلى الأرض أم القاعدة التي تكون أسفل القدم ؟
پرسش ۳۴:
کفش یا نعلینی که پوششی دارد، اگر مانع از رسیدن انگشت بزرگ پا به زمین باشد یا پوششی داشته باشد که در زیر پا قرار داشته باشد، آیا مانعی برای نمازخواندن میباشد؟
پاسخ:
با پوششی که مانع از رسیدن انگشت بزرگ پا به زمین شود نمیتوان نماز خواند؛ چرا که این دو انگشت از اعضای سجده که قرار گرفتن بر رویشان بر زمین واجب هستند، میباشند.
س٣٥/ شخص رأى في لباسه منيا فأتى بغسل الجنابة، وصلى بذلك الغسل المجزي عن الوضوء، ثم بعدها تبين أن هذا الثوب ليس له، فما حكم صلاته التي صلاها من غير وضوء؟
پرسش ۳۵:
شخصی در لباسش منی دید و غسل جنابت نمود و با آن غسل که از وضو نیز کفایت میکند نماز خواند و پس از آن فهمید که آن لباس برای او نبوده است. حکم نمازی که او بدون وضو خوانده است چیست؟
پاسخ:
اگر نیت کرده باشد که این غسل فقط برای جنابت است، طهارتش باطل و نمازش نیز باطل است، و اگر به همراه نیت جنابت مشتبه، غسل توبه، شکر یا هر غسل دیگری از غسلها را نیت کرده باشد، طهارتش صحیح و نمازش نیز صحیح است.
س٣٦/ امرأة يتم تنبيهها أثناء الصلاة أن شيئا من شعرها ظاهر، فهل تصح صلاتها إذا سترته وأكملت الصلاة ؟
پرسش ۳۶:
خانمی در میان نماز متوجه میشود که مقداری از مویش آشکار است. اگر آن را بپوشاند و نماز را کامل کند، آیا نمازش صحیح است؟
پاسخ:
نمازش صحیح است.
س۳۷/ هناك بعض الألبسة التي تطبع عليها صور لبشر أو مناظر للطبيعة وما شابه، فهل هي مصداق للثوب الذي فيها تماثيل والذي يكره الصلاة فيه ؟
پرسش ۳۷:
لباسهایی وجود دارد که عکس انسان یا مناظر طبیعی و مشابه اینها روی آنها نقش بسته است. آیا اینها مصداق لباسهایی هستند که رویشان تمثالی وجود دارد و نماز در آن مکروه است؟
پاسخ:
لباسی که در آن تصویر انسان یا حیوان باشد.
* * *