جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامس١٨٩/ إذا شخص من الأنصار سواء كان رجلاً أو امرأة قد درسوا أحكام الشرائع ولكن هم مصابون بمرض الشك والوسواس ولم يطبقوا الأحكام بسبب هذا المرض ولم يتمكنوا من الانتصار على أنفسهم الأمارة بالسوء، فهل هم مأثومون على هذا العمل مع علمهم بالحكم، وما هي نصيحتكم لهم إذا كانوا يعلمون ولا يطبقون بسبب الشك والوسواس؟
پرسش ۱۸۹:
اگر یکی از انصار ـمرد یا زنـ احکام شرایع را یاد گرفته باشد ولی دچار بیماری شک و وسواس باشد و به سبب این بیماری احکام را پیاده نکند و نتواند بر نفس امر کننده به بدیاش پیروز شود، آیا ـباوجود دانستن حکمـ با این عملی که انجام میدهد گناهکار است؟ نصیحت شما برای چنین کسانی که به سبب شک و وسواس احکام را پیاده نمیکنند چیست؟
پاسخ:
عمل کند و توجهی به شک و تردید نداشته باشد.
س١٩٠/ هل يجوز لنا أن نلبس الصليب؟
پرسش ۱۹۰:
آیا ما میتوانیم از صلیب استفاده کنیم (بیاویزیم)؟
پاسخ:
پوشیدن صلیب (استفاده از صلیب) ـبهخودیخودـ جایز است.
س١٩١/ ما هو حكم لبس الخنجر (سلاح اسمه الجنبيه ويلف بحزام في وسط الجسم للزينة وهو من العادات اليمنية والعمانية) في حالة تزيينه بجنيهات من الذهب ورأسه مصنوع من قرون بعض الحيوانات مثل وحيد القرن؟
پرسش ۱۹۱:
حکم به همراه داشتن خنجر (سلاحی است کمری و در میان بدن به کمربند بسته میشود و از سنتهای یمنیها و عمانیها است) اگر مُرصَّع به طلا باشد و دستهاش از شاخ حیواناتی مثل کرگدن ساخته شده باشد چیست؟
پاسخ:
استفاده و به کمر بستن این خنجر اشکالی ندارد، ولی در صید حیوانات و کشتن آنها ـبهخصوص آنهایی که در معرض انقراض قرار دارند مثل کرگردنـ به جهت استفاده از شاخشان اشکال وجود دارد. این کاری است ناصحیح و نباید صیادهایی که چنین عملی انجام میدهند و تجاری که مصنوعات به وجود آمده از شاخ و عاج را به فروش میرسانند مورد تشویق قرار گیرند.
س١٩٢/ والدي متوفى من أكثر من ٢٠ سنة وترك وصية من ضمنها أن ثلث تركته يوزعها الابن الأكبر على المحتاجين وأعمال الخير. وتركة المرحوم كانت أموالاً وبيتاً، وتم العمل بها بخصوص الأموال بعد وفاته، لكن المشكلة الآن في البيت، والآن يريدون يبيعوه والابن الأكبر يرى أن من الأبناء من هم بحاجة للأموال بما أنهم يعيشون على قدر حالهم. فالسؤال هل يجوز لي أن أتصرف بالثلث المخصص بالوصية للمحتاجين وأعطي جزءاً منه لأعمال الخير والباقي أوزعه على أبناء المرحوم؟
پرسش ۱۹۲:
پدرم بیش از ۲۰ سال است که مرحوم شده و وصیتی نموده که ازجملۀ آنها این است: ثلث ماتَرَکم را پسر بزرگتر بین نیازمندان توزیع و در کار خیر مصرف نماید؛ و ماتَرَک مرحوم، اموال و خانه بوده است. پس از فوت ایشان، عملیات مربوط به اموال انجام شد؛ ولی اکنون مشکل، خانه است.... و اکنون.... میخواهند آن را بفروشند.
پسر بزرگتر قانع شده است که در میان فرزندان، کسانی وجود دارند که به اموال نیازمند هستند چراکه در وضعیت بدی زندگی مینمایند.
پرسش این است که آیا من میتوانم در آن ثلثی که با وصیت به نیازمندان اختصاص یافته است تصرّف کنم و بخشی از آن را به کارهای خیر اختصاص بدهم و بقیه را بین فرزندان مرحوم توزیع نمایم؟
پاسخ:
جایز است.
س١٩٣/ هل يجوز صرف أموال المريض التي يستلمها من الشؤون الاجتماعية والضمان الاجتماعي وصرفها على البيت والعائلة الموجودة فيها رغم احتياج هذا المريض إليها دون إعطائه الشيء الذي يريده؟
پرسش ۱۹۳:
آیا مصرف کردن اموالِ بیمارِ از کار افتاده که از ادارۀ بیمۀ تأمین اجتماعی گرفته میشود جایز است.... و اینکه آن را در خانه و خانوادۀ موجود در آن مصرف نماید؛ علیرغم احتیاج این بیمار به آن اموال بدون اینکه چیزی ازآنچه میخواهد را به او بدهند.... یعنی خودداری از دادن هر چیزی به او؟
پاسخ:
اموالی که برای بیمار صرف میشود اختصاص به بیمار دارد. پس مصرف آن بدون اجازۀ او جایز نیست.
س١٩٤/ أخي قبل هذه الدعوة المباركة انتحر لأجل شدة المشاكل العائلية، هل هو في النار؟ إنه لم يكن في حالته الطبيعية بل اشتدت عليه مصائب الدنيا وفعل ما فعل. ماذا يمكنني أن أفعل له؟
پرسش ۱۹۴:
برادرم پیش از این دعوت مبارک به دلیل شدّت مشکلات خانوادگی خودکشی کرد. آیا او در آتش است؟ او در حالت طبیعی خود نبود بلکه مصیبتهای دنیا بر او شدت گرفته بود و آنچه نباید، انجام داد. من چهکار میتوانم برایش انجام دهم؟
پاسخ:
خودکشی یا آزار رساندن به خود حرام است، ولی این به آن معنا نیست که هر کس چنین کند از اهل آتش است؛ هر کس بر ولایت کسانی باشد که خداوند فرمان به اطاعت از آنها را به او داده است باشد، از اهل بهشت است.
س١٩٥/ هل يجوز وضع البنات أو اﻷوﻻد بمدارس مختلطة، مع العلم بوجود مدارس منفصلة لكن لتدني مستوى التربية والتعليم والاهتمام بالطالب فيها؟
پرسش ۱۹۵:
آیا فرستادن دختران یا فرزندان به مدارس مختلط جایز است؟ با توجه به اینکه مدارس جداگانهای نیز وجود دارد؛ اما این عمل، با توجه به پایینبودن سطح تعلیم و تربیت و دانشآموزان آنها انجام میشود.
پاسخ:
در آموزش دورۀ ابتدایی ـیعنی شش سال اولـ اشکالی ندارد. اما در سطوح بعدی و مخصوصاً در سالهای نزدیک بلوغ، بهتر است تا جایی که امکان دارد از این مسئله دوری شود.
س١٩٦/ يوجد لدينا مواد وقف تخص الدعوة المباركة منها تخص المواكب ومنها تخص بيت المال ومنها تخص العمل، وبعضها يتلف بعد مرور مدة من الزمن وذلك بسبب نقلها من مكان إلى آخر أو بسبب عدم وجود مكان مناسب للحفاظ عليها أو بسبب نفاذيتها أي عدم العمل بها كأجهزة الاتصال بالانترنيت (أجهزة أمنية - أجهزة اتصالنا) أو حاسبات قديمة دسكتوب أو شاشات للحاسوب أو قنفات للجلوس أو أجهزة تبريد أو أي حاجة تستخدم ويحصل عليها هذا الأمر، فالسؤال هو عبارة عن مقترحات أنتم تقررون ما تجدوه مناسباً:
هل يحق لنا بيعها علماً أنها تباع بسعر رخيص لقدمها أو تلفها ووضع مبالغها إلى عنوانه (منها ترجع للمواكب ومنها للبيت المال)؟
هل ممكن شطبها (أقصد التالفة تماماً)؟
هل ممكن إعطاؤها إلى المحتاجين من الإخوة (أقصد التي لم تباع).
پرسش ۱۹۶:
ما چیزهایی داریم که برای دعوت مبارک وقف شدهاند. برخی مختص موکبها (هیأتها)، برخی مختص بیت المال و برخی نیز مختص به کار هستند. بعضی از آنها بعد از گذشتن مدتی از بین رفتهاند و این به سبب منتقل کردنشان از جایی بهجای دیگر یا به علت نبودن مکان مناسب برای محافظت از آنها یا به علت از دور خارج شدنشان ـیعنی عدم کاراییشان مثل تجهیرات اتصال به اینترنت (تجهیزات امنیتی و ارتباطی) یا کامپیوترهای قدیمی، مانیتور، صندلی، کولر یا هر چیز کاربردی که چنین اتفاقی برایش افتاده استـ بوده است. این پرسش عبارت است از پیشنهاداتی که به شما ارائه میدهیم و بفرمایید کدام را مناسب میبینید:
آیا ما میتوانیم آنها را بفروشیم ـکه با توجه به قدیمی بودن و از بین رفته بودنشان با قیمتی نازل فروخته میشودـ و مبالغ حاصل از آن را بهعنوان مورداستفادهشان بازگردانیم (یعنی به موکبها، بیت المال و ...)؟
آیا میتوان نابودشان کرد (منظورم آنهایی است که بهطور کامل از بین رفتهاند)؟
آیا میتوان به برادران نیازمندمان بدهیم (منظور آنهایی است که نمیتوان فروخت)؟
پاسخ:
فروختن آنها و بازگرداندن مبلغشان به بیت المال یا به مصرف رساندن مبلغ آنها برای نیازمندان ـاگر مربوط به بیت المال باشندـ جایز است؛ اما در مورد وسایل مربوط به موکب (هیئت) حسینی باید مبلغ آن در آن موکب هزینه شود.
س١٩٧/ إذا كانت لدي بقرة وقف للإمام، وهذه البقرة ولدت ذكراً فهل يجوز لي أن استبدله بأنثى وتعتبر أيضاً وقفاً لبيت المال، أم أبيعه واسلم المبلغ لبيت المال، أيهما يجوز لي التصرف فيه؟
پرسش ۱۹۷:
اگر گاوی وقف امام داشته باشم و این گاو نرینهای بزاید، آیا میتوانم آن را با یک ماده جایگزین کنم و بازهم وقف بیت المال محسوب شود؟ یا آن را بفروشم و پولش را به بیت المال تسلیم کنم؟ کدام یک از این دو را میتوانم انجام دهم؟
پاسخ:
هر دو کار جایز است.
* * *
* * *
این آخرین مطلبی است که از پرسشهای فقهی و پاسخهایشان تا آخر شب سوم از ماه ذی القعده سال ۱۴۳۷ هـ ق تدوین نمودم.
والحمد لله اولاً و آخراً
واثق حسینی
نجف اشرف
الفهرس
ما يتعلق بالطهارة 5
ما يتعلق بالصلاة 8
ما يتعلق بالصيام 14
ما يتعلق بالخمس 16
حكم الجهاد الدفاعي 18
ما يتعلق بالنذر 19
الأطعمة والأشربة 20
ما يتعلق بالصيد والتعامل مع الحيوان 29
ما يتعلق بالطب والعلاج 31
التلقيح الصناعي وإسقاط الجنين 35
ما يتعلق بالمرأة 36
ما يتعلق بالنكاح 43
تربية الأطفال وحكم التبنّي 49
الخدم أو العمال في المنزل 50
العمل للدعوة المباركة 51
التعامل مع غير المؤمنين بالحق 52
التعامل مع الوالدين 55
التعامل مع القوانين الوضعية 56
التعويض المالي والفصول العشائرية 57
البيع والشراء والرهن والشركة 60
الهدية والقرض 63
الأناشيد والغناء والشعر 64
الاستخارة والدعاء 65
مسائل متفرقة 66
الفهرس 69