جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامإصدارات أنصار الإمام المهدي (ع)
انتشارات انصار امام مهدی (ع)
تحقيق اللجنة العلمية لأنصار الإمام المهدي(ع)
گردآوری و تنظیم: هیأت علمی انصار امام مهدی(ع)
کتاب خمس
فصل اول: آنچه به آن خمس تعلق میگیرد
فصل دوم: تقسيم خمس
کتاب خمس
که مُشتمِل بر دو فصل است:
فصل اول: آنچه به آن خمس تعلق میگیرد
که شامل هفت مورد است:
اول: غنایم جنگی
هرآنچه لشکر تصاحبش میکند، چه آن را قبض کرده باشد (مانند سلاح دشمن و...) یا نه (مانند زمين يا غير آن) که البته از مسلمان يا همپیمانهای مسلمین غصب نشده باشد؛ و فرقی ندارد غنایم کم باشند یا زیاد.
دوم: معادن
فرقی ندارد فلزی باشند -مثل طلا و نقره و سرب- یا غیرفلزی -مثل یاقوت و زبرجد و سرمه- یا اینکه مایع باشند -مثل قیر و نفت و گوگرد-. در مورد معدن، مقدار خمس پس از کمکردن هزینهها محاسبه میشود.
سوم: گنج
گنج شامل هر مالی میشود که زیر زمین ذخیره شده باشد؛ پس اگر ارزش آن بالغ بر بیست دینار شد و در سرزمین دشمن باشد یا اگر در سرزمین اسلامی پیدا شود و اثری از اسلام در آن نباشد، در این صورت خمس بر آن واجب است.
چنانچه در ملکی که خریداری کرده است گنجی پیدا کند به فروشنده میگوید، اگر آن را شناخت پس مال اوست، اما اگر آن را نشناخت، متعلق به مشتری خواهد بود و باید خمسش را بپردازد.
اگر حیوانی بخرد و در شکمش چیزی قیمتی پیدا کند نیز به همین صورت خواهد بود؛([57]) البته اگر ماهی بخرد و درون شکم ماهی چیزی بیابد خمسش را میپردازد و باقیمانده، مالِ خودش خواهد بود و نیازی نیست برای شناسایی آن شیء به کسی مراجعه کند.
نکته: اگر گنجی در زمین موات (بایر) در سرزمین اسلامی پیدا شود و بر رویش نشانهای از اسلام باشد حق امام است و کسی که آن را استخراج کرده، هزینه و اجرت استخراج را دریافت میکند؛ و اگر آن را در ملکی که خریده است پیدا کند به فروشنده میگوید اگر آن را شناخت، مالِ اوست و اگر نشناخت حق امام است.
چهارم: هرچیزی که با غواصی یا بدون غواصی (مثلاً با کمک وسیلهای) از دریا استخراج شود -مانند جواهر و مروارید- اگر قیمتش یک دینار یا بیشتر باشد، خمس دارد.
نکته: عنبر([58]) اگر با غواصی به دست آید وقتی یک دینار یا بیشتر باشد خمس دارد، اما اگر از روی سطح آب یا ساحل گرفته شود حکم معدن را خواهد داشت.([59])
پنجم: آنچه از سود تجارت، تولیدات و کشاورزی (که انجام داده است) از هزينۀ سالانۀ او و خانوادهاش اضافه بيايد.
ششم: هنگامیکه ذمّی([60]) از مسلمانی زمينی بخرد، پرداخت خمسِ آن بر ذمی واجب میشود، چه زمينی باشد که در آن خمس واجب است، مانند زمينی که بهوسیلۀ جنگ تصرف شده باشد، يا واجب نباشد، همانند زمينی که مردمش خود مسلمان شده باشند.
هفتم: حلال وقتی با حرام مخلوط شده باشد و نتوان آنها را از هم جدا کرد، خمسِ آن واجب میگردد.
نکات:
اول: خمسِ گنج و معادن و آنچه با غواصی از دريا گرفته شده باشد واجب است؛ فرقی ندارد یابندهاش آزاد باشد يا بنده، کودک باشد يا بزرگسال.
دوم: در هیچیک از مواردی که خمس در آنها واجب است (برای پرداخت خمسش) گذشتن یک سال بر آن مال شرط نیست، فقط خمس واجب شده در سود تجارتها را میتواند یک سال به تأخیر بیندازد([61]) که این هم برای رعایت حال کاسب بوده است.
سوم: هنگامیکه بين مالک و مستأجر در مورد گنج اختلاف پيش آيد، اگر اختلاف در مالکبودن باشد حرف مؤجر با سوگند پذيرفته میشود و اگر در مقدار آن اختلاف داشته باشند حرف مستأجر پذیرفته میشود.
چهارم: بعدازاینکه هزینههای موردنیاز برای بیرونآوردن گنج و استخراج معدن مانند حفاری و پاکسازی و غیره- کسر شد، آنگاه خمس (آنچه باقی مانده) واجب خواهد بود.
[57] - باید به فروشنده بگوید و اگر مال فروشنده نبود، میتواند آن را تصاحب کند. (مترجم)
[58]- نوعی گیاه در کف دریا یا نوعی عطر. (مترجم)
[59]- یعنی بعد از کمکردن هزینهها، خمس محاسبه میشود. (مترجم)
[60]- کافران دو گروهاند: اهل کتاب (کتابی) و غیر اهل کتاب. غیر اهل کتاب، راهی جز پذیرش اسلام ندارند، اما اهل کتاب سه راه پیش رو دارند: پذیرش اسلام، جنگ و التزام به شرایط ذمّه. (مترجم)
به کسانی که راه سوم را انتخاب کنند و به شرایط ذمّه ملتزم شوند، اهل ذمّه یا ذمّی گفته میشود و حکومت اسلامی در قبال تعهد ایشان به شرایط ذمّه، متعهد است از آنان بهعنوان شهروند حمایت کند و هیچ مسلمانی حق تعرض به آنان را ندارد. (مترجم)
[61]- یعنی ابتدای سال خمسی آن را پرداخت کند. (مترجم)