جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامپیوست:
کفارهها
دارای چهار سرفصل میباشد:
اول: ترتیب کفارهها
پیشتر دربارۀ کفارۀ احرام سخن گفتیم؛ پس باید سایر موارد را بیان کنیم. کفارهها (از نظر ترتیب) دارای اقسام مختلف میباشند:
کفارۀ ترتیبی (که در آن ترتیب وجود دارد)، کفاره انتخابی (که در آن حق انتخاب دارد)، کفارهای که در آن ترتیب و انتخاب با هم وجود دارد، و کفارۀ جمع.
الف: کفارۀ ترتیبی: در سه مورد واجب میشود:
۱- ظهار
۲- قتل غیرعمد؛ که در هر یک از این دو مورد باید یک بنده آزاد کند و اگر نتوانست دو ماه روزه بگیرد و اگر نتوانست شصت فقیر را اطعام کند.
۳- کسی که روزۀ قضای ماه رمضان را بعد از اذان ظهر افطار کند، که باید ده فقیر را اطعام کند و اگر نتوانست سه روز پشت سر هم روزه بگیرد.
ب: کفارۀ انتخابی
۱- کفارۀ کسی که (با یکی از اسباب وجوب کفاره) روزۀ واجب ماه رمضان را با وجود واجب بودن آن بشکند
۲- کفارۀ کسی که روزهای را که نذر کرده است بشکند
۳- کفارۀ کسی که عهدش را بشکند
که در همۀ این موارد واجب است: یک بنده آزاد کند یا دو ماه پشت سر هم روزه بگیرد و یا شصت فقیر را اطعام کند.
ج: کفارهای که در آن ترتیب و انتخاب وجود دارد: کفارۀ قسم و کفارۀ نذر (به غیر از روزه) که در آن باید یا یک بنده را آزاد کند، یا ده فقیر را اطعام دهد، و یا ده فقیر را لباس بپوشاند، و اگر نتوانست سه روز روزه میگیرد.
د: کفارۀ جمع: که کفارۀ قتل عمدی و ظالمانۀ مؤمن، و همچنین کفارۀ باطل کردن روزۀ ماه رمضان با کار حرام میباشد؛ که باید یک بنده آزاد کند، دو ماه پیاپی روزه بگیرد، و شصت فقیر را اطعام کند.
دوم: هفت مسئله
اول: کسی که به بیزاری جستن از خداوند متعال یا پیامبر یا یکی از ائمه یا مهدیین یا پیامبران (ع) قسم بخورد، گناه کرده است ولی کفاره ندارد، و این عمل با قسم برائت فرق دارد.
دوم: بر زنی که در مصیبت موهایش را بِکَند، آزاد کردن یک بنده، یا دو ماه روزۀ پیاپی، یا اطعام شصت فقیر واجب است.
سوم: بر زنی که در مصیبت موهایش را بکشد و به صورتش خدشه وارد کند، و بر مردی که در مصیبت فرزند یا همسرش لباسش را پاره کند، همان کفارۀ قسم واجب میگردد.
چهارم: کفارۀ نزدیکی در حیض در صورتی که عمدی و با علم به حرام بودن باشد و شخص توانایی پرداخت کفاره را داشته باشد، واجب میگردد.
پنجم: کسی که با زنی در عده ازدواج کند، از او جدا میشود، و مستحب است که پنج صاع([140]) آرد کفاره بدهد.
ششم: کسی که قبل از خواندن نماز عشا بخوابد تا اینکه از نیمه شب بگذرد، مستحب است که فردای آن روز را روزه بگیرد.
هفتم: کسی که نذر کند روزی را روزه بگیرد سپس از روزه گرفتن در آن روز ناتوان شود، فقیری را با دو مُدّ([141]) اطعام میکند، و اگر نتوانست هر چقدر که میتواند صدقه میدهد، و اگر نتوانست از خداوند درخواست استغفار (بخشش) میکند.
[140]- هر صاع سه کیلو گرم است؛ یعنی مستحب است 15 کیلوگرم آرد کفاره بدهد. (مترجم)
[141]- هر مُدّ 750 گرم میباشد. (مترجم)