جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامإصدارات أنصار الإمام المهدي (ع)
انتشارات انصار امام مهدی (ع)
تحقيق اللجنة العلمية لأنصار الإمام المهدي(ع)
گردآوری و تنظیم: هیأت علمی انصار امام مهدی(ع)
پاسخهای سید احمد الحسن(ع)
که این پاسخهای شریف را به چهار محور تقسیم نمودیم:
محور اول: تفسیر آیاتی از قرآن حکیم.
محور دوم: پرسشهای عقایدی.
محور سوم: تفسیر رؤیا.
محور چهارم: پرسشهای فقهی و شرعی.
پرسش ۵۲: آیهی «لقد صدق الله و رسوله الرؤیا.... فتحاً قریباً»
پرسش ۵۳: آیهی «و حملناه علی ذات ألواح و دسر»
پرسش ۵۴: سخن خداوند متعال: «لإیلاف قریش....»
پرسش ۵۵: آیهی «و اذا قیل لهم آمنوا کما آمن الناس....»
پرسش ۵۶: سخن خداوند متعال «و کل انسان الزمناه طائره فی عنقه....»
پرسش ۵۷: «اذا جاء نصر الله والفتح....»
پرسش ۵۸: سخن خداوند متعال «و کم قصمنا من قریة کانت ظالمة.... حصیداً خامدین»
پرسش ۵۹: آیهی «انا انذرناکم عذاباً قریباً....»
پرسش ۶۰: آیهی «انی انا ربک فاخلع نعلیک....»
پرسش ۶۱: آیهی «و ذلک و من یعظم شعائر الله....»
پرسش ۶۲: آیات «و اوحی ربک الی النحل....» و «ثم کلی من کل الثمرات.... لقوم یتفکرون»
پرسش ۶۳: «و من الناس من یعبد الله علی حرف.... الخسران المبین»
پرسش ٦٤: راز آیت الکرسی چیست؟
پرسش ٦٥: «رسول من الله یتلو صُحُفاً مطهرة....»
پرسش ٦٦: آیهی «و امرهم شوری بینهم»
پرسش ٦٧: «هو الذی انشأکم من نفس واحدة....» ، «و ما من دابة في الارض.... کتاب مبین»
پرسش ٦٨: سخن خداوند متعال: «لهم البشری فی الحیات الدنیا» ، «و لقد کذبت رسل من قبلک....»
پرسش ٦٩: آیهی «و اعبدوا الله و لا تشرکوا به شیئا.... مختالاً فخوراً»
پرسش ۷۰: سخن خداوند متعال: «عم یتساءلون.... ثم کلا سیعلمون»
پرسش ۷۱: سخن خداوند متعال «مرج البحرین یلتقیان....»
پرسش ۷۲: آیهی «ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا....»
پرسش ۷۳: آیهی «یا أیها الذین آمنوا لا تقدموا بین یدی الله....»
پرسش ۷۴: سخن خداوند متعال: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس....»
پرسش ۷۵: آیهی «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول....»
پرسش ۷۶: سخن خداوند متعال «هو الله الذی لا اله الا هو.... و هو العزیز الحکیم».
پرسش ۷۷: آیهی «و اذکر فی الکتاب مریم.... تحتک سریاً»
پرسش ۷۸: جِفر سفید و جِفر سُرخ و کلیدهایشان
پرسش ۷۹: درختی که آدم(ع) از ان خورد.
پرسش ۸۰: منظور علی(ع) از این سخن چیست؟ «منم اول و آخر»
پرسش ۸۱: ناسخ و منسوخ چیست؟
پرسش ۸۲: زکریا و لوط به چه معنی است؟
پرسش ۸۳: راز عدد ۱۳ چیست؟
پرسش ۸۴: چرا مقام امامت، بالاتر از نبوّت است؟
پرسش ۸۵: تکلیف ما در برابر نیروهای اشغالگر چیست؟
پرسش ۸۶: مرده در عالم برزخ.
پرسش ۸۷: جز نبی یا وصی در جفر نگاه نمیکند
پرسش ۸۸: نظر سید الحمد الحسن(ع) در مورد کتاب قاضی السماء چیست؟
پرسش ۸۹ : دعای رؤیت یکی از معصومین
پرسش ۹۰: چگونه از انصار شما باشم؟
پرسش ۹۱: آیا در تورات و انجیل، تحریف وجود دارد؟
پرسش ۹۲: تحریف در کتاب مقدس.
پرسش ۹۳: چه موقع فهمیدید که شما یمانی هستی؟
پرسش ۹۴: فرق بین رَب و اله.
پرسش ۹۵: سوالی دربارهی روح و نفْس
پرسش ۹۶: شبیه عیسای به صلیب کشیده شده.
پرسش ۹۷: زمان حکومت حجّت(ع) و انصار ایشان.
پرسش ۹۸: ائمهی معصوم در قرآن کریم.
پرسش ۹۹: آیا پیامبر(ص) قبل از وحی، میدانست که پیامبر است؟
پرسش ۱۰۰: سوالاتی در مورد اسلام، قرآن و سایر موارد.
پرسش ۱۰۱: از اسلام، قرآن و سایر موارد.
پرسش ۱۰۲: اسماعیلیه.
پرسش ۱۰۳: دربارهی فاضل المرسومی.
پرسش ۱۰۴: دربارهی عبد الوهاب البصری.
پرسش ۱۰۵: معنی «و صل الهم بیننا و بینه و صلة....»
پرسش ۱۰۶: آیا پروردگار گروهی از مخلوقاتش را بر دیگران برتری میدهد؟
پرسش ۱۰۷: آیا با عقبنشینی آمریکاییها صلح در عراق برقرار خواهد شد؟
پرسش ۱۰۸: معنی: «همکُنیهی عمویش است»، چیست؟
پرسش ۱۰۹: گفتند: شنیدیم جوانی از آنها سخن میگفت.
پرسش ۱۱۰: آیا انبیا ارث میگذارند یا نه؟!
پرسش ۱۱۱: چرا شیعه بعد از وفات هر امام سرگردان میشدند؟!
پرسش ۱۱۲: نامهای از ابو محمد الجبوری.
پرسش ۱۱۳: دربارهی روح القدس، دعوت عیسی و پیروان ادیان
پرسش ۱۱۴: پرسشی در خصوص عصمت و معصومین.
پرسش ۱۱۵: علت خواندن نماز وُتَیر.
پرسش ۱۱۶: رؤیا در مورد بسته بودن پاها و فرو رفتن در آب.
پرسش ۱۱۷: رؤیا در مورد تولد نوزادی با صورتی نورانی و به نام احمد.
پرسش ۱۱۸: رؤیا در خصوص لشکر سوارکارن و به دست آوردن کیسهی پول.
پرسش ۱۱۹: رؤیا در خصوص بلند شدن کعبه از جایگاهش.
پرسش ۱۲۰: رؤیای روز قیامت.
پرسش ۱۲۱: آیا دریافت اجرت در برابر عبادتها جایز است؟
پرسش ۱۲۲: حکم ازدواج موقت.
پرسش ۱۲۳: آیا توبهی کسی که با آمریکا سازش کرده است، پذیرفته میشود.
پرسش ۱۲۴: حکم پوشیدن شلوار و چادر.
پرسش ١٢٥: زمان نماز جمعه بعد از اذان.
پرسش ١٢٦: استفاده از دستگاه برای جلوگیری از بارداری.
پرسش ١٢٧: کسی که دعوت به او نمیرسد.
پرسش ١٢٨: حکم ماء الشعیر
پرسش ١٢٩: حکم پوشیدن جوراب شیشهای و جواهرآلات و خارج شدن از منزل با آن.
پرسش ١٣٠: بیمهی عمر، خدمات درمانی و حوادث.
پرسش ١٣١: خانه در زمینهای دولتی.
پرسش ١٣٢: آیا گناهی مرتکب شدهام؟ کمکم کنید.
پرسش ١٣٣: آیا سوزاندن ورقهای حاوی آیات قرآن مجاز است؟
پرسش ١٣٤: درخواست دعا.
پرسش ١٣٥: آیا جایز است در وضو دست چپ دو بار شسته شود؟
پرسش ١٣٦: برجستگی روی پاها.
پرسش ١٣٧: هک کردن مراکز اینترنتی.
پرسش ١٣٨: سوالاتی دربارهی خمس.
پاسخ به پرسشهای دستنویس
پرسش ١٣٩: سخن خداوند متعال: «الرحمن، علم القرآن»
پرسش ۱۴۰: قضای نماز و روزهی کسی که بعد از ۱۳ رجب ایمان آورده است.
پرسش ۱۴۱: قرائت «بکل امر» در سورهی قدر.
پرسش ۱۴۲: اطاعت از کسی که امام منصوب کرده است.
پرسش ۱۴۳: شامل شدن همسران پیامبر(ص) در آیهی تطهیر.
پرسش ۱۴۴: خلق شدن بهشت از نور حسین(ع)
پرسش ۱۴۵: آیا ابراهیم(ع) نور محمد(ص) و علی(ع) را نمیشناسد؟
پرسش ۱۴۶: آیا کسی که منتظر ایمان آوردن به دعوت است، بر تقلید باقی بماند؟
پرسش ۱۴۷: معنی «ننسها» در آیهی «ما ننسخ من آیة او ننسها»
پرسش ۱۴۸: چگونه فرزندن آدم زیاد شدند؟
پرسش ۱۴۹: حکم مردم و بستگانی که از این دعوت چیزی نمیدانند.
پرسش ۱۵۰: معنی اغیار در دعای امام حسین(ع): «و محوت الاغیار....»
پرسش ۱۵۱: جن از چه زمانی خلق شد؟
پرسش ۱۵۲: گفته شدن زمین به تنهایی در برابر آسمانها.
پرسش ۱۵۳: توکل به خدا و در عین حال عمل کردن با سببها!
پرسش ۱۵۴: سخن خداوند متعال: «الم تری الی الذی حاجّ ابراهیم....»
پرسش ۱۵۵: سخن خداوند متعال: «و هو الذی فی السماء اله و فی الارض اله».
پرسش ۱۵۶: آیهی «و اذا النفوس زوجت»
پرسش ۱۵۷: معنی ماه و خورشید و سجده کردن در این آیه: «و من آیاته اللیل و النهار»
پرسش ۱۵۸: در مورد عقل.
پرسش ١٥٩: قضای نماز و روزهی بیمار.
پرسش ١٦٠: حکم بخار آب انگور در حال جوشیدن.
پرسش ١٦١: آشامیدن خون حیوان ذبح شده به جهت معالجه.
پرسش ١٦٢: حکم فقاع (آب جو).
پرسش ۱۶۳ : حکم کسی که در یکی از تکبیرها اشتباه کند
پرسش ۱۶۴: تربت حسین(ع) تربت قبر است یا اطراف آن
پرسش ۱۶۵: مشخص نمودن بسمله
پرسش ۱۶۶: بستن کراوات
پرسش ۱۶۷: به جا آوردن نافلهی عصر بعد از زوال
پرسش ۱۶۸: گفتن «اعظم» به جای «اعلی» در سجده
پرسش ۱۶۹: خرید و فروش مجسمه و ساختنش
پرسش ۱۷۰: حکم سر راهی و ازدواج نمودنش
پرسش ۱۷۱: کودکان تلقیح مصنوعی
پرسش ۱۷۲: کاشت تخم در رحم زن.
پرسش ۱۷۳: شبیهسازی انسان
پرسش 174: استمنا
پرسش ۱۷۵: نزدیکی قبل از ازدواج.
پرسش ۱۷۶: ازدواج دایم با زن پس از ازدواج موقت
پرسش ۱۷۷: حکم انگشتر
پرسش ۱۷۸: اختلاط و نگاه کردن در حین کار
پرسش ۱۷۹: خوردن مغز استخوان حیوان حلال
پرسش ۱۸۰: چگونگی نَحر و ذبح کردن حیوان
پرسش ۱۸۱: آیا ناشئهی شب به جای نافلهی مغرب کفایت میکند؟
پرسش ۱۸۲: به جا آوردن نافلههای ظهر بعد از زوال
پرسش ۱۸۳: معالجهی زنان توسط مرد در صورت کمبود کادر زن
پرسش ۱۸۴: پوست وارداتی از سرزمینهای بیگانه
پرسش ۱۸۵: خوردن شیر حیوانی که سقط کرده است
پرسش ۱۸۶: نزدیکی بدون پرتاب کردن منی
پرسش ۱۸۷: آیا یک اذان برای نمازهای ظهر و عصر کفایت میکند، با وجود فاصله بین دو نماز
پرسش ۱۸۸: روشها و لوازم جلوگیری از بارداری
پرسش ۱۸۹: زیاد گفتن تشهد در نمازهای واجب
پرسش ۱۹۰: آیا خواهر مادر پدر یا مادرش، محرم است
پرسش ۱۹۱: مایعی که از زن هنگام شهوت بیرون میجهد
پرسش ۱۹۲: شیر، پنیر و ماهی وارداتی
پرسش ۱۹۳: آیا سوزانیدن قرآن کریم جایز است؟
پرسش ۱۹۴: آیا اذان و اقامه بر کودکان واجب است؟
پرسش ۱۹۵: گوشت و مرغ معامله شده به روش اسلامی
پرسش ۱۹۶: حکم الکل صنعتی
پرسش ۱۹۷: همنشینی با مرتد و همکاری با او
پرسش ۱۹۸: باقی ماندن زن با همسرش که ایمان ندارد
پرسش ۱۹۹: حضور بیمار در نماز جمعه
پرسش ۲۰۰: برخی احکام ازدواج موقت
پرسش ۲۰۱: نماز انسان کر و لال
پرسش ۲۰۲: وام گرفتن با بهره از بانکهای خارجی
پرسش ۲۰۳: تبدیل لفظ مهدی به نامش در اذان
پرسش ۲۰۴: جدا کننده در نماز جماعت
پرسش ۲۰۵: فراموش کردن امام جماعت در قرائت سوره بعد از فاتحه.
پرسش ۲۰۶: سقط جنین به خاطر ناقص الخلقه بودنش.
پرسش ۲۰۷: آیا از فاصلهی ٢٠ کیلومتری نماز جمعه واجب است؟
پرسش ۲۰۸: سوال در مورد خمس
پرسش ۲۰۹: وضوی عضوی که عملیات جراحی شکستهبندی رویش انجام شده است.
پرسش ۲۱۰: نماز خواندن زندانی که وقتها را نمیداند.
پرسش ۲۱۱: دریافت اجرت در برابر نماز خواندن.
پرسش ۲۱۲: حکم امتی که کتاب خدا را فروختند.
پرسش ۲۱۳: مصرف کردن عطرهای خارجی و عراقی
پرسش ۲۱۴: سقط کردن جنینی که به چهار ماهگی نرسیده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
به بتول طاهره.... صدیقهی معصومه.... تقیهی نقیهی راضیهی مرضیه.... زکیهی رشیدهی مظلومهی مقهوره.... کسی که حقش غصب شد.... از ارثش محروم شد.... پهلویش شکست.... شوهرش مظلوم واقع شد.... فرزندش شهید شد
فاطمهی زهرا(ع)
حبیبهی مصطفی.... هم دم مرتضی.... سرور زنان، از اولین تا آخرین
بشارت دهندهی انبیا.... قرین زهد و پرهیزگاری.... سیب بهشت جاویدان
بندهی تقصیرکار
ابو زین انصاری
پانزدهم جمادی الاول 1428 هجری قمری([1])
روش و سیرهی انبیا و فرستادگان به این صورت بوده است که از همهی راههای ممکن برای تبلیغ رسالت و هدایت هر چه بیشتر مردمان، استفاده میکردند تا هدایت شامل حال کسی که با خلوص نیّتش خواهان حق و حقیقت باشد، بگردد؛ ولی کسانی هستند که هیچ اهتمامی برای شناخت حق و یاری دادن آن ندارند حتی اگر پردهی گوشهایشان با ندای حق از هم بِدرد! خداوند متعال میفرماید: « و اگر خدا خيری در آنان میيافت، شنوايشان میساخت و حتی اگر هم آنها را شنوا ساخته بود باز هم برمیگشتند و رويگردان میشدند»([3]).
برای اقامهی حجّت بر همهی عالَم، سید احمد الحسن، فرستادهی امام مهدی(ع) شروع به پاسخگویی به سوالات مطرح شده از طریق اینترنت نمود تا رسالت ایشان برای تمام مردم آشکار شود و جایگاه و ارزش علمیای که ایشان از جانب امام مهدی(ع) آورده است بر صدق و درستی اتصال ایشان با امام(ع) گواهی دهد.
تأکید و تمرکز خاصی بر پرسشهای عقایدی و تفسیر آیات متشابه قرآن صورت پذیرفت؛ چرا که پاسخ به این دو مورد از ویژگیهای ائمهی معصومین(ع) میباشد و کسی توان ادعای این علم را جز از طریق ارتباط با عترت پاک پیامبر(ص) ندارد.
در احتجاج امیر المؤمنین(ع) بر کافری آمده است که از او در مورد آیات متشابهی از قرآن سؤال کرد و امام(ع) پاسخش را داد تا این که فرمود: «خداوند برای عِلم، اهلی قرار داد و با این سخن خود اطاعت از آنها را بر بندگان واجب فرمود: « از خداوند اطاعت کنید و از پیامبر اطاعت کنید و همچنین از اولی الامرتان » و با این سخن خود: « و حال آنکه اگر در آن به پيامبر و الو الامرشان رجوع میکردند، حقيقت امر را از آنان درمیيافتند » و همچنین « از خدا بترسید و همراه با راستگویان باشید » و همچنین با این آیه « در حالی که تأويل آن را جز خداوند نمیداند و آنان که قدم در دانش استوار کردهاند » و با این سخن « و از درها به خانهها درآييد » و منظور از خانهها، خانههای علم است که به اوصیا سپرده شد و درهای آن نیز اوصیای آنها میباشند؛ بنابراین هر عملی که از مسیری غیر از این برگزیدگان و ولایت و حدود و شرایع و سنتها و معالم دین آنها انجام نشود، مردود و غیر قابل قابل قبول است و اهل آن در جایگاه کفر میباشند حتی اگر صفت ایمان بر آنها اطلاق گردد.... سپس خداوند کلام خود را به سه دسته تقسیم نمود: قسمتی از آن را طوری قرار داد که عالِم و جاهل از آن اطلاع دارند، و قسمتی دیگر از آن را جز کسی که ذهن خود را پاک کرده و حسّش را لطیف و انتخابش را صحیح نگه داشته باشد، همان کسانی که خداوند سینهشان را برای قبول اسلام گشود، درک نمیکند و قسمتی دیگر که غیر از خدا و ملائکه و استواران در علم، کسی دیگر از آن اطلاع ندارد. خداوند متعال فقط به این جهت این تقسیمات را ایجاد نمود تا اهل باطلی که بر میراث پیامبر(ص) مسلّط شدند نتوانند ادعای چنین علمی را نمایند؛ خداوند این علم را در آنها قرار نداد، تا مجبور شوند به سوی ولیّ امرشان که با تکبّر از اطاعتش رویگردان شدند، رو کنند»([5]).
در این حدیث امیر مؤمنین(ع) با این سخن خود «و قسمتی دیگر که غیر از خدا و ملائکه و استواران در علم، کسی دیگر از آن اطلاع ندارد» تأکید میفرماید که کسی جر اوصیا از آل محمد(ع) آیات متشابه قرآن را نمیداند و همچنین با این سخن خود «خداوند متعال فقط از این رو این تقسیمات را ایجاد نمود تا اهل باطلی که بر میراث پیامبر(ص) مسلّط شدند نتوانند ادعای چنین علمی را نمایند؛ خداوند این علم را در آنها قرار نداد» تأکید مینماید که این علم، دلیل بر شناخت اوصیا از آل محمد(ع) میباشد. به عبارت دیگر خداوند متعال آیات متشابه را به این دلیل در قرآن قرار داد تا به واسطهی آن، شناخت حجّت آل محمد(ع) کامل گردد؛ چرا که کسی جز اوصیا توانایی شناخت این علم را ندارد. بنابراین هنگامی که با این علم بیایند و آن را به تمام مردم ارایه نمایند، این خود دلیلی است بر اینکه آنها اوصیای حق میباشند؛ کسانی که اطاعتشان و گردن نهادن به امرشان واجب است.
در محاجّهای از ابو عبد الله امام صادق(ع) چنین روایت شده است: «چیزی که در آن بهرهای نیست را از خود دور کنید. ای جماعت، به من بگویید آیا ناسخ قرآن از منسوخش و محکمش از متشابهش را میشناسید؟ همانهایی که با آنها از این امّت، گمراهشونده، گمراه و هلاکشونده، هلاک میگردد». در جواب به ایشان گفتند: به همهی این علم دسترسی نداریم (اما بعضی از آن را میدانیم). امام(ع) به آنها فرمود: «گمراهی شما از همین جا آغاز شد»([7]).
بنابراین کسی آیات محکم قرآن را از متشابهش تشخیص نمیدهد مگر اوصیا از آل محمد(ع). پس هر کس با این علم بیاید دلیلی میشود بر اینکه او از اوصیا(ع) است یا به یکی از اوصیا(ع) متصل است؛ به ویژه اگر همگان را به تحدّی و مبارزه بطلبد با همه مناظره کرده و به آنها بفهماند که در پاسخگویی ناتواناند.
اکنون این، سید احمد الحسن، فرستاده و وصیّ امام مهدی(ع) است که چهار جلد کتاب متشابهات را منتشر نمود و همهی علما را به پاسخگویی بر آن فراخواند و تا کنون کسی به آن پاسخی ارایه نداده است. سپس اقدام به پاسخگویی به پرسشهای جویندگان حق و حقیقت از سراسر عالم اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی نمود تا حجّت بر همه کامل شود و بهانهای برای بهانهجویان باقی نگذارد.
در این کتاب پاسخهای کافی و وافیِ سید احمد الحسن، وصی و فرستادهی امام مهدی(ع) همراه با مسایل خطّی که پاسخشان از ایشان درخواست شده است را خواهید یافت و برای بهرهمند شدن عموم مردم و اطلاع یافتن همگان بر علم آل محمد(ع) اقدام به نشر آن در این کتاب (پاسخهای روشنگر بر بستر امواج) نمودیم که جلد اول آن پیشتر منتشر شد و جلد دوّم آن هماکنون در پیشگاه شما است.
و حمد و سپاس تنها سزاوار پروردگار عالمیان است، و سلام و صلوات خداوند بر محمد مصطفی و بر اوصیای ایشان ائمه و مهدیین باد و کسانی که به آل محمد، سِتَم روا داشتند به زودی خواهند دانست که به کدامین بازگشتگاه باز خواهند گشت و عاقبت، از آنِ پرهیزگاران است.
شیخ ناظم عقیلی - 14 ذی القعده 1428 هـ.ق([8])
[1] - 11 خرداد 1386 هجری شمسی (مترجم).
1- الأنفال: 23.
[3] - انفال: 23.
[4]- الاحتجاج: ج1 ص358 – 370، وسائل الشيعة (آل البيت): ج72 ص194، جامع أحاديث الشيعة: ج1 ص177.
[5] - احتجاج: ج 1 ص 358 تا 370 ؛ وسایل الشیعه آل البیت: ج 72 ص 194 ؛ جامع احادیث شیعه: ج 1 ص 177.
[6]- تحف العقول لابن شعبة الحراني: ص 349.
[7] - تحف العقول ابن شعبهی حرانی: ص 349.
[8] - 3 آذر 1386 هـ ش (مترجم).