جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامخداوند متعال فرمود: (قسم به خورشید و نورش، قسم به ماه وقتی بعد از خورشید بیاید، قسم به روز وقتی خورشید را روشن گرداند)([2])، روز به روز خداوند سبحان با فضل و مِنتَّش از چشمان ما گِل ماده را میزُداید، تا بازگردیم و همانطور که خداوند عزوجل برای ما اراده کرده، ببینیم، و آیات بزرگی که به واسطه آن برای آفریدگانش تجلی کرده را مشاهده کنیم و به واسطه آن خداوند، خودش را برای آنان معرفی میکند، و به آنان تَفضُل میکند ونعمت و کَرم میبخشد.
یکی از آن آیات بزرگ، وجود حجت خداوند -جل و علا- در بین ما که مسائل را برای ما روشن میسازد، همانطور که خداوند متعال فرمود:( ای اهل کتاب، پیامبر ما به سوی شما آمده که بسیاری از چیزهایی از کتاب (آسمانی خود) را که پوشیده میداشتید برای شما بیان میکند، و از بسیاری (خطاهای شما) در میگُذرد. قطعاً برای شما از جانب خدا روشنایی و کتابی روشنگر آمده است)([4])، بله به خدا قسم برای ما از سوی خداوند نور و کتاب آشکار آمده است، و به ذهن مردم نمیرسید که رؤیا یا چیزی که به اصطلاح به آن خوابها میگویند، وسیله شناختی باشد که از طریق آن حق آشکار میشود و بدی و خُبث باطن را از آن نفی میکند و از حقیقتی پرده بر میدارد که پنهان و مخفی بوده، وآن این که نفس انسان ظرفی برای کلمات خداوند سبحان است، و به خاطر همین خداوند بزرگ، او را آفریده است.
این نفس ظرفی است و ریزش در این ظرف به حَسب پاکی واخلاص آن است ( فردی که نفسش را پاک نموده، رستگار میشود)([6])، ریزش کلمات خداوند سبحان در ملکوت است، عالَمیکه در آن بهاندازه یک چشم به هم زدن از خداوند عصیان نشده است، و آن بر شروع بخشش عطاکننده و فضل او دلالت میکند، و همچنین آن بیانی برای مردم مبنی بر این که همه آنان در مشروع پیامبران و فرستادگان خداوند سبحان هستند، ولی متأسفانه آنان بَهره خود را از بین بردند و پروردگارشان را به خَشم آوردند.
امروزه در این دعوت مبارک، اِعتبار ملکوت خداوند بازگشته است، چیزی که مردم آن را به سبب فرو رفتن در عالم ماده از بین بردند، به طوری که گِل آن وارد گوشها و چشمان شده و متأسفانه بسته شدند، و از شنیدن حق از خداوندِ حق و بدون واسطه، محروم گشتند، و بدون این که درب برای فلانی یا فلانی باز بشود تا به ناقل خبر یا متن خبر شک کنند، و این خبری است که افرادی آن را نقل نکردند، بلکه به صورت مستقیم در ظرفی که خداوند سبحان آن را مکانی برای این مسائل قرار داده از سوی خداوند سبحان فرستاده شده است.
دور از ذهن نیست که در این دعوت مبارک جنگ برای اثبات رؤیا به عنوان یک طریق الهی برای هدایت است که نمیتوان آن را انکار کرد، مگر از روی نادانی و لجاجت، و به ذهن خواننده خُطور نکند که معنای جنگ در اینجا، دعوت به عنف است، بلکه کاملاً برعکس است، و آن همان دعوت حقیقی به اسلام حقیقی است، چون معنای جنگ در اینجا همان جنگ حقیقی با مَنیَّت که آن یک حجاب ظلمانی در نفس انسانی که به نور خداوند سبحان تشکیک وارد میکند و آن را در عالم مادی حَبس میکند، مادهای که عدمِ قابلِ وجود است، یعنی در نتیجه عالمیآست که عدم است و حقیقت نیست، هرچند بهرهای از وجود دارد و این بهره به واسطه نور خداوند سبحان اُستوار شده است، و این عالم فقط برای امتحان است، و عوالم حقیقی عوالمی هستند که به نور حق نزدیک میشوند.
ملکوت عالمیآست که از عالم دنیا به نور حق نزدیکتر است، و آن عالم اطاعت است، و آن چه بنده در آن میبیند همان حقی است که از نزد حق است و در آن گمراهی یا فریب دادن نیست، و به همین خاطر تیرهای فقهای آخرالزمان و افرادی که سخنان آنها را میگویند، به آن مُتوجه است، تا مردم در حقی که در عالم ملکوت میبینند، تشکیک وارد کنند، عالمیکه خداوند به برکت وجود وصی و فرستاده امام مهدی(ع) دربهای آن را باز نموده است فقط این نیست، و یمانی(ع) -وصی و فرستاده امام مهدی(ع)- روشن ساخت که آنچه از ملکوت میآید، شناخت الهی بزرگی است برای آن چه که فرد در ملکوت میبیند، و چه بسا در به دست آوردن این شناخت، عمر از بین برود، و شاید به دست بیاید یا به دست نیاید، ولی با بالارفتن روح او به عالم ملکوت، آن شناخت را به دست میآورد، در طول زمانی که از چند لحظه هم نمیگذرد، برای درک این مطلب گوهری ملکوتی را نقل میکنم و این رؤیای یکی از برادران است که خداوند سبحان او را مُوفق نموده است که کلمات او را در عالم ملکوت به دوش بِکِشد، و تأویل قائم آل محمد و یمانی آنان(ع) را در مورد این کلمات نقل میکنم، کلماتی که این برادر در ملکوت خداوند سبحان دیده است و منظور از آن را متوجه نشده است و سؤالش را به قائم آل محمد و یمانی آنان(ع) فرستاده است، سؤال این گونه است:
سؤال/ ۴۹۰: بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلِّ علی محمد وآل محمد الأئمة والمهدیین وسلم تسلیماً.
آقا و مولای من، ای فرزند رسول الله، درود پروردگار من بر تو و پدران پاک و مهدیین از فرزندانت.
آقا و مولای من، رؤیایی دیدم که از تفسیر و گرفتن عِبرت از آن ناتوان هستم، آقای من، به سمت شما رو آوردم تا مقصود از رؤیایم را بفهمم: آقای من، بنده و تعدادی از دانشجویان به سمت کشور خارجی برای تحصیل علم رفتیم، ولی زمانی که به آن شهر رسیدیم متوجه شدیم که آنجا به درد ما نمیخورد، میخواستیم از آن بیرون برویم، برادرانی که با من بودند در مورد راه صحیح و شرح علت مناسب برای فردی که به این شهر فرستاده شدیم اختلاف داشتند، اِنگار به آنان میگفتم: سخنتان را یکی کنید و سخنی را بگویید که پیامبر خدا موسی به قومش فرمود.
سخن پیامبر خدا موسی به قومش که مُتناسب با این حال ما بود چیست؟ آیا این سخن با قضیه امام مهدی(ع) مُرتبط است؟ درچنین جایگاهی چه نصیحتی به من میکنید؟
پاسخ به این صورت آمد، و من این پاسخ الهی را رها میکنم تا خود در مورد آن سخن بگوید، بدون اینکه تَعلیقی به آن بزنم، و از خدای سبحان میخواهم که در این رؤیا و در تاویل آن، راهی برای هدایت خواننده باشد تا حق و دعوت کننده آن را بشناسد و برای یاری آن عمل کند، پاسخ سید احمد الحسن در مورد رؤیا این چنین است:
[بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین، وصلی الله علی محمد وآل محمد الأئمة والمهدیین وسلم تسلیماً.
خدابه شما توفیق دهد، بِدان که بعد از صیحه جبرئیل، صیحه ابلیس میآید، و بعد از هر صیحه حقی صیحه باطلی میآید، همان گونه که دعوت حق و دعوت کننده حق را میشنوی، باید در کنار آن امتحانی باشد و از شیاطین انسان و جن شبهاتی را میشنوید که میخواهند به واسطه آن حق را بپوشانند، و با آن مردم را از راه مستقیم دور کنند، و این رؤیای شما پاسخ مناسب به شیعه مَراجع و یا یاوران و یاران آنهاست، افرادی که تقلید از غیر معصوم را با هواهای خود واجب کردند، و برای خودشان گوساله و سامری قرار دادند و از راه راست گمراه شدند، و خداوند برای شما بیان میکند که پاسخ مناسب به آنان وقتی شما را به دوری از حق دعوت میکنند، این سخن موسی(ع) به اَمثال این هاست:(چون موسی به قوم خود گفت: ای قوم من، شما با (به پرستش) گرفتن گوساله، بر خود ستم کردید، پس به درگاه آفریننده خود توبه کنید، و خودتان را به قتل برسانید، که این (کار) نزد آفریدگارتان برای شما بهتر است. پس (خدا) توبه شما را پذیرفت، که او توبهپذیر مهربان است)([7]).
همچنین سخن موسی(ع) به قومش برای آنان مناسب است: (و (یاد کن) زمانی را که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من، نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آن گاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد، و شما را پادشاهانی ساخت، و آنچه را که به هیچ کس از جهانیان نداده بود، به شما داد)([8]). با آن میتوانید آنان را نصیحت کنید و وصیت رسول الله محمد(ص) را به یادشان بیاورید، وصیتی که امامان ومهدیین(ع) در آن منصوب شدهاند (زمانی که در میان شما پیامبرانی قرار داد وشما را پادشاهانی قرار داد) ، واجب است که شما و در میان خود نعمت بزرگ خداوند به میمنت اتباع حق و تمسک جستن به وصیت رسول الله حضرت محمد(ص) شکر نمایید، و خداوند به شما چیزی داده که به فردی از جهانیان نداده است، بخصوص که شما در این امت وقتی که برای شما رَهبرانی قرار داد که بهترین آفریدگان خداوند سبحان هستند و آنان محمد وآل محمد(ع) -امامان ومهدیین- هستند، ( ای قوم، نعمت خداوند بر شما را یاد کنید، وقتی در میان شما پیامبرانی قرار داد وشما را پادشاهانی قرار داد، و به شما چیزی داد که به فردی از جهانیان نداده است)].
آیا اُمتی که به حضرت محمد(ص) -اشرف کاینات- مُنتسب است، کوتاهی بزرگ خود را در حق بخشش بزرگ الهی جُبران میکند، وقتی که خداوند با ظهور دعوت کننده حق -یمانی آل محمد(ع) - به آنان تَفضُّل نموده است، و اوبه آنان همانطور که موسی(ع) به قومش گفت، خطاب میکند:
﴿یا قَوْمِ اذْکرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیکمْ إِذْ جَعَلَ فِیکمْ أَنبِیاء وَجَعَلَکم مُّلُوکاً وَآتَاکم مَّا لَمْ یؤْتِ أَحَداً مِّن الْعَالَمِینَ﴾ موسی قائم آل ابراهیم(ع) است و اَحمد(ع) قائم آل محمد(ع) است، و جالب است که مسلمانان صلوات ابراهیمی را زمزمه میکنند-همانطور که این نام را آنان به این صلوات میگویند- بدون این که راز آن را بدانند!
تا این که قائم آل محمد سید احمدالحسن(ع) راز آن را در متشابهات بیان کرده است، من آن را برای فایده و تذکر نقل میکنم، به خاطر اِمتثال سخن خداوند متعال: (تذکر بِده، چون تذکر برای مؤمنین فایده دارد)([10]).
این سؤال و پاسخ سید احمدالحسن(ع) در مورد این مطلب است:
[سؤال/ ۱۱۷: اللهم صلِّ علی محمد وآل محمد کما صلیت علی إبراهیم و آل إبراهیم" خدایا بر محمد و آل محمد درود بفرست، همانطور که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، مشخص است که محمد و آل محمد از ابراهیم و آل ابراهیم افضلترند، پس چگونه از خداوند درخواست میکنیم که همانطور که بر ابراهیم و آل ابراهیم(ع) درود فرستاده بر محمد وآل محمد(ع) درود بفرستد، آیا این گونه نیست که درود بر محمد و آل محمد از درود بر ابراهیم و آل ابراهیم(ع) با فضیلتتر باید باشد؟؟
پاسخ: درود بر محمد و آل محمد به معنای این است که از خداوند -سبحان و متعال- درخواست میشود که برای محمد و آل محمد(ع) گشایشی حاصل شود و قائم آنان را آشکار کند، به همین خاطر با درود بر ابراهیم و آل ابراهیم همراه شده است، چون خداوند سبحان و متعال در فَرَج ابراهیم و آل ابراهیم(ع) تعجیل نموده و قائم آنان را آشکار کرده است و او پیامبر خدا موسی(ع) بود.
و درخواست از خداوند برای درود بر محمد و آل محمد(ع) همانطور که بر ابراهیم و آل ابراهیم(ع) درود فرستاده شده، به معنای این است که خداوندا، قائم آل محمد(ع) را آشکار کن، همانطور که قائم آل ابراهیم(ع) را آشکار نمودی، و ایشان همان حضرت موسی(ع) بودند، بنی اسرائیل مُنتظر موسی(ع) بودند، همانطور که الان مسلمانان منتظر امام مهدی(ع) هستند].
ستایش بسیار و پاک مخصوص خداوند است، به خاطر این که ما را اهل زمان قائم آل محمد(ع) قرار داد، وبا مِنَّت و فَضل خود بر ما، به ما توفیق شناخت حق و دعوت کننده او قرار داد، شناخت ما بهاندازه ماست، نه بهاندازه خداوند سبحان، از مولای عزوجل میخواهیم که ما را با سخن ثابت اُستوار بدارد و ما را در نصرت اهل ولایتش قبول کند، اوست که شنونده و پاسخ دهنده دعای دعوت کننده -زمانی که او را میخواند- است...
والحمد لله وحده وحده وحده.
هیأت علمی انصار امام مهدی(ع) (خداوند در زمین تمکینش دهد)
استاد زکی انصاری
۶ /ماه مبارک رمضان/ ۱۴۳۲ هـ.ق
۶/ آوریل/۲۰۱۱
*****
[1]- الشمس: 1 – 3.
[2]- شمس: 3 – 1.
[3]- المائدة: 15.
[4]- مائدة: 15.
[5]- الشمس: 9.
[6]- شمس: 9.
[7]- البقرة: 54.
[8]- المائدة: 20.
[9]- الذاريات: 55.
[10]- ذاریات: 55.