جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامإصدارات أنصار الإمام المهدي(ع)
انتشارات انصار امام مهدی(ع)
سید احمد الحسن
تحقيق اللجنة العلمية لأنصار الإمام المهدي(ع)
گردآوری و تنظیم: هیأت علمی انصار امام مهدی(ع)
لمعرفة المزيد حول دعوة السيد أحمد الحسن(ع) يمكنكم الدخول إلى الموقع التالي:
www.almahdyoon.org
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دعوت مبارک سید احمد الحسن(ع) به تارنماهای زیر مراجعه نمایید.
www.almahdyoon.co
www.almahdyoon.co/ir
پاسخهای روشنگر بر بستر امواج
جلد هفتم
که شامل دو بخش است:
بخش اول: پاسخهای سید احمد الحسن وصی و فرستاده امام مهدی(ع)
که شامل پنج محور است:
اول: پرسشهای قرآنی و تفسیر
دوم: پرسشهای عقایدی
سوم: پرسشهای فقهی
چهارم: پرسشهای متفرقه
پنجم: تعبیر رؤیا
بخش دوم: پاسخهای انصار امام مهدی(ع)
پرسش ۶۴۹: آیهی ﴿وَ إِذا ذُكِرَ اللهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذينَ....﴾
پرسش ۶۵۰: آیا این سخن حق تعالی ﴿قالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرين﴾ بر وجود بیش از یک منظر دلالت میکند؟
پرسش ۶۵۱: تفسیر آیهی ﴿وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا﴾
پرسش ۶۵۲: چرا مریم در سخن حق تعالی ﴿يا أُخْتَ هارُونَ....﴾ خطاب شده؟
پرسش ۶۵۳: معنی نفوذ کردن درآیهی﴿يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا... فَانْفُذُوا...﴾
پرسش ۶۵۴: پدر ابراهیم کیست؟ منظور از ﴿موعدة﴾ در ﴿وَ ما كانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهيمَ لِأَبيهِ إِلاَّ عَنْ مَوْعِدَةٍ﴾ چیست؟
پرسش ۶۵۵: مخاطب این آیه کیست؟ ﴿فَإِنْ كُنْتَ في شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذينَ يَقْرَؤُنَ....﴾
پرسش ۶۵۶: معنی «نسیء» در ﴿إِنَّمَا النَّسيءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ...﴾
پرسش ۶۵۷: تفسیر آیهی: ﴿وَ ما كانَ اللهُ لِيُضِلَّ قَوْماً بَعْدَ إِذْ هَداهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُمْ...﴾
پرسش ۶۵۸: معنی آیهی: ﴿إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا﴾
پرسش ۶۵۹: تفسیر آیات: ﴿ق وَ الْقُرْآنِ الْمَجيدِ *... هذا شَيْءٌ عَجيب﴾
پرسش ۶۶۰: فرق بین جنتین در آیات ﴿وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ﴾ و ﴿وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ﴾
پرسش ۶۶۱: معنی سخن حق تعالی: ﴿خالِدينَ فيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ...﴾
پرسش ۶۶۲: تفسیر آیات: ﴿طه * ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى...﴾
پرسش ۶۶۳: معنی آیهی ﴿وَ لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَا مِنكُم مَّلَائِكَةً فِی الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ﴾
پرسش ۶۶۴: معنی احیا، وفات، رفع و نسخ وارد شده در قرآن کریم.
پرسش ۶۶۵: آیا بین آیات ﴿و تخشی الناس....﴾ و ﴿لا یخشون احداً﴾ تعارضی هست؟
پرسش ۶۶۶: قرائت سه بار سورهی توحید معادل قرائت قرآن است. آیا عدد سه ارتباطی با توحید دارد؟
پرسش ۶۶۷: اصول دین چند تا است؟
پرسش ۶۶۸: آیا خدا وجود دارد؟
پرسش ۶۶۹: ستارهی مشرقی که مجوس را به عیسی هدایت کرد، چه بود؟
پرسش ۶۷۰: منظور از (بسیاری چیزها) که عیسی با (و بسيار چيزهای ديگر نيز دارم...) قصد کرد، چیست؟
پرسش ۶۷۱: آیا نظریهی تکامل داروین، صحیح است؟
پرسش ۶۷۲: آیا این سخن عیسی ﴿وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ...﴾ در انجیل وجود دارد؟
پرسش ۶۷۳: معنی (صَدْرُ الْخَلائِقِ) در دعای ندبه (اَيْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُوالْبِرِّ وَالتَّقْوى) چیست؟
پرسش ۶۷۴: گاهی حس میکنیم چیزی که برایمان اتفاق میافتد، پیشتر اتفاق افتاده.
پرسش ۶۷۵: چگونه انسان در ماه رمضان معصیت میکند درحالیکه شیاطین در بند هستند؟
پرسش ۶۷۶: چگونگی توفیق بین «رضایت به قضا» و «دستور به دعا کردن».
پرسش ۶۷۷: تأویل قرآن و متون شرعی.
پرسش ۶۷۸: پوشیدن و (استفاده از) صلیب.
پرسش ۶۷۹: تصرف در ثلث وصیت مخصوص به نیازمندان.
پرسش ۶۸۰: عِدّهی حامله شده از زنا و ازدواج با او در عِدّهاش.
پرسش ۶۸۱: خلوت کردن با زنان به جهت درمان.
پرسش ۶۸۲: قرارداد پیشفروش.
پرسش ۶۸۳: تجارت طلا، نفت، بورس نقد، سهام و غیره بر بستر اینترنت.
پرسش ۶۸۴: آموزش فنون رزمی به زنان در باشگاه ورزشی مردانه
پرسش ۶۸۵: خرید کالای مسروقه.
پرسش ۶۸۶: حضور در مجالس مؤمنان بدون رضایت مادر.
پرسش ۶۸۷: حکم خون موجود در مرغ پس از تمیز کردنش.
پرسش ۶۸۸: اعتماد بر سخن فروشندهی نامسلمان در تزکیه بودن ماهی.
پرسش ۶۸۹: بسنده کردن به اذان تلویزیون.
پرسش ۶۹۰: استفاده کردن از اسپری تنگی نفس در حین نماز.
پرسش ۶۹۱: فرستادن فرزندان به مدارس مختلط.
پرسش ۶۹۲: حکم ازدواج با داشتن زن هاشمی.
پرسش ۶۹۳: حکم گیاه شاهدانه.
پرسش ۶۹۴: مصرف کردن مال مخصوص بیمار برای خانه و خانواده.
پرسش ۶۹۵: مهریهی بهتر در زمان کنونی.
پرسش ۶۹۶: کار کردن در محل فروش پیتزای گوشت خوک.
پرسش ۶۹۷: عدم التزام به برخی احکام شرعی مخصوص زنان.
پرسش ۶۹۸: حکم وجود داشتن رنگ ناخن در داخل ناخن.
پرسش ۶۹۹: پاک کردن تشک کلفت از ادرار با بخار و آب.
پرسش ۷۰۰: درخواست مهریهی همسر.
پرسش ۷۰۱: مشخص کردن رویت هلال برای شروع ماه.
پرسش ۷۰۲: حکم آواز خواندن برای نوزادان و سایرین.
پرسش ۷۰۳: آیا کسی که به بیماری اوتیسم دچار شده، مکلف به احکام شرعی است؟
پرسش ۷۰۴: حضور زن در رسانههای اعلام جمعی.
پرسش ۷۰۵: نذر کردن زن بدون اجازهی همسرش.
پرسش ۷۰۶: حکم کار کردن بنیاد وابسته به جناحهای سیاسی.
پرسش ۷۰۷: مشخص کردن فجر صادق.
پرسش ۷۰۸: حکم جواب تفصیلی از تحقیقات دربارهی مرد یا زن هنگام ازدواج.
پرسش ۷۰۹: گرفتن غرامت بابت ضرر و زیان مالی یا جانی.
پرسش ۷۱۰: زدن کودکان با هدف تربیتشان.
پرسش ۷۱۱: جلوگیری از اجرای پروژهها مگر در صورت دریافت عوض.
پرسش ۷۱۲: منع کردن صیادان از صید.
پرسش ۷۱۳: صید ماهیها و پرندگان با استفاده از سم.
پرسش ۷۱۴: حکم ماهی مردهی گیر کرده در تور صیادی.
پرسش ٧١٥: کار کردن در بانکها و جعل مدارک تحصیلی.
پرسش ٧١٦: اهدای عضو پس از مرگ.
پرسش ٧١٧: نماز خواندن با مخالفان.
پرسش ٧١٨: زنی از شوهرش شکایت میکند و طلاق میخواهد.
پرسش ۷۱۹: طلاقنامه از محکمهی شرعی.
پرسش ۷۲۰: حکم اموال اضافی پس از توزیع حقوق کارکنان در یک شرکت وابسته به حکومت
پرسش ٧٢١: چرا غواصی در دریا روزه را باطل میکند؟
پرسش ٧٢٢: دروغ گفتن برای اصلاحگری!
پرسش ۷۲۳: عضو هیأت منصفه بودن.
پرسش ۷۲۴: امرار معاش کردن از طریق ورزش.
پرسش ۷۲۵: دریافت دستمزد در قبال فعالیت برای کاندیدای مجلس مشاورهای.
پرسش ۷۲۶: حکم شاهمیگو و خرچنگ دریایی.
پرسش ۷۲۷: دادن خمس و زکات.
پرسش ۷۲۸: سوگند دروغ به قرآن برای رهایی از تهمت.
پرسش ۷۲۹: شوهرش به امام توهین میکند؛ چگونه با او رفتار نماید؟
پرسش ۷۳۰: گرفتن ناخنها شبهنگام.
پرسش ۷۳۱: خارج شدن آب مرد از زن بعد از غسل کردن.
پرسش ۷۳۲: روزه در روز عاشورا.
پرسش ۷۳۳: لمس بدن مرده با دستکش.
پرسش ۷۳۴: آیا میتوان وقف را از مسجد جامع به مدرسه تغییر داد؟
پرسش ۷۳۵: ارث بردن زن بدون داشتن فرزند.
پرسش ۷۳۶: چگونگی رفتار با فرزندی که اعمال زشت لواط انجام داده است.
پرسش ۷۳۷: سؤالی در مورد ارث.
پرسش ۷۳۸: خریدن خانه از شرکت ساختمانی با اقساط بهرهدار.
پرسش ۷۳۹: اگر خانواده حقوق داشته باشد، آیا پرداختن نفقه از همسر ساقط میگردد؟
پرسش ۷۴۰: بازی بیلیارد و سالن پلی استیشن.
پرسش ۷۴۱: حکم کار در بانک.
پرسش ۷۴۲: کار در بانکهای ربَوی.
پرسش ۷۴۳: آیا پرداختن پول مختص حج عمره، واجب است؟
پرسش ۷۴۴: مصرف کردن خمس برای دعوت.
پرسش ۷۴۵: اضطرار در استفاده از مرطوب کنندهی دهان در حال حج عمره.
پرسش ۷۴۶: آیا میتوان عقیقه را با پولی برای کمک به مؤمنان تبدیل نمود؟
پرسش ۷۴۷: حکم زنی که کودک عطر زدهای را حمل میکند.
پرسش ۷۴۸: عدالت بین همسران.
پرسش ۷۴۹: حکم وجود داشتن خون موجود در تخم مرغ
پرسش ۷۵۰: خوراکیهای اصلاحشدهی ژنتیکی و کنسرو شدهی شیمیایی.
پرسش ۷۵۱: کاشت دندان مصنوعی از پروتئین بدن و استخوان خوک.
پرسش ۷۵۲: پرسشی در خصوص غرفههای انصار امام مهدی (ع) در پالتاک.
پرسش ۷۵۳: غیبت حرام.
پرسش ۷۵۴: برنامههای رایانهای هک شده.
پرسش ۷۵۵: عمل به استخارهی امام صادق (ع).
پرسش ۷۵۶: به تأخیر انداختن ازدواج به خاطر درس خواندن.
پرسش ۷۵۷: آیا جایز است خطبهی نماز جمعه در جایی باشد و نماز در جایی دیگر؟
پرسش ۷۵۸: پرسشی در خصوص فجر در غروب.
پرسش ۷۵۹: نماز در قطب و مناطقی که مدتی خورشید در آنها نمیتابد.
پرسش ۷۶۰: آیا سرمه اشکالی به وضو وارد میکند؟
پرسش ۷۶۱: آیا مصافحه (دست دادن) مؤمنان بعد از نماز، سنّت است؟
پرسش ۷۶۲: واجبات شوهر در قبال همسر و فرزندانش.
پرسش ۷۶۳: استفاده از گردنبند برای مردان
پرسش ۷۶۴: شاهد بودن در عقد ازدواج غیر مؤمن.
پرسش ۷۶۵: چه کند اگر شوهرش مؤمن به حق نباشد؟
پرسش ۷۶۶: آیا نوهها از پدر بزرگ ارث میبرند؟
پرسش ۷۶۷: محرمات ذبحشده چیست؟
پرسش ۷۶۸: آیا ذبح کردن با هر چاقویی مجاز است؟
پرسش ۷۶۹: آیا عبادتها بر کودکان واجب است؟
پرسش ۷۷۰: مشاهدهی فیلمهای توهینآمیز به انبیا.
پرسش ۷۷۱: حکم خرید و فروش کالاهای تقلبی
پرسش ۷۷۲: آیا زدن واکسن جایز است؟
پرسش ۷۷۳: نگهداری از حیوانات اهلی.
پرسش ۷۷۴: حکم کاروَرزیهای پزشکی برای دانشجویان رشتهی پزشکی.
پرسش ۷۷۵: آیا زیارتی هست که ثوابی معادل حج داشته باشد؟
پرسش ۷۷۶: فِر کردن مو برای زن.
پرسش ۷۷۷: حکم خوردن هشتپا.
پرسش ۷۷۸: دادن صدقه به نیازمند، حتی اگر بتپرست باشد.
پرسش ۷۷۹: کشتن جانوران مضرّ.
پرسش ۷۸۰: آیا واجب است مسلمان از دولت شناسنامهی رسمی دریافت کند؟
پرسش ۷۸۱: دادن رشوه برای استخدام.
پرسش 782: عبادت در سیارهای دیگر
پرسش ۷۸۳: حکم کفیر (شیرهی قارچ هندی).
پرسش ۷۸۴: پرسشی در خصوص کارمند و تاجر.
پرسش ۷۸۵: حکم کرم حاوی کولاژین.
پرسش ۷۸۶: پرسشهایی از پوشیدن مشکی، قمهزنی، رو بند (پوشینه) و شهادت در اذان
پرسش 787: سوالی در مورد ارث
پرسش ۷۸۸: آیا کسی که ریشش را میتراشد، شهادتش صحیح است؟
پرسش ۷۸۹: کار برای شرکت آمریکایی.
پرسش ۷۹۰: کثیر الشک در نماز.
پرسش ۷۹۱: حکم بازی شطرنج.
پرسش ۷۹۲: کارتهای اعتباری برخی بانکها.
پرسش ۷۹۳: حکم بازی بیلیارد.
پرسش ۷۹۴: پرسشهایی از تجارت، موضع سجده، عمل زیبایی، مخدرها و سایر موارد.
پرسش ۷۹۵: ثبت نام برای حج با مبلغی که بهره به آن تعلق میگیرد.
پرسش ۷۹۶: حکم فروختن اسلحه.
پرسش ۷۹۷: تجارت با غیر مؤمنان به دعوت حق.
پرسش ۷۹۸: چند پرسش در خصوص امور مالی و تطهیر.
پرسش ۷۹۹: دعایی برای شفا
پرسش ۸۰۰: آیات قرآنی که برای شفای بیمار قرائت میشود.
پرسش ۸۰۱: درخواست ارسال دعا
پرسش ۸۰۲: یاری دادن واجب بر مکلّف
پرسش ۸۰۳: بهترین ورد و ذکر
پرسش ۸۰۴: آیا درست است که اصل و ریشهی کردها از جن است؟
پرسش ۸۰۵: زندگی، علی است، وگرنه آتش
پرسش ۸۰۶: سؤالاتی در خصوص آیات اسلام، ارث، شهادت و حقوق مدنی زنان
پرسش ۸۰۷: سؤالی از سند روایت وصیت مقدس
پرسش ۸۰۸: سوالاتی در مورد آیه ارث و حضرت به دارآویختن حضرت عیسی(ع)
پرسش ۸۰۹: قسم برائت.
پرسش ۸۱۰: آیا آمدن آیهی ﴿يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ....﴾ در استخاره خوب است؟
پرسش ۸۱۱: درمان حسد.
پرسش ۸۱۲: خالد، اسم یکی از انبیا است.
پرسش ۸۱۳: رؤیای حمل شیر و فروختن آن.
پرسش ۸۱۴: رؤیای بردن نان مرغوب.
پرسش ۸۱۵: رؤیای حشرات عجیب سیاه.
پرسش ۸۱۶: معنی (مهدی در همه جا وجود دارد) در رؤیا.
پرسش ۸۱۷: رؤیای خارج شدن از دعوت حق.
پرسش ۸۱۸: رؤیای هدایت مردم و رسانیدن حق به آنها.
پرسش ۸۱۹: رؤیای اینکه گویی در سپاه امام علی(ع) هستم.
پرسش ۸۲۰: رؤیای نور متراکم و بودن نوزاد در دست راست.
پرسش ۸۲۱: رؤیاهایی در خصوص شهادتین، مهدی(ع)، ماهها و غیره.
پرسش ۸۲۲: رؤیای زفاف و پوشیدن لباس عروسی.
پرسش ۸۲۳: رؤیای شکافته شدن مهر نماز و شکسته شدنش.
پرسش ۸۲۴: رؤیای گرفتن قرآن و قرار دادن دست بر روی آن.
پرسش ۸۲۵: رؤیای از بین بردن مانع سنگی از سر راه مردم.
پرسش ۸۲۶: رؤیای پدرم و بحث دربارهی دعوت یمانی.
پرسش ۸۲۷: رؤیای یمانی و نزدیک بودن فرج.
پرسش ۸۲۸: رؤیای فرار کردن و نجات.
پرسش ۸۲۹: رؤیای سیاره و ستاره.
پرسش ۸۳۰: رؤیای امیر المؤمنین(ع)
پرسش ۸۳۱: رؤیای گم کردن کفش و رفتن پا برهنه.
پرسش ۸۳۲: رؤیای زیارت امام حسین(ع) و رسیدن به کشتی نجات.
پرسش ۸۳۳: رؤیای سوار شدن ماشین و بالا رفتن از ساختمانی که پله دارد.
پرسش ۸۳۴: رؤیای رسول خدا(ص) و شبیه شدن به او.
پرسش ۸۳۵: حکم گرایپ واتر برای کودکان.
پرسش ۸۳۶: سؤالی از خمس.
پرسش ۸۳۷: ازدواج پیامبر(ص) با بیش از یک زن.
پرسش ۸۳۸: میخواهم پروردگار اعلی را عبادت کنم
پرسش ۸۳۹: فرق ازدواج متعه (موقت) با زنا
پرسش ۸۴۰: امام کجا است؟ یادش در قرآن کجا است؟ پرسشهایی از صاحب دعوت حق
پرسش ۸۴۱: پرسشهای در خصوص صاحب دعوت حق.
پرسش ۸۴۲: دلیل امامان دوازدهگانه و مهدیین دوازدهگانه.
پرسش ۸۴۳: چگونه امام مهدی (ع) جهان را تغییر میدهد؟
پرسش ۸۴۴: چگونه یقین کنم او مهدی(ع) است؟
پرسش ۸۴۵: نشانههای یمانی در سیرهی امامان هدایتگر.
پرسش ۸۴۶: درخواست مناظره.
پرسش ۸۴۷: تحقیق و درخواست حقیقت از خداوند.
پرسش ۸۴۸: اهدای ثواب نماز و خواندن قرآن به امام معصوم.
پرسش ۸۴۹: ادعای رویت پیش از صیحه و سفیانی.
پرسش ۸۵۰: سفیانی کیست؟ و مسابقهی میان او و یمانی کجا است؟
پرسش ۸۵۱: وصیت از دوازده مهدی میگوید و علی (ع) را به نام مهدی مخصوص میگرداند. آیا تناقضی نیست؟
پرسش ۸۵۲: معجزهای میخواهم.
پرسش ۸۵۳: آیا در حالی که یمانی برای عموم ظاهر نیست، پیروی از او بر مردم واجب است؟
پاسخهای روشنگر بر بستر امواج
جلد هفتم
که شامل دو بخش است:
بخش اول: پاسخهای سید احمد الحسن وصی و فرستاده امام مهدی(ع)
که شامل پنج محور است:
اول: پرسشهای قرآنی و تفسیر
دوم: پرسشهای عقایدی
سوم: پرسشهای فقهی
چهارم: پرسشهای متفرقه
پنجم: تعبیر رؤیا
بخش دوم: پاسخهای انصار امام مهدی(ع)
همانا که خلیفه خداوند در زمینش را با راهها و روشهای بسیاری شناختیم که مهمترین آنها عبارتنداز:
راه اول: همان راهی است که به واسطهی آن، فرشتگان، سروَر و پدرمان حضرت آدم(ع) را شناختند؛ همان نص و تصریح الهی. خداوند سبحان تصریح میفرماید که آدم(ع) خلیفه و جانشینش در زمینش میباشد. در آیهی محکم قرآن کریم فرموده است: ﴿و چون پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمين خليفهای قرار میدهم. گفتند: آيا کسی را قرار میدهی که در آنجا فساد کند و خونها بريزد و حال آنکه ما به ستايش تو تسبيح میگوييم و تو را تقديس میکنيم؟ گفت: آنچه من میدانم، شما نمیدانيد﴾([1]).
پس به واسطهی تصریح و تأکید الهی، خلیفهی خداوند در زمینش را شناختیم. بنابراین خداوند سبحان و متعال، کسی است که خلیفهاش در زمین را تعیین مینماید؛ همانطور که رسول خدا حضرت محمد(ص) متن و تصریح الهی را به وسیلهی وصیت مقدس در شب وفاتش به ما رسانیده است. از همین رو پیامبران و فرستادگان که خُلفا و جانشینان خداوند در زمین هستند، اوصیا نامیده میشوند؛ قبلی به بعدی وصیت میکند. این اولین راه شناخت ما نسبت به وصی ـاحمدالحسن(ع)ـ بود.
راه دوم: که به واسطهی آن خلیفه و جانشین خداوند در زمینش را میشناسیم، سلاح پیامبران و اوصیا است، یعنی؛ همان علم و حکمت. ما، یمانی موعود احمدالحسن(ع) را از سخنان، تألیفات و پاسخهایش به متشابه قرآن و احادیث شریف شناختیم؛ از طریق علاج مشکلات و حل مسایلی که به ایشان عرضه میشود. بر انسان است که از هوی و منیّت جدا شود، و مطالعه و جستوجو و دقت نماید، تا حکمت و علم وصی(ع) برایش روشن شود. به واسطهی علم بود که خداوندِ سبحان در مورد جانشینی حضرت آدم(ع) بر فرشتگان استدلال نمود و پس از نص و وصیت، علم بهترین دلیل و راهنما بر خلیفه و جانشین خداوند در زمینش میباشد. خداوند متعال در محکم کتابش و خِطاب بلندش میفرماید: ﴿و تمام نامها را به آدم بياموخت. سپس آنها را به فرشتگان عرضه کرد و گفت: اگر راست میگوييد مرا به نامهای اين چيزها خبر دهيد ﴾([2]).
راه سوم: که به واسطهی آن جانشین خداوند در زمینش را شناختیم، پرچم «البیعة لله» یا «المُلک لله» (سلطنت برای خداوند است) میباشد؛ یا همان فرمان به اطاعت از ایشان از سوی آفرینندهی جل جلاله است. خداوند متعال میفرماید: ﴿و چون به فرشتگان گفتيم: آدم را سجده کنيد، همه سجده کردند جز ابليس، که سر باز زد و برتری جست و او از کافران بود﴾[البقرة:34]. مُکلَّفین، مأمور به اطاعت از خلیفه و جانشین خداوند و گردن نهادن به دستورات او میباشند؛
چرا که او، خلیفه و جانشین خداوند است. مردم برای شناختن جانشین خداوند در زمینش به بیش از این سه ابزار نیاز ندارند و این سه مورد، در خلیفهی خداوند ـ وصی، احمدالحسن(ع)ـ گرد آمده است. علاوه بر این، ایشان با آیات و نشانههایی نیز تأیید شده است؛ از جملهی آنها، معجزات و رؤیاهایی هستند که مؤمنان میبینند، و همچنین سایر دلالتها و راهنماییها. کتاب عظیم «پاسخهای روشنگرانه، جلد هفتم» که پیش روی ما قرار دارد، به علم آل محمد(ع) و حکمت یمانی ایشان راهنمایی و اشاره میکند. این، همان سلاحِ علمی است که وصی ـاحمدالحسن(ع)ـ آن را به عنوان حجت بر تمام عالَم ارائه فرموده، تا مردم ارزش علمی را که ایشان از سوی پدرش امام مهدی(ع) ـمحمد، حفظ شدهی آل محمد(ع)ـ آورده است، بدانند. تأکید و تمرکز امام(ع) بر مسایل اعتقادی و تفسیر متشابهات قرآن کریم است؛ چرا که این مورد، جزو اِختصاصات امامان معصوم که سلام و صلوات بر ایشان باد، میباشد و امکان ندارد کسی مدعی شناخت آن باشد، مگر از طریق عترت پاک(ع).
خداوند متعال میفرماید: ﴿و تأویل آن را جز خداوند و راسخان در علم، کس دیگری نمیدانند﴾. خداوند متعال با سخنش به ما امر فرموده است: ﴿و از دربهای خانهها، واردشان شوید﴾ ؛ منظور از این خانهها، خانههای علم است که نزد اوصیا به امانت گذاشته شده و دربهای خانهها نیز همان اوصیای حضرت محمد(ص) میباشند. همهی کارها، اعتقادات، عهدها، حدود، شرایع، سنّتها و آموزههای دین، به دست برگزیدگانِ آل محمد(ع) اجرا میشود. آنان، همان اوصیایی هستند که در وصیت رسول خدا(ص) و عهدِ گرفته شده و میثاق محکم و سنگینش ذکر شدهاند.
احمدالحسن(ع) را با علوم ربّانیاش شناختیم؛ چرا که خداوند سبحان اهلی برای علم قرار داد و بر بندگان، اطاعت از او و اطاعت از پدرانِ امام و پاک ایشان(ع) را واجب فرمود. قرآن کریم با این سخن خداوند متعال به این مطلب تصریح میفرماید: ﴿ای کسانی که ایمان آوردهاید! از خداوند اطاعت کنید، و از رسول و از صاحبان امرتان اطاعت کنید ﴾. امر خود را به رسول و صاحبان امرمان بازگردانیدیم. آیا دانستیم که آنان همان کسانی هستند که آن را در مییابند؟ خداوند ما را به تقوا و اینکه با راستگویان باشیم، فرمان داده است و راستگویان، همان امامان و مهدیین از اهل بیت(ع) همان اوصیای رسول خدا حضرت محمد(ص) میباشند: ﴿تقوای الهی پیشه کنید و با راست گویان باشید﴾.
خواننده بزرگوار! هیچ کسی جز اوصیا(ع) نمیتواند علم متشابه قرآن کریم را بداند؛ علمی که وصی ـسید احمدالحسن(ع)ـ با خود آورده و همه را به خاموشی کشانیده است. این موضوع، دلالت آشکاری است بر اینکه ایشان وصیّ حق از آل محمد(ع) میباشد؛ کسانی که اطاعت از آنان(ع) و گردن نهادن به دستوراتشان واجب است. این سید احمدالحسن(ع) فرستاده و جانشین امام مهدی(ع) است که به پرسشهای تمامی حقطلبان از تمامی ادیان پاسخ داده است. او به مسلمانان، یهود، نصارا و ملحدان، همه و همه پاسخ گفته و دلیل رسا را برای مردم آورده و هیچ عذری برای کسی باقی نگذاشته است. خداوند سبحان ما را بر ولایت خلیفهاش و اطاعت از او و گرفتن دستورات و بازداشتن از نَواهیش ثابت قدم بِدارد! ﴿و بگو: پروردگارا! بر علم من بیفزای﴾. خداوندا! از علوم و حکمت یمانیاش بر ما بیفزای و ما را از آن بهرهمند گردان و ما را در انتشار و رسانیدن آن توفیق عطا فرما؛ که زکات علم، انتشار آن میباشد.
والحمد لله رب العالمين وصلى الله على محمد وال محمد الطيبين الطاهرين الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
سیدحسن موسوی حمامی
نجف اشرف -۳۰ جمادی الاول۱۴۳۷ هـ.ق
[1]- بقره: 30.
[2]- بقره: 31.