جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامانتشارات انصار امام مهدی(ع)
(الجزء السادس)
(جلد ششم)
تحقيق اللجنة العلمية لأنصار الإمام المهدي(ع)
گردآوری و تنظیم: هیأت علمی انصار امام مهدی(ع)
الجواب المنير عبر الأثير
الجزء السادس
پاسخهای روشنگر بر بستر امواج
جلد ششم
که شامل دو بخش است:
بخش اول: پاسخهای سید احمد الحسن(ع)
که شامل محورهای زیر است:
اول: پرسشهای عقایدی.
دوم: پرسشهای فقهی.
سوم: پرسشهای متفرقه.
چهارم: تعبیر خواب.
بخش دوم: پاسخهای انصار امام المهدی(ع)
نام کتاب نویسنده مترجم نوبت انتشار عربی تاریخ انتشار عربی نوبت انتشار ترجمه تاریخ انتشار ترجمه کد کتاب ویرایش ترجمه دوزبانهسازی | پاسخهای روشنگر بر بستر امواج(جلد6) احمد الحسن(ع) گروه مترجمان انتشارات انصار امام مهدی(ع) اول 1433ق – 2012م دوم 1394 2/125 دوم |
لمعرفة المزيد حول دعوة السيد أحمد الحسن(ع) يمكنكم الدخول إلى الموقع التالي:
www.almahdyoon.org
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دعوت مبارک سید احمد الحسن(ع) به تارنماهای زیر مراجعه نمایید.
www.almahdyoon.co
www.almahdyoon.co/ir
پرسش 522: معنی حرف مقطعه(ص) در قرآن و قرنة و درخت حضرت آدم(ع)
پرسش 523: آیا سید احمد الحسن میداند کجا و چه وقت میمیرد؟
پرسش 524: خداوند چگونه بر الوهیت خودش شهادت میدهد؟
پرسش 525: معنی (فروش سلاح حرام شد) در روایت یمانی
پرسش 526: : پسر نوح(ع) وقتی پدرش او را ندا داد، کجا بود؟
پرسش 527: معنی لهو الحدیث در آیه چیست؟ و آیا لقمان پیامبر بود؟
پرسش 528: ترتیب آیات تطهیر چگونه است و معنای اهل بیت در (رَحْمَتُ اللّهِ .. أَهْلَ الْبَيْتِ)
پرسش 529: تفسیر حروف مقطعه در قرآن چیست؟
پرسش 530: آیا در آیه (ثَانِيَ اثْنَيْنِ .... إِنَّ اللّهَ مَعَنَا) ستایشی برا همراه پیامبر(ص) است.
پرسش 531: معنای یوم الفصل در ( وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ)
پرسش 532: تفسیر (إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ ...)
پرسش 533: مصداق آیه (عَبَسَ وَتَوَلَّى) کیست؟
پرسش 534: چگونه خداعزوجل پیامبر(ص) را از مسخره کنندگان کفایت میکند؟
پرسش 535: تفسیر آیه(لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ)
پرسش 536: آیا صحت دارد که فقط چهار زن به کمال رسیدند؟
پرسش 537: درمورد وصی حضرت سلمان(آصف) و علم ایشان و جابجا کردن قصر
پرسش 538: آیا برای خدای سبحان باطنی هست؟
پرسش 539: حد و حدود روابط جنسی میان زن و شهر
پرسش 540: حکم عمل به قوانین کشورها
پرسش 541: تعهدات زوجین
پرسش 542: آیا ازدواج موقت از طریق اینترنت درست است؟
پرسش 543: چند سوال در مورد شک، خمس، صله رحم و اجتهاد
پرسش 544: چند سوال در مورد احکام تعامل با حکومت غیر شرعی
پرسش 545:سوالی در مورد کثیر السفر
پرسش 546: سوالاتی در مورد برخی احکام حج
پرسش 547: با اجبار شرکت در انتخابات
پرسش 548: احکام نگاه کردن به تصاویر در تلویزیون و اینترنت
پرسش 549: احکام قرض و مطالبه آن
پرسش 550: حکم استخاره گرفتن برای تشخیص حلال بودن گوشت
پرسش 551: سوال در مورد قرض و هدیه
پرسش 552: آیا مشروب(خمر) قبل از اسلام حلال بود؟
پرسش 553: چند سوال از تفسیر قرآن و روابط زناشویی
پرسش 554: سکونت در خانه دولتی
پرسش 555: حکم حج برای کسی که خمس بر اموالش واجب است.
پرسش 556: حکم مشاهده تصاویر بیحجاب زنی که با حجاب شده است؟
پرسش 557: بهترین زمان مناسب برای نماز
پرسش 558: سوالی در روابط جنسی زوجین
پرسش 559: سکونت داشتن در زمین شبهه
پرسش 560: پرداخت وامهای أخذ شده در دوران نظام سابق
پرسش 561: سوالاتی در مورد حدود اختیارات زن در مقابل پدر و همسر
پرسش 562: حکم درخواست هزینه شیردهی به نوزاد و خدمت به شوهر ، آرایش و خالکوبی
پرسش 563: اعمال عبادی کسی که غسل توبه نکرده باشد.
پرسش 564: حکم پرداخت خمس برای غیر معصوم و تعامل با اهل کتاب
پرسش 565: چه رازی در پس حادثهای که برای من اتفاق افتاد؟
پرسش 566: درخواست دعا برای تفقه در دین
پرسش 567: اعلان بیعت به سید احمد الحسن(ع)
پرسش 568: درخواست دعا
پرسش 569: نامه به سید احمد الحسن(ع) اعلام یاری و یاوری
پرسش 570: درخواست دعا برای مادرش
پرسش 571: دعا برای رزق و روزی
پرسش 572: درخواست دعا برای ازدواج
پرسش 573: حجاب (حرز) برای شفا یافتن
پرسش 574: بهترین راه برای دور ماندن از شیطان و بهبودی سردرد
پرسش 575: چند سوال در مورد تقیه و رؤیای یوحنا قرض ربوی
پرسش 576: نامهای با محتوایی رؤیا
پرسش 577: نامهای از یکی از انصار
پرسش 578: خواندن سوره فاتحه و هدای آن به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)
پرسش 579: دلیل خمیازه کشیدن هنگام دعا و ذکر گفتن
پرسش 580: نیازدارم که اندوهم کم شود.
پرسش 582: درخواست دعا برای شفا یافتن
پرسش 583: آیا مسجدی که در آن خطبه میخواندم را ترک کنم؟
پرسش 584: راه اطمئنان قلبی به دعوت شما
پرسش 585: قبله حقیقی
پرسش 586: سوالی در مورد نذر
پرسش 587: شکایت زنی از رفتار همسرش
پرسش 588: درخواست نصیحت برای ازدواج
پرسش 589: درخواست دعا برای گشایش روزی و شفا یافتن
پرسش 590: درخواست دعا برای درمان حدیث نفس و سخن گفتن سریع
پرسش 591: درخواست آیاتی از قرآن برای افزایش روزی
پرسش 592: چند سوال در مورد شب غدر
پرسش 593: سوال در مورد جن و تاثیر بر انسان
پرسش 594: درخواست دعا برای شفا یافتن
پرسش 595: درخواست دعا برای شناخت حق
پرسش 596: جائز است که نماز اعرابی را بخوانم تا از شما بشوم؟
پرسش 597: چند سوال برای آزمودن علم یمانی آل محمد(ع)
محور چهارم: تعبیر خواب
پرسش 598: رؤیا(خواب دیدن) زیارت نجف و خریدن پارچه
پرسش 599: رؤیای مشاهده برخی از علما بعد از مردن آنها
پرسش 600: رؤیای مباحثه با مردم در مورد دعوت مبارک
پرسش 601: رؤیای اینکه پدرم عادل امام است.
پرسش 602: رؤیای علت آمدن عذاب، تکذیب فرستاده امام مهدی(ع) است.
پرسش 603: رؤیای شخصی که خود را در سلف دانشگاه میبیند.
پرسش 604: رؤیای کسی که مُردهای که مُرده نیست و پنهانی که پنهان نیست.
پرسش 605: رؤیای شنیدن صدایی که ندا میدهد (يا أيها المزمل)
پرسش 606: رؤیای گذرگاهی که با کابلهای برق روش میشود.
پرسش 607: رؤیای نماز جماعت و قبله سمت شرق بود.
پرسش 608: رؤیای دیوار اتاقی دارای دو روزنه که نور از آن خارج میشود.
پرسش 609: رؤیای مسجد رسول الله(ص)
پرسش 610: رؤیای نشتن سید(ع) بر روی تپه شنی
پرسش 611: رؤیای نوشتن دعای صباح
پرسش 612: رؤیای وارد شدن به بارگاه امام حسین(ع)
پرسش 613: رؤیای خوابیدن زیر درخت
پرسش 614: رؤیای گاوها و گوسفندهایی سربریده و جاری شدن خون آنها مانند رودها
پرسش 615: رؤیای سفر به همراه سید(ع) به شهری با پای پیاده
پرسش 616: رؤیای شخصی خود را در مسجد یهود ببیند.
پرسش 617: رؤیای شخصی که خود را در خارج از شهر خود قرآن میخواند.
پرسش 618: رؤیای دو اژدهای چسبیده
پرسش 619: رؤیای کسی که به من میگوید:( از خوابت بیدار شو)
پرسش 620: رؤیای کسی که در آب شنا میکند.
پرسش 621: :رؤیای مکان تاریکی که ناگهان روش میشود.
پرسش 622: رؤیای سید احمدالحسن(ع) که پرچمی بلند میکرده است.
پرسش 623: رؤیای ابلیس که دست خود را در سینه شخصی فرو میکند.
پرسش 624: رؤیای شخصی که بیمار است.
پرسش 625: رؤیای شخصی که عمامهاش را روی سرش میگذارد.
پرسش 626: رؤیای شخصی که پدرش و انصار روی سفره غذا سید(ع) مینشینند.
پرسش 627: رؤیای استمتاع از یک بانو
پرسش 628: رؤیایی که تکرار میشد؛ شخصی که میگفت: من احمد الحسن هستم
پرسش 629: رؤیای بالارفتن از نردبان چوبی
پرسش 630: رؤیای چند عدد تخم مرغ
پرسش 631: رؤیای تشعش نور از مسجد
پرسش 632: رؤیای نماز خواندن با گروهی از مردم
پرسش 633: رؤیای امام علی(ع) که بر سر ضربه خورده
پرسش 634: رؤیای گروهی از مردم که سیاهپوش هستند
پرسش 635: رؤیای همراه شدن با سید احمدالحسن(ع)
پرسش 636: رؤیای سفره امام حسین(ع)
پرسش 637: رؤیای زیارت اهل بیت(ع) و بلیت سفر و کعبه
پرسش 638: رؤیای پیامبرانی در کویت
پرسش 639: فرج چههنگام است؟
پرسش 640: بنابرچه دلیلی شما یمانی هستید؟
پرسش 641: آیا پیامبر(ص) غیب میداند؟
پرسش 642: نظر شما در مورد صحابه و ازدواج موقت و عزای امام حسین(ع) چیست؟
پرسش 643: ولایت خاصهی ائمه(ع) در قرآن
پرسش 644: چند سوال در مورد حضرت زهرا(س) و دشمنانش
پرسش 645: سوالی در مورد آیة الکرسی و دلیل دشنام به عائشه
پرسش 646: احمد الحسن کیست؟
پرسش 647:سوالی در مورد زرارة(رحمه الله)
پرسش 648: سوالی در مورد مهدیین(ع)
بسم اللّه الرحمن الرحیم
الحمد للّه رب العالمین، و صلی اللّه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً
هر کسی که این مجموعهی جدید از پاسخهای سید احمد الحسن(ع) را مطالعه میکند، شاید برایش مفید باشد که به پرسش، و هدف نهایی یا غایتی که از آن انتظار میرود، توجه نماید؛ چرا که شایسته است پرسش با این انگیزه پرسیده شود که جهلی را برطرف سازد و آدمی را به معرفتی برساند که بتواند آن را به عملی که او را به خدای سبحان نزدیک و از راه شیطان (لعنت اللّه) دور بدارد، تبدیل نماید.
اهل این زمان عادت کردهاند که برای کسب اطلاعات، سؤال بپرسند و آنها خود، خویشتن را بر اساس نوعی سیستم شناختی که معرفت را به دو بخش نظری و عملی تقسیم میکند، تنظیم مینمایند و گویی این تقسیمبندی بیپایه و ساختگی چنین مینماید که بخش نظری را منزلتی معرفتی است که با جایگاه شناخت عملی متفاوت است. از این رو، این توهّم بیشتر ریشه دوانید؛ به این صورت که بخش نظری، به مسائل فکری و انسانی اعم از واژهشناسی، ادبیات، منطق و دیگر علومی که انسانها با نظریهپردازی تصنیف میکنند، تعلق یافت و بخش عملی هم به نحوهی عملکرد عناصر و مواد اولیه و صنایع و از این قبیل موارد، میپردازد.
تردیدی نیست که این دستهبندی جعلی، در عرصهی عمل هیچ ارزش و اعتباری ندارد. علم یا معرفتِ لفظی که اندک اثری بر وضعیت اخروی یا دنیوی انسان نداشته باشد، بیبها است. واژه و عبارت اگر در واقعیتِ مردم، ثمرهی عملی به بار نیاورد، هیچ سودی نخواهد داشت. مردم بهطور پیوسته و در هر لحظه از زندگی خود، با اطرافیان خویش چنین مراوده دارند که: من فقط حرف نمیخواهم، عمل میخواهم!!
آری، واژگان ارزش و بهایی ندارد اگر نتواند حیات دنیوی یا اخروی را به گونهای قاعدهمند سازد که انسان از طریق آن احساس نماید که بهطور عملی جلو گام برمیدارد؛ چرا که آدمی در زندگی براساس معرفت و شناختی که دارد به جنبش و تکاپو درمیآید، و عمل او، آشکار کنندهی حقیقت معرفت او است؛ بر همین اساس معیار ارزشگذاری او مقدار معلوماتش نیست. معلومات فراوان و عظیمی که صاحبش، آن را در میدان عملیِ خود، منعکس نکند و یا چه بسا بسیار نمود کمی داشته باشد، چه ارزشی دارد؟! و به این صورت صاحب این همه معلومات، عالِم است ولی عامِل نیست و از این رو، حال و روزش بسیار عجیب است!!
چه بسیار شگفتانگیز است که انسان عالِم باشد ولی از علمش بهرهای نبرد و یا حتی علم او وَبال و حجتی بر گردنش باشد؛ علمی که در اینجا مورد نظر من است، همان علمی است که سعادت انسان در دنیا و آخرت را به دنبال دارد و نزدیکی بنده به پروردگار سبحانش را موجب میگردد. خداوند متعال میفرماید: ﴿هر که خواهان عزّت است (بداند که) عزّت، همگی از آن خدا است. سخنان پاک، به سوی او بالا میرود و کردار نيک است که آن را بالا میبرد و برای آنان که از روی مکر به تبهکاری میپردازند عذابی است سخت و مکرشان نيز از ميان میرود﴾([2]).
لذا باید به هوش باشیم و قبل از آن که از قائم آل محمد(ع) سؤال کنیم، پرسش را به نفس خویش عرضه داریم، چرا که این نفس، دربرگیرندهی سؤال است و او است که سؤال را در پیشگاه ایشان قرار میدهد؛ ایشان(ع) قبل از آن که در سؤال بنگرد، به آن نفس نگاه میاندازد، و برایش روشن میگردد که: آیا سوال نفس پرسشگر برای برطرفسازی جهل و به بار نشاندن عقل است یا خیر؟ آیا این نفْسِ دربرگیرندهی پرسش، فقط به دنبال آن است که حجم اطلاعات خود را افزایش دهد، و همّ و غمش علم است و نه عمل به آن؟!!
چه رئوف و مهربان است قائم آل محمد(ع)!؛ وقتی میبینیم ایشان با ما سؤالکنندگان نهایت مدارا و نرمی را پیشه میکند، و گاهی بیادبی ما در پرسش و گاهی اوقات جهل ما در چند و چون پرسیدن را تحمل میفرماید و با عطوفتی بزرگوارانه، اولی را به ما گوشزد میکند و زمانی که شیوهی سؤال پرسیدن را تصحیح مینماید یا از سؤال کننده میخواهد که منظورش از سؤال را معین و محدود نماید، دومی را با نرمی به ما میآموزاند. در همهی این موارد، ایشان ما را تربیت میکند و میآموزد و پیرایش مینماید؛ زیرا هدف غایی، برتر از پاسخگویی به سؤال است و این غایت، همان وصول به خدای سبحان میباشد؛ این وصول تا آنگاه که آدمی درنیابد که باید به ادب الهی تربیت شود، حقیقی نخواهد بود و نشانهی این ادب نیز در چگونگی رفتار او با حجتهای خدای سبحان بر خلقش هویدا میگردد.
در مقام ارائهی دلیل بر مطلب بالا، به سؤالی که از امام احمد الحسن(ع) پرسیده شد و نیز پاسخ ایشان(ع) اشاره میکنم:
پرسش ۵۹۷:السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته .. مولای ما! حال شما چهطور است؟ به من افتخار بدهید و به این سؤالات پاسخ دهید:
آن سه پیامبری که خداوند به آنان قدرت زنده کردن مردگان عطا نمود، چه کسانی میباشند؟ کدام نماز به وضو و تیمم نیاز ندارد؟ یکی از فرشتگان حارث نام دارد، وظیفه و تکلیف او چیست؟ کدام آفریده است که به قومش هشدار داد در حالی که او نه از جن بود و نه از آدمیان؟ شومان کیست؟ سه پیامبری که برای قوم خود به پیامبری محمد(ص) شهادت دادند چه کسانی هستند؟
با تشکر فراوان، و بابت زیادی سؤالات عذر میخواهم و من اطمینان دارم که پاسخ وافی و شافی از شما دریافت خواهم نمود.
پاسخ:بسم اللّه الرحمن الرحیم
و الحمد للّه رب العالمین، و صلی اللّه علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیماً.
خداوند شما را بر هر خیری موفق بگرداند! کتابهای زیادی منتشر شده که در آنها علوم زیادی درج شده است. شما اگر طالب حق هستی، با مطالعهی این کتابها میتوانی این علم را بشناسی و مصدر و منبع آن را بدانی. گمان نمیکنم شما بر این باور باشی که کسی نداند مورچه به قومش هشدار داد در حالی که این قصّه در قرآن ذکر شده است! آیا شما بر این باوری که بنده نمیدانم نماز بر میت بدون وضو یا تیمم ممکن است، با این که این مطلب را در کتاب شرایع الاسلام بیان نمودهام؟!
از خداوند برای شما در جست و جویت توفیق خواهانم و این که خداوند حق را به شما بشناساند و گامهایت را استوار سازد.
و السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته.
از خدای عزوجل مسئلت داریم که ما را از توشهی تقوا که یمانی آل محمد(ع) ما را به آن تجهیز میفرماید، بهرهمند سازد و ما را جزو کسانی که این بخشش بزرگوارانهی الهی را به عملی خالص برای وجه او و یاری رساندن به ولیّ مظلومش تبدیل میکنند، قرار دهد؛ همان ولیّ مظلومی که خداوند سبحان از جنس نوع بشر، برای رهایی نوع انسان ارسال فرموده است؛ ولی افسوس که انسانها آن را به گونهای کمنظیر انکار کردهاند، هر چند که امر او و دلایلش چون روز، روشن است.
و سپاس خدای در ابتدا و انتها و آشکار و نهان، و صلوات بر محمد و آل محمد امامان و مهدیین و سلم تسلیما
هیأت علمی انصار امام مهدی(ع) (خداوند در زمین تمکینش دهد)
استاد زکی انصاری
۱۱ / ربیع الاول/ ۱۴۳۳ هـ.ق
*****
[1]- فاطر: 10.
[2] - فاطر: 10