جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
س٢٩/ هل يصح الوضوء فيما إذا لم ينوِ فيه طهارة الباطن ونوى الوضوء فقط ؟
پرسش ۲۹:
اگر در وضو، نیتِ طهارتِ باطن انجام نشده و فقط وضو نیت شده باشد آیا وضو صحیح است؟
پاسخ:
اگر نیتِ وضو میشود، با این نیت قطعاً طهارت باطن قصد شده است.
س٣٠/ إذا حصل تردد قبل إكمال الوضوء هل يؤثر ذلك في استدامة حكم النية ؟
پرسش ۳۰:
اگر تا پیش از کامل شدن وضو در نیت وضو شک کند، آیا این شک در پایدار بودن حکم نیت تأثیری دارد؟
پاسخ:
اگر شک کند، تا هنگامی که وضو را قطع نکند یا نیت قطع کردن وضو را نداشته باشد در وضویش اشکالی نخواهد بود.
س٣١/ هل يكفي الوضوء لصلاة بعينها قبل وقتها ؟
پرسش ۳۱:
آیا وضو گرفتن برای نماز پیش از وقت نماز برای خودِ آن نماز کفایت میکند؟
پاسخ:
اگر پیش از وقت نماز به قصد آماده شدن برای ادای نماز واجب وضو بگیرد کفایت میکند.
س٣٢/ طرفا العينين أو بداية فتحتي الأنف هل يجب عليه إيصال الماء لهما في الوضوء ؟
پرسش ۳۲:
آیا رساندن آب در وضو به دو گوشۀ چشم یا ابتدای منفذهای بینی واجب است؟
پاسخ:
در وضو شستن همۀ قسمتهای آشکار صورت واجب است اما دقیق شدن در آن واجب نیست بلکه جاری شدن آب بر صورتش کفایت میکند.
س٣٣/ يحصل أحياناً أن المتوضأ يغسل وجهه بالطريقة التالية: انه يبدأ من الأعلى إلى الأسفل ويردها من الأسفل إلى الأعلى بلا أن يبعدها عن وجهه حتى تصل قصاص الشعر ثم يعود وينزلها إلى الأسفل، فهل هذه طريقة صحيحة لغسل الوجه ؟
پرسش ۳۳:
گاهی پیش میآید که شخص وضو گیرنده صورت خود را به صورت زیر میشوید: از بالا به پایین شروع به شستن میکند و عمل شستن را از پایین به بالا برمیگرداند و بدون اینکه (دستش را) از صورتش دور کند تا به نزدیکی موی سر میرساند و باز به همین شکل برمیگردد و دست خود را به سمت پایین میآورد. آیا این نحوۀ شستن صورت صحیح است؟
پاسخ:
اگر از بالا به پایین شروع کند شستنش صحیح است.
س٣٤/ بالنسبة لمقطوع اليدين من الكفين أو ما زاد عليهما كيف يكون وضوؤه ؟
پرسش ۳۴:
وضوی کسی که هر دو دستش از ناحیۀ کف دست یا بالاتر قطع شده چگونه است؟
پاسخ:
اگر میتواند دستهایش را زیر آب جاریِ لوله کشی یا در حوض آب بشود، بشوید، اما اگر نمیتواند و در حالت اضطرار قرار دارد دیگران دستانش را میشویند.
س٣٥/ هل يجب تثبيت اليد وعدم سحبها عند غسلها، وكذا الرجل عند مسحها ؟
پرسش ۳۵:
آیا به هنگام شستن، ثابت بودن دست و تکان نخوردن آن و در مسح پا نیز به همین صورت بودن، واجب است؟
پاسخ:
ثابت نگه داشتن دست هنگام شستن و پا هنگام مسح کردنش واجب نیست.
س٣٦/ شخص كان يغسل أعضاء الوضوء أكثر من مرتين وبعدها عرف أن بعد الثانية يبطل الوضوء، فما حكم صلاته الفائتة ؟
پرسش ۳۶:
شخصی همیشه اعضای وضو را بیش از دو مرتبه میشسته و بعدها فهمیده است که شستن بیش از دو مرتبه وضو را باطل میکند؛ حکم نمازهای از دسترفتهاش چیست؟
پاسخ:
نمازهایش صحیح است و اِعادهشان نمیکند.
س٣٧/ يعمل البعض في مهن الحدادة أو تصليح السيارات فيصبح على أيديهم سواد من الحديد ودهن المحركات وما شابه مما يتعلق بعملهم، هل يعد ذلك حائلاً يمنع من صحة الوضوء أو الغسل ؟
پرسش ۳۷:
برخی به شغل آهنگری یا تعمیر ماشین مشغول هستند که درنتیجه دستهایشان با آهن یا روغن موتور و سایر موارد که با شغل آنها مرتبط است سیاه میگردد. آیا اینها مانع و حجابی که به صحیح بودن وضو یا غسل اشکال وارد میکنند محسوب میشوند؟
پاسخ:
اگر رنگ جذب پوست شود اشکالی ندارد اما اگر آن رنگ جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به پوست بشود اگر از بین بردن آن امکانپذیر باشد برای آنکه آب به پوست برسد برطرف کردنش بردنش واجب است، اما اگر از بین بردن آن امکانپذیر نباشد اشکالی در وضو گرفتن همراه با بودن آن (مانع) وجود نخواهد داشت.
س٣٨/ من تجرح يده أو عضو من أعضاء وضوئه كيف يكون وضوؤه إن استمر عدم انقطاع الدم، خصوصاً والماء ينفذ إلى ما يضعه عليه من قطعة قماش أو ما شابه ؟
پرسش ۳۸:
کسی که دست یا یکی از اعضای وضویش زخمی شده است اگر خونریزیِ آن بی آنکه قطع شود عضو ادامه داشته باشد وضویش چگونه باید باشد؟ با توجه به اینکه آب به داخل آنچه بر روی آن عضو قرار داده است ـمثل قطعۀ پارچه و نظایر آنـ نفوذ میکند.
پاسخ:
میتواند بر روی آن زخم، پنبه، پارچه یا چسب زخم قرار دهد و اشکالی ندارد اگر مساحت قسمت باند پیچی شده بیشتر از زخم آن عضو باشد و مسح کردن سطحی با دست مرطوب بر قسمت باند پیچی شده کفایت میکند. واجب نیست تمام قسمتهای سطح باند پیچی شده مسح شود بلکه فقط تا آنجا که امکان داشته باشد قسمت بانداژ شده را از همۀ جهات مسح میکند؛ و خداوند هیچ کسی را تکلیف نمیکند مگر به قدر تواناییاش.
س٣٩/ هل يشترط مسح الرأس بباطن اليد اليمنى فقط ؟ وماذا لو تعذر المسح بها ؟
پرسش ۳۹:
آیا مسح سر فقط باید توسط کف دست راست انجام شود؟ و اگر نتواند با کف دست راست مسح کند تکلیف چیست؟
پاسخ:
مسح سر میتواند با کف دست راست یا کف دست چپ انجام شود، و اگر با کف دست امکانپذیر نباشد میتواند با پشت دست مسح بکشد.
س٤٠/ لو أراد مسح رأسه ووصلت يده إلى جبهته فاختلط بماء الوجه، فهل يضر ذلك بصحة الوضوء؟
پرسش ۴۰:
اگر بخواهد سرش را مسح بکشد و دستش تا قسمت پیشانی کشیده به طوری که با آب صورت مخلوط شود، آیا به صحیح بودن وضو اشکالی وارد میشود؟
پاسخ:
اشکالی وارد نمیشود.
س٤١/ فيما إذا كان شعر مقدم الرأس طويل ويسقط على الجبهة، فهل يصح المسح عليه؟
پرسش ۴۱:
اگر موی جلوی سر بلند باشد طوری که بر روی پیشانی بریزد، آیا انجام مسح سر روی این مو صحیح است؟
پاسخ:
مسح سر بر روی موی جلوی سر صحیح است حتی اگر تا پیشانی ادامه داشته باشد.
س٤٢/ هل يشترط يبوسة مقدم الرأس والرجلين قبل المسح ؟
پرسش ۴۲:
آیا خشک بودن قسمت جلوی سر و پاها قبل از مسح کردن شرط است؟
پاسخ:
شرط نیست.
س٤٣/ هل يصح مسح الرجل اليسرى قبل اليمنى ؟
پرسش ۴۳:
آیا مسح کردن پای چپ قبل از پای راست صحیح است؟
پاسخ:
صحیح است.
س٤٤/ هل ما يصيب اليد كالحبر والجاف يعتبر حائل لا يصح معه الوضوء، وبصورة عامة كيف يعرف أن هذا حائل من عدمه ؟ وما تضعه النساء من صبغ الأظافر ومساحيق التجميل هل يعد حائلاً ؟ وكذا الدهن المستعمل للرأس أو الوجه وما شابه ؟
پرسش ۴۴:
آنچه به دست برخورد میکند مثل جوهر و یا چیزهایی که روی پوست دست خشک میشوند آیا مانع و حجابی محسوب میشوند که وضو با وجودشان صحیح نیست؟ به طور کلی چطور میتوان فهمید که آنچه روی پوست قرار دارد مانع به حساب میآید یا خیر؟ و رنگ ناخن خانمها و مواد آرایشی که روی پوست میگذارند آیا مانع به شمار میآیند؟ روغنی که برای سر یا صورت استفاده میشود و چیزهایی از این دست چطور؟
پاسخ:
هر چیزی که مانع از رسیدن آب به پوست و حجابی محسوب شود باید برطرف گردد یا اگر امکانپذیر باشد بدون برطرف کردن آن آب را از داخل آن به پوستی که زیر آن قرار دارد رساند. در رابطه با رنگ و مرکّب، آنچه جذب پوست شود و در آن نفوذ کند مانع و حجاب نیست زیرا جرمی بر روی پوست محسوب نمیشود بلکه لکههای رنگی در منافذ پوست شمرده میشوند.
س٤٥/ ماذا لو كان هناك دم يابس أو بقع سوداء على الجلد والتي تحدث بعد الجرح أو نزف الدم على بعض أعضاء الوضوء ، فهل تؤثر على صحة الوضوء ؟
پرسش ۴۵:
اگر خون خشک شده یا خونمردگی بر اثر جراحت یا خونریزی روی پوست برخی از اعضای وضو وجود داشته باشد تکلیف چیست؟ آیا بر صحیح بودن وضو اشکال وارد میکند؟
پاسخ:
واجب است که محل شستن یا محل مسح کردن پاک باشد؛ بنابراین اگر به دلیل وجود زخمی که بهبود نیافته است نمیتواند محل را پاک کند یا بر روی زخم، خون لخته شده وجود دارد، آن را میپوشاند یا با پارچهای آن را میپیچد و مثل جیبره عمل میکند.
س٤٦/ ما لا يجوز للمحدث مسه من كتاب الله هل يشمل الحركات أو فقط حروف الكلمات ؟
پرسش ۴۶:
کسی که حدثی از او سر زده است نمیتواند کتاب خدا (قرآن) را لمس کند. آیا این حکم حرکات را هم میشود؟ یا فقط حروف کلمات را دربرمیگیرد؟
پاسخ:
فقط حروف.
س٤٧/ كثيراً ما تعرضنا مشكلة وجود أسماء في الصحف والجرائد من قبيل أسماء الأنبياء و الأئمة (علیهم السلام) لكن لا يراد منها أشخاصهم عليهم السلام بل أسماء لأشخاص آخرين ، فهل يتعامل معها معاملة الأسماء الطاهرة ، أم لا ؟
پرسش ۴۷:
ما به کرّات با مشکل وجود نامها ـاز قبیل نام انبیا و ائمه(علیهم السلام)ـ در کتابها و روزنامهها مواجه میشویم، اما منظور از این نامها خود امامان و انبیا(علیهم السلام) نیست بلکه صرفاً نامهایی برای کسان دیگر هستند. آیا با این نامها نیز همانند نام پاک امامان و انبیا(علیهم السلام) برخورد میشود یا خیر؟
پاسخ:
به مانند نامهای پاک ( امامان و انبیا(علیهم السلام)) عمل نمیشود.
س٤٨/ هل يجب منع الطفل عن مس ما لا يجوز مسه إلا متطهراً ؟
پرسش ۴۸:
آیا منع کردن کودک از لمس کردن آنچه نباید بدون طهارت لمس شود واجب است؟
پاسخ:
واجب نیست ولی مستحب است.
س٤٩/ هل يعتبر حكم مراقد الأئمة عليهم السلام كالمساجد ؟
پرسش ۴۹:
آیا حکم مرقدهای پاک ائمه(علیهم السلام) همانند مسجدها است؟
پاسخ:
بله، حکم آنها هم مثل حکم مسجدها است و از نظر حرمت جزو برترین و بالاترین مسجدها هستند.
* * *