جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامکتاب ظهار[133]
که دارای چهار مبحث است:
مبحث اول: صیغه
به این صورت است که بگوید: «انتِ علیّ کظَهرِ اُمیّ» (تو برای من همانند پشت مادرم هستی)([134]) و همچنین صحیح است به جای «انتِ» بگوید: «هذه» (او) یا سایر الفاظی که او را مشخص می کند، و فرقی نمیکند که بگوید: «انتِ منّی» یا «انتِ عندیّ».
اگر او را به پشت یکی از محارم نسبی یا رضاعیاش ـمانند مادر یا خواهرـ شبیه کند ظهار صورت میگیرد. اگر او را به دست، مو یا شکم مادرش تشبیه کند ظهار واقع نمیشود، و اگر بگوید: «انت کأمّی» یا «انت مثل أمّی» (تو مانند مادرم هستی) باز هم ظهار واقع نمیشود، حتی اگر چنین قصدی داشته باشد.
اگر زنش را به یکی از افرادی که به واسطۀ ازدواج به او حرام ابدی شده است ـمانند مادر زن یا دخترِ زنی که با او نزدیکی کرده است یا زنِ پدر یا پسرـ تشبیه کند ظهار واقع نمیشود. همچنین اگر زنش را به خواهر یا عمه یا خالۀ زنش تشبیه کند ظهار نمیباشد، و همچنین اگر مرد بگوید تو مانند پشت پدرم یا برادرم و یا عمویم هستی، و یا زن بگوید: تو برای من مانند پشت مادر و پدرم هستی، اعتباری ندارد.
برای به وقوع پیوستن ظهار شرط است که دو شاهد عادل این گفتۀ او را بشنوند، و اگر آن را به صورت قسم بگوید ظهار واقع نمیشود.
ظهار زمانی واقع میشود که به طور کامل انجام شده باشد و اگر آن را مثلاً به اتمام ماه یا رسیدن روز جمعه مشروط کند صحیح نیست، و ظهار در صورت ضرر رساندن و متوقف بودن بر شرط محقق میشود.
اگر ظهار را به زمانی مانند یک ماه یا یک سال مقیّد کند([135]) واقع نمیشود.
فروع:
چند نکته:
اول: اگر بگوید «انتِ طالِق کَظهرِ اُمّی» (تو را طلاق دادم و مانند پشت مادرم هستی) طلاق واقع و ظهار لغو میشود؛ چه قصد ظهار داشته باشد یا نداشته باشد.
دوم: اگر با یکی از دو زنش به شرط ظهار کردن با دیگری ظهار کند، سپس با آن زن دیگر ظهار نماید، ظهار با هر دو زن محقق میشود.
سوم: اگر با زنش به شرط ظهار با زن غریبهای ظهار کند،([136]) اگر منظورش معنای لغتی ظهار بوده باشد، هنگامی که آن زن بیگانه را ظهار کند ظهار زنش محقق میشود و اگر قصدش ظهار شرعی بوده باشد، ظهار واقع نمیشود.
[133]- یعنی مرد با به کار بردن لفظی خاص، نزدیکی با همسرش را بر خود حرام کند. (مترجم)
[134]- دیگر با تو نزدیکی نمیکنم. (مترجم)
[135]- مثلا بگوید برای یک ماه یا یک سال پشت تو مانند پشت مادرم میباشد. (مترجم)
[136]- مثلا به این شکل که با قصد ظهار بگوید: اگر فلان زن بیگانه را ظهار کردم، تو را ظهار میکنم. (مترجم)