جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامچکیده مسئله رؤیا
۱. رؤیاها دلیلی برای تشخیص مصداق خلیفه خدا هستند و دلیل قرآنی استوار این مطلب، آن است که رؤیاهای صادقه همان وحی و نصّ الهی برای خلق هستند که بهوسیله آنها خلیفه خود را به مردم معرفی میکند و از آن جهت که این رؤیا وحی الهی محسوب میشود، دلیل خلافت شخص هستند؛ البته در صورتی که شرایط اصلی آن که موجب میشود دلیل تشخیص خلیفه خدا باشد محقق گردند. آن شرایط عبارتند از:
الف. چون با نصّ الهی تشخیصی که از خلیفه قبلی خدا صادر شده مطابقت دارد، رؤیاهای ادعایی هر شخصی بعد از آدم (ع) که نص و وصیت نداشته باشد هیچ ارزشی ندارد و اصلاً نیازی به بررسی آن رؤیاها نیست چون بعد از آدم (ع) هر خلیفهای بر وصی یا اوصیای بعدی خود نصّ و وصیت میکرده است.
ب. تواتر آن رؤیاها نزد مردمی که تبانی آنها بر دروغگویی محال باشد.
ج. در بر گرفتن رؤیا بر آنچه که شیطانی بودن آن را نفی کند، مثل وجود معصوم یا قرآن یا اخبار غیبی.
د. بهطورکلی در نص کردن بر شخص معینی، محکم و استوار باشد.
۲. برای رؤیاهای در مقابل نص، هیچ حجیتی نیست، چون با وجود نص -همچنانکه از بعد آدم (ع) تا قیامت همواره چنین است- رؤیاها همیشه تابع آن نصوص هستند و هر رؤیایی که از نص خلیفه گذشته بیرون باشد، یا تخیلات و هواهای نفسانی است یا از ناحیه شیطان است یا دروغهایی است که صاحب آن گردآوری میکند و اصلاً خوابی ندیده است. بعد از آدم (ع) همیشه همراه هر خلیفهای باید نص و وصیتی از خلیفه گذشته باشد و اگر دارای چنین نصی نبود، رؤیاهایی که صاحبانش مدعی دیدن آنها هستند، صرفاً تخیلات و اوهام نفسانی یا وحی از ناحیه شیاطین آنهاست و خوابهاییکه ادعا میشود درباره کذابینی که فاقد دلیل شرعی دیده شده، تنها دروغهایی هستند که عدهای دروغگو برای تأیید مذهب و دین انحرافی خود بر آن تبانی کردهاند.
۳. رؤیا در نفی خلافت الهی کسی که حجت بودن او با دلیل قطعی؛ یعنی نص الهی رسیده از خلیفه قبلی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم که توضیحش خواهد آمد ثابت شده، هیچ حجیتی ندارد.
۴. رؤیا در دین خدا، اعم از عقاید و احکام حجیتی ندارد، مگر در موردی که نص (قرآن و روایات) آن را اثبات کند و آن مورد خاصی که رؤیا حجیت دارد (همچنانکه بیان کردیم) در مسئله تشخیص مصداق خلیفه خدا در زمین است؛ پس رؤیاهای ادعایی در تأیید هر ادعا یا اعتقاد غیر مبتنی بر دلیل، هیچ ارزش شرعی ندارد، مثل عقیده تقلید از غیر معصوم و خلافت رسولالله (ص) با شوری یا حجیت فلانی که خلیفه خدا نیست؛ و عقاید انحرافی مشابه که اصحاب آن عقاید هیچ دلیل شرعی یا حتی دلیل عقلی قابل اعتمادی برای اثبات آنها اقامه نکردهاند.