جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام Belief in the return and the Mahdis (peace be upon them)
اخیراً یاوهگوییهایی از سوی برخی کمخردان مبنی بر اینکه مهدیین یاد شده در وصیت شب وفات رسول خدا (ص) همان ائمۀ دوازدهگانه هستند، فزونی یافته است؛ این گفتۀ برخی از آنهاست؛ و برخی دیگر معتقدند که مهدیین، اوصیا و حجتهای خدا هستند، اما وجود و نقش آنها فقط در رجعت خواهد بود؛ و گفتار سوم، صاحبش را در راههای جمع بین روایات مهدیین و رجعت عاجز کرده و پنداشته است که بین دو گروه از روایات، تعارض وجود دارد و روایات رجعت را بر روایات مهدیین مقدم داشته است.
در مورد چنین گفتههایی سید احمدالحسن (ع) فرمودند:
«درهرحال ـخداوند توفیقت دهدـ روایات متواتر بسیاری هست که بیان میدارند دوازده مهدی از فرزندان امام مهدی (ع) وجود دارند و آنان خلفا و جانشینان خداوند بر زمینش هستند؛ و روایات بسیاری نیز بیان میدارند رجعت وجود دارد؛ پس این دو امر عقایدی ثابتشده بر اساس روایاتِ بسیار و متواتر میباشند؛ و منکر یکی از آنها یا جاهلی است که عقلش او را در ادراک یاری نمیرساند و علمی ندارد تا بین این روایت، بهصورت صحیحِ قابلقبول، جمع و سازش ایجاد نماید، یا او متکبر و معاندی است که میخواهد خورشید را با غربال بپوشاند؛ وگرنه انکار حقیقتی که در روایات بسیاری آمده است و علمای شیعه نسلبهنسل آنرا نقل نموده اند، چه معنایی خواهد داشت؟»
اما کسی که از سرِ جهل و نادانی میگوید: مهدیین فقط در رجعت هستند، چنین شخصی بیتردید جاهل است و در آشفتگی به سر میبرد؛ چراکه رجعت برای کسانی است که پیش از آن در این عالم جسمانی زندگی کردهاند و ازآنجاکه رجعت برای کسانی است که ایمان محض داشتهاند، پس مهدیین ازجمله کسانی هستند که در این عالم جسمانی پیش از بازگشتشان، ایمان محض داشتهاند.
بنابراین کسی که از وجود ایشان در عالم رجعت سخن میگوید، ثابت میکند که آنها نقشی مهم و اساسی در این عالم جسمانی دارند و بهاینترتیب (وضعیت) علیه او خواهد بود؛ بنابراین وقتی این شخص رجعتِ آنها را بهعنوان حجتهای الهی بر خلق اثبات میکند، نقش آنها در این عالم جسمانی و اینکه آنها در این عالم نیز حجتهای الهی هستند را ثابت کرده است؛ حال نقش آنها بهعنوان حجتهای الهی در عالم جسمانی کجاست؟ آیا پس از ائمۀ دوازدهگانه نخواهد بود؟!
اما کسی که در وادی بلاهت و بیخردی سرگردان است و میگوید: مهدیین همان ائمه هستند! به نظرم این سخن ارزش پاسخگویی هم ندارد؛ روایات، بسیار واضحاند؛ اینکه مهدیین از فرزندان قائم و از فرزندان حسین و از فرزندان علی و فاطمه (ع) هستند. چگونه میتوانند همان ائمه (ع) باشند، درحالیکه روایات بیان میدارند آنها از نسل حسین (ع) هستند! آیا حسن یا علی (ع) از ذریۀ حسین(ع) هستند؟! چگونه آنها خودِ ائمه هستند، درحالیکه روایات میگویند آنها از نسل امام مهدی (ع) هستند. آیا علی، حسن، حسین و ائمه (ع) از فرزندان امام مهدی (ع) هستند؟!
در حقیقت، این گفتهها بازگوکنندۀ بلاهت و بیخردی گویندهشان است.
این علاوه بر آن است که روایات، مهدیین را بهروشنی بیان کرده و زمان آنها را بیان داشتهاند و اینکه آنها پس از ائمه (ع) هستند و هرگز نگفتهاند که آنها در رجعت میباشند؛ و حتی یک روایت هم پیدا نمیشود که بیان دارد آنها فقط در رجعت خواهند بود؛ پس آنها این سخنان بیهوده و نابخردانه را از کجا آوردهاند؟! یاوهگوهایی که هرکس کلام آنان را میشنود، درمییابد آنها مردمانی هستند که خداوند عقلهایشان را از آنها گرفته است، درحالیکه خدا را برای نعمت عقلی که به او ارزانی داشته است، سپاس میگویند!».
و نیز میفرماید:
...همچنین بدان که مهدیین از نشانههای قیامت (ساعت) و وعدهگاههای آن (مواقیت) هستند و با آخرینشان، این عالم جسمانی خاتمه مییابد و عالم رجعت و سپس قیامت آغاز میگردد: ﴿از تو دربارۀ هلالها میپرسند، بگو: آنها میقاتها و وعدهگاههایی برای مردم و حجاند؛ و نیکو آن نیست که از پشت خانهها به آنها داخل شويد، بلکه نيکو اين است که پرهيزگار باشيد و از درها به خانهها درآييد و از خدا بترسيد، باشد که رستگار شويد﴾؛([129]).([130])
[128]. المتشابهات: ج4 سؤال رقم (180).
۱۲۹]- بقره: 189.
[130]- متشابهات: ج 4، پرسش 180.