جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
س٥٣/ ما الحكم عند ضيق الوقت، فهل يسقط الأذان أم الإقامة، أم هما معاً ؟
پرسش ۵۳:
هنگام تنگ بودن وقت، حکم چیست: آیا اذان ساقط میشود؟ یا اقامه؟ یا هر دو با هم؟
پاسخ:
هنگامی که وقت تنگ شود و جز به اندازۀ به جا آوردن رکعتهای نماز وقت نباشد، اذان و اقامه ساقط میشود و اگر وقت فقط به اندازۀ اقامه باشد نه اذان، اقامه واجب است و اذان واجب نیست.
س٥٤/ هل يجب الأذان والإقامة على طفل دون سن التكليف، وهي نوافل عليه ؟
پرسش ۵۴:
آیا اذان و اقامه برای کودکی که به سن تکلیف نرسیده واجب است در حالی نمازهایش مستحبی میباشد؟
پاسخ:
کودکی که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد اگر برای نماز اذان و اقامه نگوید، نمازش صحیح است، اما فردی که نماز (واجبش) را با عنوان مستحبی میخواند، فقط میتواند با اذان و اقامه به او اقتدا کند.
س٥٥/ إسرار المرأة بالأذان هل يكون فيما إذا كان هناك من يسمعها من الرجال أم مطلقاً ؟
پرسش ۵۵:
آیا آرام اذان گفتن زن فقط برای جاهایی است که در آنجا مردانی حضور دارند که میشنوند، یه به طور مطلق میباشد؟
پاسخ:
اگر مردی حضور داشته باشد که میشنود یا در مکانی عمومی باشد که احتمال وارد شدن مردان در هر زمانی به آنجا وجود داشته باشد.
س٥٦/ هل إسرار المرأة يكون بالأذان فقط دون الإقامة، أم بهما معاً ؟
پرسش ۵۶:
آیا آرام اذان گفتن زن فقط در خصوص اذان است نه اقامه، یا هر دو؟
پاسخ:
هر دو را آرام میگوید.
س٥٧/ من سها عن الأذان يمضي، ماذا لو سها عن الإقامة ؟
پرسش ۵۷:
اگر کسی اذان را فراموش کند (نماز را) ادامه میدهد. اگر اقامه را فراموش کند چطور؟
پاسخ:
به همان صورت ادامه میدهد.
س٥٨/ ولو كانوا جماعة وسهوا وغفلوا عن الأذان، فما حكم صلاتهم ؟
پرسش ۵۸:
اگر جماعتی باشند و از روی سهو، از اذان غافل شوند و فراموشش کنند، حکم نمازشان چیست؟
پاسخ:
نماز را ادامه میدهند و نماز صحیح است.
س٥٩/ يكتفى بأذان الغير في صلاة الجماعة وإن كان المؤذن منفرداً، ولكن لو أقام غير الإمام فهل يمكن للإمام أن يكتفي به ويبدأ بتكبيرة الإحرام ؟
پرسش ۵۹:
در نماز جماعت به اذان شخص دیگر کفایت میکند حتی اگر موذّن یک نفر باشد، ولی اگر کسی غیر از امام جماعت اقامه بگوید، آیا امام میتواند به آن اکتفا و با تکبیرةالاحرام نماز را آغاز کند؟
پاسخ:
جایز است برای نماز جماعت، امام یا غیر امام اقامه بگوید.
س٦٠/ وهل يكتفي من يصلي منفرداً بأذان غيره المنفرد ؟
پرسش ۶۰:
آیا کسی که نماز فرادی میخواند میتواند به اذان شخص دیگر که او هم فرادی میخواند اکتفا کند؟
پاسخ:
جایز است؛ میتواند اکتفا کند.
س٦١/ هل هناك فرق بين أن يؤذن لنفسه أو لغيره من حيث اشتراط الطهارة في الأذان والإقامة ؟
پرسش ۶۱:
آیا بین اینکه برای خودش اذان بگوید یا برای غیر خودش، از نظر شرط بودن طهارت در اذان و اقامه، فرقی وجود دارد؟
پاسخ:
فرقی ندارد. داشتن طهارت در هر دو مورد صورت مستحب است.
س٦٢/ هل يصح أذان من في لسانه ثقل أو غير قادر على النطق ببعض الحروف ؟
پرسش ۶۲:
آیا اذان کسی که در زبانش سنگینی وجود دارد یا توان تلفظ برخی حروف را ندارد صحیح است؟
پاسخ:
صحیح است.
س٦٣/ وماذا لو خالف فيه بعض قواعد النحو ؟
پرسش ۶۳:
و اگر با برخی قواعد نحوی مخالفت نماید حکمش چگونه است؟
پاسخ:
صحیح است.
س٦٤/ من شك في مقطع من مقاطع الأذان ماذا يفعل إن كان شكه وهو لا زال في الأذان، وماذا إن كان قد تجاوزه ؟ وكذا السؤال في الإقامة.
پرسش ۶۴:
اگر کسی در بخشی از اذان شک کند چه باید انجام دهد، درحالیکه در هنگام شک کردن هنوز در گفتن اذان باشد؟ اگر اذان را به پایان رسانیده بود چطور؟ این سوال در مورد اقامه نیز مطرح میباشد.
پاسخ:
اگر هنگامی که در حال اذان گفتن است شک کند، به مقطعی که در آن شک کرده است بازمیگردد، آن را میخواند و بعد اذان را کامل میکند، و به همین صورت در مورد اقامه. اما اگر اذان یا اقامه را به پایان رسانیده باشد به شکّش توجهی نمیکند.
س٦٥/ هل يجوز إبدال لفظ المهدي في الأذان بذكر اسم المهدي (علیه السلام) ؟
پرسش ۶۵:
آیا میتوان در اذان به جای لفظ مهدی نام مهدی (علیه السلام) ذکر شود؟
پاسخ:
جایز است، ولی در حال حاضر انجام ندادن آن بهتر است.
س٦٦/ لو صليت الظهر بأذان وإقامة، وبعد الصلاة عقبت بنوافل وأدعية وذكر الله، فطالت المدة حتى صلاة العصر، هل أذان الظهر يكفي أم آتي بأذان آخر للعصر ؟
پرسش ۶۶:
اگر نماز ظهر را با اذان و اقامه خوانده و بعد از نماز، نافلهها را به جا آورده و به دعا و یاد خدا مشغول شوم به طوری که تا نماز عصر طول بکشد، آیا همان اذان ظهر کفایت میکند یا باید برای نماز عصر اذان دیگری بگویم؟
پاسخ:
اگر محل سجده را ترک نکرده باشید همان اذان اول کفایت میکند.
س٦٧/ مؤمن أذن وأقام ودخل في الصلاة وفي أثناء الصلاة خرج منه ما ينقض الصلاة، فهل يجب عليه الأذان والإقامة بعد الوضوء لأنه سيغير المجلس حيث يذهب إلى الوضوء ؟
پرسش ۶۷:
انسان مؤمنی اذان و اقامه گفت و وارد نماز شد. در حین نماز، چیزی که باطل کنندۀ نماز است از او سر زد. آیا پس از وضو گرفتن، اذان و اقامه بر او واجب است؟ با توجه به اینکه وضعیت نشستن او تغییر خواهد کرد زیرا وی میرود که وضو بگیرد.
پاسخ:
اذان و اقامه را تکرار نمیکند. کسی اذان و اقامه را تکرار میکند که موضع سجدهاش را ترک گفته و برای پرداختن به کار دیگری از نماز روی برگردانده است؛ حال آنکه این مؤمن فقط برای وضوی نماز، موضع سجدهاش را ترک کرده و او برای انجام کاری دیگر، از نماز روی نگردانیده است.
* * *