جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلامشامل چهار مبحث است:
اول: آنچه برای آن اذان و اقامه گفته میشود
اذان و اقامه در نمازهای پنجگانۀ واجب یومیّه، بر مرد و زن واجب است،([203]) چه ادا باشد یا قضا و چه فرادا باشد یا جماعت؛ البته زن باید اذان و اقامه را آهسته بخواند([204]) و این آهسته گفتن اذان و اقامه برای زنان در نمازهایی که با صدای بلند خوانده میشود([205]) بیشتر تأکید شده و بیشترین تأکید برای نماز صبح و مغرب است.
اذان برای نوافل و همچنین برای نمازهای واجب دیگر بهغیراز نمازهای پنجگانه، نباید گفته شود و مؤذن برای آنها سه بار بگوید: (الصلاة).
هنگام خواندن قضای نمازهای روزانه باید برای هرکدام از آنها اذان و اقامه بگوید، اما اگر برای اولین نماز اذان گفت و برای نمازهای بعدی فقط اقامه بگوید کفایت میکند، ولی فضیلت و ثوابش کمتر میشود.
برای نماز ظهر جمعه، باید اذان و اقامه گفته شود و برای نماز عصرش، اقامه بگوید؛ برای نماز ظهر و عصر روز عرفه نیز همین حکم برقرار است.
اگر امام (ص) به جماعت نماز بخواند و عدهای دیگر بیایند، تا وقتی صفوف نماز متفرق نشده باشند، اذان و اقامه نمیگویند -هرچند کراهت دارد- و اگر متفرق شدند اذان و اقامه میگویند.
اگر نمازگزار برای نماز فرادا، اذان و اقامه بگوید و بعد بخواهد به جماعت ملحق شود مستحب است که دوباره اذان و اقامه بگوید.([206])
دوم: مؤذن
مؤذن باید عاقل، مسلمان، مؤمن و مرد باشد، اما بلوغ شرط نیست و همینکه مُمَیّز باشد، کفایت میکند.
مستحب است که مؤذن عادل و دارای صدایی رسا([207]) و بینا باشد، اوقات نمازهای یومیّه را بداند، با طهارت باشد و بر ارتفاع بایستد.
زن میتواند برای زنان اذان بگوید. اگر نمازگزار در نماز فرادا سهواً اذان نگوید و نماز را آغاز کند نمازش را ادامه میدهد. اگر کسی پیدا نشود که بدون اجرت اذان بگوید باید اجرت مؤذن از بیتالمال داده شود.
سوم: کیفیت اذان
باید اذان را بعد از داخل شدن وقت بگویند. هنگام صبح میشود قبل از طلوع فجر اذان گفت ولی بعد از طلوع باید دوباره تکرار شود.
بخشهای اذان عبارتاند از: چهار تکبیر (اللهاکبر)، شهادت به توحید (أشهد أن لا اله إلا الله)، بعد شهادت به رسالت (أشهد أن محمداً رسول الله)؛ و بعد شهادت به ولایت (أشهد أن علیاً و الأئمة من ولده حجج الله)؛ و بعد شهادت به هدایت (أشهد أن المهدی والمهدیین من ولده حجج الله)، سپس بگوید: (حَیَّ عَلی الصَّلاة)، (حَیَّ علی الفلاح) بعد (حَیَّ علی خیر العمل) و تکبیر (اللهاکبر) و تهلیل (لا الله الا الله) و هرکدام از این بخشها را دو بار تکرار میکند.([208])
اقامه، همین بخشها را دارد با این تفاوت که در اقامه همۀ بخشها دو بار گفته میشود و بعد از (حَیَّ علی خیر العمل)، دو بار «قد قامت الصلاة» و تهلیل (لا الله الا الله) آخر نیز یکبار گفته میشود.
ترتیب بخشها باید در اذان و اقامه رعایت شود.
در اذان و اقامه هفت چیز مستحب است:
1. روبهقبله ایستادن
2. توقف کردن در آخر هر بند از اذان و اقامه
3. در اذان درنگ کند و آرامآرام اذان بگوید
4. اقامه را با شتاب بگوید
5. بین اذان و اقامه سخن نگوید
6. بین اذان و اقامه با یک نماز دورکعتی یا با یک نشستن یا سجده فاصله اندازد، بهجز در نماز مغرب که بهتر است با یک گام یا با لحظهای سکوت، بین آنها فاصله بیندازد.
7. اگر مرد اذان میگوید با صدای بلند اذان بگوید.
· همۀ این مستحبات، در اقامه استحبابش بیشتر است.
· پیچاندن صدا در اذان مکروه است، مگر برای اطلاع دادن به تعداد بیشتری از مردم باشد.
· گفتن: «الصلاةُ خیرٌ مِنَ النوم» در اذان حرام است.
چهارم: احکام اذان
چند مسئله:
اول: اگر کسی هنگام خواندن اذان یا اقامه بخوابد و بعد بیدار شود، مستحب است که از ابتدا شروع کند، البته میتواند از همانجا که خوابش برده بود ادامه دهد؛ و کسی که از هوش برود نیز همین حکم را دارد.
دوم: اگر کسی اذان بگوید و بعد مرتد شود سایر افراد میتوانند به اذان او اکتفا کرده، فقط اقامه بگویند؛ و اگر در بین گفتن اذان مرتد شود و دوباره از ارتدادش برگردد، باید اذان را از ابتدا شروع کند.
سوم: مستحب است کسی که اذان را میشنود خود نیز آن را زمزمه کند.
چهارم: هنگامیکه مؤذن گفت: «قد قامت الصلاة» حرف زدن شدیداً مکروه میگردد، مگر در مورد چیزهایی که به تدبیر امور نمازگزاران مربوط باشد.
پنجم: مکروه است مؤذن به چپ و راست رو برگرداند. مؤذن باید هنگام اذان بهسوی قبله بایستد.
ششم: اگر چندین نفر خواهانِ اذان گفتن باشند، اولویت با فرد عالمتر و سپس با فرد پرهیزگارتر است، و در صورت تساوی افراد با استخارۀ قرآن، مؤذن انتخاب میگردد.
هفتم: اگر گروهی با هم باشند، جایز است همه باهم اذان بگویند؛ و در صورت داشتن وقت، بهتر است یکی پس از دیگری اذان بگویند.
هشتم: اگر امام جماعت صدای اذانگفتنِ فردی را بشنود، میتواند به همان اذان برای آغاز نماز کفایت کند، هرچند مؤذن نیت فرادا داشته باشد.
نهم: اگر در حین اذان یا اقامه حدثی از فرد سر بزند، طهارت حاصل کرده، از همانجا ادامه دهد، البته در مورد اقامه بهتر است بعد از طهارت، دوباره از ابتدا اقامه را شروع کند.([209])
دهم: اگر در حین نماز از نمازگزار حدثی سر بزند، طهارت حاصل کرده، نماز را از ابتدا بخواند، اقامه را تکرار نمیکند مگر اینکه سخن گفته باشد.
یازدهم: اگر کسی بخواهد پشت سر امام جماعتی که نمیشود به او اقتدا کرد نماز بخواند،([210]) باید برای خودش اذان و اقامه بگوید؛ و اگر بترسد که نماز را از دست دهد میتواند با دو تکبیر و گفتنِ (قد قامت الصلاة) نماز را بهجا آورد، و اگر این امام جماعت در بخشی از اذان اشکال داشته باشد، مستحب است مأموم صحیح آن را بخواند.
[203]- گفتن اذان و اقامه برای بچهای که هنوز به سن تکلیف نرسیده و نمازهایش را به نیت مستحب بهجا میآورد، واجب نیست.
و همچنین اگر وقت، تنگ بود، گفتن اذان و اقامه لازم نیست و اگر بهاندازۀ گفتن یکی وقت داشت، اقامه را بگوید. (احکام الشریعة بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة: ص45)
و اگر کسی در قسمتی از اذان شک کرد، اگر هنوز در حال گفتن اذان بود، از همان قسمت دوباره تا آخر اذان میگوید و اگر اذانش تمامشده بود، به شکش اعتنا نمیکند؛ و حکم در اقامه نیز همینگونه است. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة: ص 49)
[204]- البته این حکم برای زمانی است که مردی صدای او را میشنود، یا در مکانی نماز میخواند که ممکن است مردی وارد شود و صدای او را بشنود. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة: ص 44)
[205]- یعنی نماز صبح، مغرب و عشا. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة: ص 44)
[206]- و همچنین اگر فردی غیر از امام جماعت، اقامه بگوید صحیح است، و امام تکبیرةالاحرام گفته و نماز را شروع میکند. حتی کسی که میخواهد فرادا نماز بخواند، میتواند به اذانی که دیگری گفته است اکتفا کند و فقط اقامه بگوید و نمازش را بخواند. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة: ص 46)
[207]- البته این موارد، مستحب است، و اگر مؤذن صدای رسایی نداشت، و یا حتی اگر زبانش میگرفت و بعضی حروف را خوب تلفظ نمیکرد یا بعضی قواعد نحوی را رعایت نمیکرد، اشکالی ندارد، و اذانش صحیح است. (احکام الشریعه بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة ص 47)
[208]- یعنی (اللهاکبر) اول اذان را چهار بار، و سایر بخشها را دو بار تکرار میکند. (مترجم)
[209]- طهارت داشتن هنگام اذان و اقامه، مستحب است. (احکام الشریعة بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة: ص 51)
و اگر کسی نماز ظهر را بخواند و مدتی طولانی مشغول خواندن نافله و دعا و... شود، تا زمانی که جایگاه سجده خود را ترک نکرده باشد، نیاز نیست برای نماز بعدش، دوباره اذان بگوید و همان اذان که برای نماز ظهر گفته بود کافی است. (احکام الشریعة بین السائل و المجیب جزء دوم، صلاة: ص 50)
[210]- چون شروط امامت در او نبوده است. (مترجم)