جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
رؤیاها کلمات خدایند. این مفهوم در روایات بسیاری وارد شده است.
لکن برخی افراد به حدی جرأت و جسارت پیدا کردهاند که با هدف رد دعوت حق، به دروغگویی و رؤیابافی روی آوردهاند و قصد و غرضشان نیز دور نگاه داشتن مردم از ایمان به دعوت حق و مشوش ساختن امور بر آنان است. من خودم این مطلب را بارها شاهد بودهام.
هدف آنها از دست زدن به این تلاش نافرجام و زبونانه چیست؟
سید احمد الحسن (عليه السلام) در خصوص بیان هدف این کار لشکریان ابلیس (لعنت الله) میفرماید:
«تلاشی ناامیدانه:
«(گفتند: نه، خوابهای پریشان است، یا دروغی است که میبندد یا شاعری است، پس برای ما از آن گونه که به پیامبران پیشین داده شده بود، معجزهای بیاورد)» (انبیا: ۵). کسانی که به ملکوت آسمانها کفر میورزند، این گفته را تکرار میکنند و در همهی زمانها، فرستادگان الهی را تکذیب مینمایند. آنها با هر رسالتی این کار را تکرار میکنند. از جمله تلاشهای نومیدانهی آنها برای اثبات این که خوابهای مؤمنین صرفاً خوابهایی پریشان است، دروغ بستن به خدا و خوابسازی میباشد: «(و از آیات او سرپیچی میکردید)» (انعام: ۹۳). این کار نزد خدا بسی عظیم است ولی برای این نگونساران کاری سبک و آسان است. آنها در کمال خونسردی و به سادگی، در تلاشی مذبوحانه برای عیبجویی نسبت به شهادت خدا در برابر مؤمنین، خوابهای دروغینی ضد خلیفهی الهی در زمانشان گرد میآورند، و همزمان میگویند ما به رؤیا اعتقادی نداریم و آن را به عنوان دلیلی برای تشخیص و شناسایی خلیفهی خدا در زمینش قبول نداریم. همین موضوع، دروغپردازی آنها را برملا میسازد و تلاش آنها برای فرار از ملزم شدن آنها به هزاران رؤیایی که مردم دیدهاند و برای تشخیص خلیفهی الهی واضح و آشکار میباشند را هویدا میسازد؛ مردمی که از دروغپردازیهای آنها احتراز کردند و رؤیاهایشان موافق نص خلفیهی قبلی خدا بود.
همچنین آنها وقتی دروغ میگویند و خوابهایی را به هم میبافند ، توجه ندارند که پس از حضرت آدم (عليه السلام) شناسایی این موضوع کار بسیار آسانی شده است زیرا نصی از خلیفه قبلی وجود دارد که نص الهی است. نص خدا بر خلیفهی خودش از طریق رؤیا، کاملاً بر او منطبق است و در این بین ناسازگاری و اختلافی وجود ندارد. لذا هر کس رؤیای دروغین و باطلی به هم ببافد که با نص خلیفهی سابق متفاوت باشد، روشن میشود که وی بر خدا دروغ بسته است.
به طور کلی اینها میخواهند با دروغ به نتیجه برسند، لذا با این سخن که: رؤیاهای (دروغین) آنها، رؤیاهای (صادقه) مؤمنین را نقض و باطل میکند لذا حجیت خواب مؤمنین منتفی است، در پی خدشهدار کردن رؤیا هستند. در واقع آنها میکوشند یا میخواهند با افترا بستن بر ملکوت آسمانها، بر ملکوت آسمانها خرده بگیرند؛ یعنی با شیوهای که در کمال پلیدی و شیطنت است میخواهند بگویند: اخباری که از ملکوت آسمانها آمده ضد و نقیض و لذا بیارزش است. این به آن معنا است که آنها اساساً به باطل بودن رؤیا عقیده دارند و میگویند رؤیا نه ارزشی دارد و نه حجیتی. کسی که معتقد است رؤیا از ملکوت آسمانها آمده و کلام خدا است، به طور قطع و یقین میداند که رؤیاها همگی در یک مسیر قرار دارند و جملگی به یک حقیقت واحده اشاره مینمایند، زیرا اینها کلمات خدا هستند و لذا واقعاً هیچ تضارب و تضادی بین آنها جاری و ساری نیست.
آری، بین رؤیای واقعی و دروغ و وهم و بیخردی شیطنتآمیزی که از خدشهدار کردن رؤیای مؤمنین شروع میشود و با خردهگیری بر ملکوت آسمانها ادامه مییابد و با تکذیب قرآن خاتمه مییابد، تعارض و ناسازگاری وجود دارد؛ آن گاه که نهایت کارش این سخن است: «(و گفتند: چرا از جانب پروردگارش آیاتی بر او نازل نمیشود؟ ....... بگو: خدا به گواهی میان من و شما کافی است، آنچه را که در آسمانها و زمین است میداند)» (عنکبوت: ۵۰ تا ۵۲). بلکه حتی تکذیب واقعیتی است که تاریخ از شهادت خدا نسبت به کسانی که به عیسی (عليه السلام) و محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) و علی (عليه السلام) و حسن و حسین (عليهما السلام) و .... ایمان آوردهاند، نقل کرده است».
آیا اکنون قضیه روشن شد و غرض آنها از این کار پلیدشان مشخص گشت؟
این، متن دیگری از ایشان (عليه السلام) است که در آن، چگونگی تشخیص کسی که در رؤیا دروغگویی کرده است را بیان میدارد:
«آن کس که مدعی است خوابی دیده که احمد الحسن را تایید نمیکند، چه میخواهد بگوید؟! در حالی که مردمی از کشورهای مختلف و با عقاید گوناگون، هزاران خواب دیدهاند مبنی بر این که احمد الحسن حق است. او چه میخواهد بگوید؟
میخواهد بگوید: ملکوت متباین و متناقض است؟! وی در پی آن است که ملکوت آسمان ها را خوار و ذلیل کند؟!
اگر ملکوت به دست خداوند است پس در این جا، ما هم راستگو داریم و هم دروغگو و نحوهی تمایز قایل شدن بین این دو نیز واضح است؛ به این صورت که هر کس رؤیایی موافق با وصیت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلّم) ببیند، راستگو و هر کس که دروغ بگوید و رؤیایی بر خلاف وصیت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلّم) حکایت کند، دروغگو است».
همچنین ایشان (عليه السلام) در خصوص چنین افرادی که خوابهای دروغین و ساختگی خود را بین مردم منتشر میکنند و در همین موقع دشمنی خود با احمد الحسن و دعوتش را آشکارا ابراز میدارند، فرمود:
«این مساله برای آنها فرجامی ندارد. آسانترین کار پیش آنها دروغگویی است، و آسانتر از آن سوگند. سوگند دروغ خوردن پیش آنها بسیار ساده و سبک است. کسی که میگوید خوابی بر ضد احمد الحسن دیده میخواهد به کجا برسد؟ آیا درصدد آن است که با هزاران رؤیایی که تایید کنندهی احمد الحسن است و آنها را مردمی از کشورهای مختلف و با عقاید گوناگون که ارتباطی با احمد الحسن ندارند دیدهاند، معارضه کند؟! آیا معقول است که رؤیاهای این افراد، با رؤیای یک فرد مدعی که خودش اعتراف کرده با احمد الحسن دشمن است، معارض باشد؟ چه طور ممکن است رؤیای جعلی او، با رؤیاهای مردمی که نه سر و سرّی با احمد الحسن دارند، نه با او ارتباط دارند و نه به او ایمان آوردهاند، تاب مقاومت داشته باشد؟ به خدا سوگند یگانه هدف و غرض چنین شخصی این است که میخواهد بگوید هم ملکوت و هم رؤیا، چیزهای بی ارزشی هستند!!
اینها به جایی رسیدهاند که ابلیس از رسیدن به آنجا ناتوان است!
کسی که در مورد رؤیا بر خدا دروغ میبندد، روز قیامت با مسیلمه و سَجّاح محشور میگردد، زیرا او نیز همچون اینها بر خدا دروغ بسته است؛ لذا کاملاً طبیعی است که ببینی او به خدا سوگند دروغ میخورد زیرا وی اصولاً بر خدا دروغگو است.
ان شاء الله خیر است، ولی فقط به هوش باشید که اینها از ابن عاص بدترند، و بیش از او باید از اینها برحذر باشید ( و انتظار شیطنت داشته باشید)».
* * *