جوانان احمد الحسن
وصی و فرستاده امام مهدی علیه السلام
پرسشگرانه گفتم:
آیهای در کتاب خدا هست که میگوید همهی قرآن متشابه است. آیهی دیگری هم هست که میگوید همهی آیات آن محکم است. آیهی سوم هم میگوید، در قرآن هم محکم وجود دارد هم متشابه. فصل الخطاب در این باب چیست؟
ایشان (عليه السلام) فرمود:
«این آیات کجا هستند؟ آیا سؤال شما این است که چه طور میشود قرآن، هم «محکم» و هم «متشابه» و هم در عین حال «محکم و متشابه» باشد؟
کتاب، برای امام، محکم و برای مردم متشابه و برای شیعهی امام، متشابه و محکم است زیرا آنها آنچه را که امام حکم کند میشناسند و میپذیرند.
مطالب مفصلی دربارهی قرآن و این که چگونه و چرا (آیات آن) محکم و متشابه است را میتوانی در «کتاب متشابهات» بیابی، آن را بخوان! اگر آن را درک کنی گمان نکنم به پرسیدن سؤالات بسیار در این خصوص نیاز داشته باشی. لکن چندی پیش که یکی از برادرانتان دربارهی شرح این مطلب سخن میگفت، شنیدم که برخی مطالب را به گونهای نادرست شرح میداد یعنی وی احتمالاً در «متشابهات»، مطالب مربوط به محکم و متشابه را به خوبی درک نکرده بود».
در این میان اشاره به نکاتی چند مناسب است:
اول: این که پرسش کردن آدابی دارد که من در سؤالم آن را مراعات نکرده بودم. در اینجا برای روشنتر شدن، مطلبی را بیان میدارم:
این آیات عبارتند از:
«(خدا بهترین سخن را نازل کرده است، کتابی متشابه و شبیه یکدیگر است)».
«(الف، لام، را. کتابی است با آیاتی استوار و روشن از جانب حکیمی آگاه)».
«(اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد بعضی از آیهها محکماتند. این آیهها ام الکتابند و بعضی آیهها متشابهاتند)».
اگر چه من در طرح سؤال بیذوقی کردم ولی به لطف حُسن اجابت و یاددهی ایشان، به خواستهام رسیدم و جهلی که داشتم برطرف شد. چه نیکو پدر مهربانی است ایشان!
دوم: شایسته بود که من قبل از طرح سؤال، آنچه را که ایشان در کتاب متشابهات مطرح نموده بود، به خوبی مطالعه میکردم. در این قضیه درسی است برای پویندگان راه خدا که از طرح سؤالاتی که قبلاً به آنها جواب داده شده بپرهیزند، تا حداقل بتوانیم اندکی از رنج و زحمتی که بر دوش امام مان هست را بکاهیم.
سوم: ما باید مراد سید احمد الحسن (عليه السلام) را که در کتابها و سخنان ایشان آمده است به نیکی دریابیم تا مبادا برخی موارد را به صورت اشتباه تشریح کنیم؛ همان طور که این قضیه برای یکی از برادران انصار که ایشان در سخنش به وی اشاره فرمودند، رخ داده است.
* * *